Ingezonden persbericht


PERSBERICHT (met bijlagen)
Leidschendam, 18 februari 2004

EMBARGO WOENSDAG 18 FEBRUARI 12.30 UUR

Kleding en vuur: soms moet je opletten!

Minister Hoogervorst geeft vandaag in de Hema in Den Haag Centrum het landelijk startschot voor de campagne " Soms moet je opletten". Consumenten worden aangesproken om na te denken over mogelijke gevaren van kleding en vuur bij onachtzaamheid. De gezamenlijke kledingbranche verspreidt met de landelijke campagne 2,5 miljoen folders 'Kleding & vuur' in een periode van twee weken.

"Soms moet je opletten"
Uit onderzoek is gebleken dat consumenten zich onvoldoende bewust zijn van de gevaren van open vuur. De combinatie kleding en open vuur kan onder bepaalde omstandigheden gevaar met zich meebrengen. Een intensieve campagne is de enige manier om consumenten te wijzen op de gevaren. De kledingbranche heeft daarom samen met de overheid en de stichting Consument en Veiligheid een landelijke campagne opgezet om consumenten bij het kopen van kleding te attenderen op kleding en vuur. De campagne wordt nadrukkelijk in winkels en postorderbedrijven bij het kopen van kleding gevoerd om een zo groot mogelijk effect bij de consument te bereiken.

Tips en aanwijzingen
In de folder 'Kleding en vuur' wijst de kledingbranche de consument op brandgevaar van kleding. Omdat de letsels bij kledingbrand zeer ernstig kunnen zijn, staan er naast feiten en algemene informatie over kleding en vuur, tips in de folder om kledingbrand te voorkomen of te beperken en aanwijzingen voor de behandeling van brandwonden. Geen enkel kledingstuk is immers onbrandbaar. De vormgeving (wijdvallend of nauwsluitend), de samenstelling van de vezels (plantaardige, synthetisch of dierlijke vezels) en de structuur van de stof (open of dicht geweven) zijn van invloed op de wijze waarop kleding op vuur reageert.

Afspraken met de Overheid
Een onderdeel van het startschot van de campagne is de ondertekening van de intentieverklaring 'Kleding en vuur' waarin afspraken omtrent diverse aspecten van de brandveiligheid van kleding worden vastgelegd. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) tekent de verklaring samen met vertegenwoordigers van de kledingbranche.

Unieke samenwerking
De campagne is het resultaat van een unieke samenwerking tussen alle betrokken partijen: het ministerie van VWS, de stichting Consument en Veiligheid, de Nederlandse Brandwonden Stichting en de kledingbranche bestaande uit fabrikanten, importeurs, winkeliers en postorderaars. De campagne duurt in totaal 1,5 jaar. Naast de verspreiding van folders wordt ook op de websites van kledingwinkels volop aandacht besteed aan de campagne.