(T.A.V.: redactie)

Titel: ERNST & YOUNG: uitkomsten 11e ICT barometer

ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 24-02-2004 09:17

Volgens 11e ICT Barometer van Ernst & Young

Financiële dienstverleners trekken ICT-markt uit het dal Getronics favoriet bij uitbesteding ICT-projecten

Rotterdam, 24 februari 2004 - Het zijn de financiële dienstverleners die in 2004 de ICT-markt uit het dal trekken. Met name banken en verzekeraars starten in 2004 nieuwe ICT-projecten. Vergeleken met een jaar geleden zijn de budgetten voor ICT-projecten binnen deze sectoren aanzienlijk toegenomen. Dit komt vooral hard- en software bestedingen ten goede. Van alle ondervraagde bedrijven die ICT-projecten uitbesteden, maakt maar liefst een vijfde gebruik van de diensten van Getronics. Op respectabele afstand volgen Atos Origin, LogicaCMG en IBM.

Deze bevindingen volgen uit de 11e ICT Barometer van Ernst & Young. De ICT Barometer is het tweemaandelijkse onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. Het onderzoek maakt deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview NSS onder 615 directeuren, managers en professionals.

Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, blijkt uit het onderzoek dat er nu definitief een einde is gekomen aan de (ICT-)recessie. Verschuur: 'Ten opzichte van de metingen uit februari 2003 constateren we een duidelijke toename in het budget dat ondernemingen reserveren voor ICT-projecten. Voorgaande jaren zagen we bovendien dat de gereserveerde budgetten niet werden besteed. Dat is nu aan het veranderen, budgetten worden daadwerkelijk uitgegeven. Een voorbode dat de ICT-markt aan het aantrekken is, hoewel ik blijf waarschuwen voor een te groot optimisme. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.'

Helft organisaties besteedt ICT uit aan derden
Bij de helft van de 615 ondervraagde directeuren, managers en professionals is binnen de organisatie sprake van het uitbesteden (outsourcen) van ICT-activiteiten. Binnen de handel en distributie is relatief vaak sprake van outsourcing en binnen de dienstverlening relatief weinig. De meest voorkomende vorm van ICT-outsourcing is de outsourcing van applicatiebeheer (onder andere hosting van ERP-systemen, onderhoud van applicaties). Daarna volgen de outsourcing van infrastructuur (desktop management, helpdesk) en de outsourcing van business processes (HRM-activiteiten, salarisadministratie). Getronics wordt door circa een vijfde van de ondervraagden ingeschakeld als ICT-dienstverlener, gevolgd door Atos Origin (14 procent), LogicaCMG en IBM (beide 12 procent), Cap Gemini Ernst & Young (9 procent) en Pink Roccade (6 procent).

Overhevelen ICT-activiteiten
Uit het onderzoek blijkt tevens dat het overhevelen van ICT-activiteiten naar het buitenland nog in de kinderschoenen staat. Jacob Verschuur constateert dat dit binnen het midden- en kleinbedrijf nog geen aandachtspunt is. 'In het MKB is dit ook helemaal niet rendabel. Bij grote ondernemingen zien we wél een duidelijke toename in het uitbesteden (outsourcen) van ICT-projecten naar het buitenland. Voor bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers is de verwachting dat dit binnen twee jaar toeneemt met 3 procent naar 10 procent van alle ICT-projecten. Het zijn met name ICT-projecten zoals het programmeren van software die uitbesteed worden aan een land als India of aan landen uit Oost-Europa en het op de loer liggende China. Het voordeel van outsourcen zit hem vooral in het feit dat het kostenplaatje in deze landen beduidend lager is dan in Westerse landen.'

Markt ICT dienstverleners stabiliseert
Uit de 11e ICT Barometer blijkt tevens dat er voor het eerst sinds een jaar geen sprake meer is van een daling in de vraag naar externe ICT'ers. Hoewel er sprake is van een lichte daling onder grote ondernemingen en binnen de dienstensector, is er juist sprake van groei in andere sectoren en binnen het MKB. Ook het aandeel interne ICT-medewerkers blijft min of meer stabiel.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de non-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervaagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Noot voor redactie,