Prijs vliegtickets soms twee keer zo duur door toeslagen
19 februari 2004
Consumentenbond eist helderheid ticketprijzen
De prijs van een ticket blijkt door de bijkomende kosten ineens bijna
twee keer zo duur als uit de advertentie blijkt. Vooral
luchthavenbelasting maakt een ticket veel duurder, maar ook
administratiekosten, ook wel reservering- of boekingskosten genoemd.
Daarnaast komen er vaak nog kosten bij voor het betalen met
creditcard. De Consumentenbond eist dat ticketprijzen inclusief alle
kosten moeten zijn. In de Reisgids die vandaag verschijnt, staan de
uitkomsten van het onderzoek naar de verschillende kosten die
luchtvaartmaatschappijen en internetreisbureau's berekenen bij het
boeken van een ticket.
Luchthavenbelasting is een verzamelnaam voor allerlei toeslagen en
heffingen. Zo vallen er vaak kosten onder voor beveiliging en een
special service fee. Deze verschillen per land en vaak ook per
luchthaven. Internationaal zijn er 600 verschillende tarieven voor
luchthavenbelasting. Vaak is heel onduidelijk waar voor wordt betaald.
Elke luchtvaartmaatschappij omschrijft de kosten anders of
specificeert ze niet. Ook touroperators en reisbureau's verhogen de
luchthavenbelasting en profiteren ervan.
Budgetmaatschappijen berekenen over het algemeen minder
luchthavenbelasting. De meeste vragen ook geen administratiekosten
voor internetboekingen. Budgetmaatschappijen zijn ook flexibeler als
het om wijzigingen gaat.
De Consumentenbond wil samen met de reissector tot een gedragscode
komen om luchtvaartmaatschappijen te verplichten te adverteren met
all-in prijzen in plaats van met kale prijzen. Alleen dan is het voor
consumenten overzichtelijk en zijn prijzen goed met elkaar te
vergelijken.
Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond