AutoRai

18-2-2004

Peugeot 307 sedan voor Chinese markt

Peugeot breidt het 307-gamma opnieuw uit. Op de komende Salon van Genève wordt de 307 sedan aan de internationale pers gepresenteerd. Dit zesde model van de 307-serie beleeft zijn wereldpremière in de Zwitserse stad en komt daarna uitsluitend voor de Chinese markt beschikbaar.

De vierdeurs sedan wordt gebouwd in de fabriek te Wuhan in Centraal China en komt in de loop van de zomer van 2004 op de markt.

In navolging van de andere modellen van de 307-lijn is ook de 307 sedan gebaseerd op het innovatieve 307-concept. Begin 2004 zijn er in de fabrieken van Sochaux en Mulhouse al bijna 1,5 miljoen exemplaren van de 307 gebouwd. Vanaf dit voorjaar bouwt Peugeot de 307 5-deurs eveneens in de fabriek te Buenos Aires (Argentinië)

Met de 307, zoals de sedan in China genoemd wordt, beantwoordt Peugeot aan de vraag van de Chinese markt. Zo biedt de fabrikant een auto die qua techniek, comfort, wegligging en veiligheid een referentie in Europa is. Met een lengte van 4,46 meter is de 307 sedan een auto met een riante interieurruimte en biedt de auto de grootste kofferruimte in zijn klasse. Het uiterlijk van de 307 sedan vertoont grote overeenkomsten met de rest van de 307-familie en kenmerkt zich door vloeiende lijnen en dynamiek. De 307 sedan biedt een breed aanbod van interieursferen. De Chinese klant heeft nooit eerder zon ruime keuze gehad bij het bepalen van het auto-interieur gehad.

Peugeot levert de 307 sedan in drie uitrustingsniveaus met twee benzinemotoren. De 1.6 16V van 110 pk en de 2.0 16V van 138 pk. Beide motoren kunnen zowel met een handgeschakelde 5-versnellingsbak als met een automatische transmissie (AL4) geleverd worden.

De Chinese markt
Met 2,05 miljoen verkochte particuliere autos in 2003 kent de Chinese automarkt een bijzonder snelle verkoopstijging. In 2003 realiseert de markt een verkoopstijging van 62 procent ten opzichte van 2002. Het segment van de compacte autos is met 30 procent van de registraties het belangrijkste marktsegment. Circa 90 procent van de autos binnen deze groep is een klassieke sedan.

De productie en de lancering van de 307 sedan is het gevolg van het akkoord dat op 25 oktober 2002 is getekend door PSA Peugeot Citroën en Dong Feng Motors. Op dit akkoord volgt de aankondiging van de uitbreiding van de fabriek van Dong Feng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA). De jaarlijkse capaciteit van dit complex wordt van 150.000 autos per jaar op dit moment uitgebreid naar 300.000 exemplaren per jaar in 2006. Naast de 307 sedan bouwt de fabriek vanaf 2005 ook de Peugeot 206. Bij de introductie van de 307 sedan zal de Peugeot Verkoop- & Serviceorganisatie bestaan uit 80 exclusieve Dong Feng Peugeot contractpartners in de 52 grootste steden van het land.

In de tweede helft van 2004 denkt Peugeot 15.000 exemplaren van de 307 sedan te kunnen verkopen. Vanaf volgend jaar moeten dat er 50.000 per jaar zijn.