Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech van Staatssecretaris van Geel van VROM op het Nationaal Congres Legionellapreventie 2004 in Amsterdam op vrijdag 20 februari 2004 (De staatssecretaris wordt vervangen door drs H.G. von Meijenfeldt, directeur Bodem, Water en Landelijk gebied van het Ministerie van VROM)

Nuchter omgaan met risico's. Dat is het nieuwe uitgangspunt van het ministerie van VROM bij het omgaan met een aantal zaken die gevaar opleveren voor burgers. Voorbeelden zijn radongas, hoogspanningslijnen, basisstations voor mobiele telefonie. Op die punten is dringend nieuw beleid nodig.

Neem radon, een radio-actief gas dat vrijkomt uit bouwmaterialen. Het veroorzaakt jaarlijks 800 doden. Dat is niet veel minder dan het aantal verkeersdoden, dat rond de 1000 ligt. Toch is er tot nu toe weinig aan gedaan om de gevaren van radon terug te dringen. Officieel mag het risico niet groter zijn dan één sterfgeval per miljoen jaar. Daar zit radon dus royaal overheen. Het probleem is echter dat de kosten om er iets aan te doen zo hoog zijn, dat men ervoor terugschrikt. Je kan niet half Nederland slopen, net zomin als je alle hoogspanningslijnen neer kunt halen, om een ander dossier te noemen.

Naast het berekende risico spelen er dus andere aspecten mee, zoals de kosten die er moeten worden gemaakt. Maar veiligheid is niet alleen een kwestie van calculatie en geld. Er spelen ook emoties mee. Hoe kijken burgers tegen de risico's aan? Kijk naar de BSE-crisis. De kans dat er mensen ziek worden na het eten van besmet vee lijken erg klein. Toch zijn er veel dieren vernietigd, tegen miljoenenkosten en met veel dierenleed.

Goed risicobeleid zal dus recht moeten doen aan drie aspecten; kansberekening, kosten en emoties. De Nederlander mag van de overheid verwachten dat zij bescherming biedt tegen onacceptabele risico's. De nadruk ligt daarbij op onacceptabel. Het is namelijk niet realistisch om te denken dat alle risico's ooit uit te bannen zijn. De overheid moet daarom - net als burgers zelf - kiezen. De overheid moet bij het maken van die keuzes helder en open zijn, en de verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen.

Wat geldt voor radongas en hoogspanningsmasten geldt ook voor legionella. Hoe gevaarlijk dat kan zijn bleek vijf geleden. Tientallen mensen overleden nadat ze tijdens hun bezoek aan de Westfriese Flora in Bovenkarspel besmet waren.

Sindsdien staat legionella sterk in de belangstelling. Er zijn veel artikelen over verschenen, televisiereportages gemaakt, kamervragen gesteld en rapporten geschreven. "Bovenkarspel" maakte ons op hardhandige wijze bewust van de risico's van douches, whirlpools, koeltorens en luchtbehandelingsinstallaties. Als die niet goed zijn aangelegd, of slecht worden bijgehouden, krijgen legionellabacteriën de kans.

De overheid - en dus ook VROM - moest een strategie kiezen om daar mee om te gaan. De eerste reflex was om het risico zoveel mogelijk beperken. VROM schreef in eerste instantie risicoanalyses voor bij álle collectieve leidingwaterinstallaties - in scholen, zorginstellingen, bedrijven, hotels, appartementencomplexen. Indien nodig moest een beheersplan worden opgesteld.

De bedoeling was goed, maar de GGD's vonden het geen goede aanpak. Ze dachten dat de voorkomen besmettingen in geen verhouding stonden tot de kosten. VROM zette daar het voorzorgsprincipe tegenover. We vonden dat we de plicht hadden om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen ziek zouden worden.

Uiteindelijk koos VROM voor een nuchtere oplossing. Als de GGD het risico van een leidingwaterinstallaties matig tot hoog vindt, dan moeten de eigenaars meteen maatregelen nemen. Het gaat daarbij ondermeer om zorginstellingen, ziekenhuizen, verblijfsaccommodaties en zwembaden.
Voor andere locaties gelden de 'normale' bouwvoorschriften. Dat is voldoende, omdat de bouwvoorschriften al rekening houden met de wettelijke zorgplicht voor goed leidingwater en met legionellapreventie.
De Tweede Kamer is het met deze aanpak eens, en wil alleen actie bij een gemiddeld en hoog risico.

Er is wel een uitzondering, te weten instellingen als penitentiaire inrichtingen en asielzoekerscentra. De overheid heeft een speciale verantwoordelijkheid voor de mensen die daar gedwongen verblijven. Om die reden wil VROM ook preventieve maatregelen voor zulke locaties.

Het is mijn bedoeling om deze nieuwe regelgeving medio dit jaar in werking te laten treden. Daarop vooruitlopend zal VROM een informatieblad uitbrengen. Daarin staan de hoofdlijnen van de nieuwe regelgeving.

Niet iedereen heeft er vertrouwen in. De Stichting Veteranenziekte schreef een open brief aan de Tweede Kamer. Daarin sprak ze de vrees uit dat burgers onnodig aan risico's worden blootgesteld.

Ik bestrijd dat idee. Na een open en zorgvuldige afweging heb ik besloten om de aandacht dáár te concentreren waar mensen daadwerkelijk besmet kunnen worden. Bovendien volg ik het advies op van de Gezondheidsraad. Dat houdt in dat prioriteiten gesteld moeten worden op basis van een rationele risicostratificatie.

Als we het zekere voor het onzekere zouden nemen, betekent dat inderdaad misschien meer veiligheid. Tegenover die mogelijke winst staan dan wel torenhoge kosten - voor overheden, maar ook voor eigenaren van zwembaden, hotels, campings.
Het is zinniger om uit te gaan van ervaring dan van mogelijkheden. Want sinds legionella 30 jaar geleden werd ontdekt is er veel onderzoek gedaan, maar er zijn nog steeds gaten in onze kennis van de bacterie. Zo is onbekend bij welke hoeveelheden de bacterie een risico wordt. Niemand weet hoe het komt dat mensen ziek worden als er weinig bacteriën in het water zitten, terwijl er niets gebeurt als het er van wemelt.
Daarom moeten we ons concentreren op plekken die een reëel risico blijken op te leveren.

De kwaliteit van onze risico-inschattingen is daarbij essentieel. Om die reden hebben we het opsporen van besmettingsbronnen geïntensiveerd. De resultaten die dat oplevert, gebruiken we om de inschatting van het besmettingsrisico te verbeteren.

Daarnaast doen de Waterleidingbedrijven en de VROM-inspectie hun gewone werk, en controleren ze of de eigenaars van collectieve installaties met een laag risico zich aan de regels houden. Ook dat vergroot de veiligheid.

Dames en heren,
Een dag als vandaag, waarop de lotgenoten de slachtoffers herdenken van de Bovenkarspel, drukt ons met de neus op het belang van het goed omgaan met risico's. Als het misgaat, kunnen de consequenties enorm zijn. Tegelijkertijd moet een ministerie een evenwichtig beleid hebben, en een sluitende begroting. Vandaar dat wij kiezen voor de aanpak die ik u net heb uiteengezet. Daarmee volgen we het advies van de Gezondheidsraad en de opvattingen van het parlement. Zodat er straks regelgeving is die het belang van burgers dient, maar ook uitvoerbaar is, tegen acceptabele kosten.