(T.A.V.: redactie)
Titel: ERNST & YOUNG: uitkomsten 11e ICT barometer
ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 24-02-2004 09:17
Volgens 11e ICT Barometer van Ernst & Young
Financiële dienstverleners trekken ICT-markt uit het dal
Getronics favoriet bij uitbesteding ICT-projecten
Rotterdam, 24 februari 2004 - Het zijn de financiële dienstverleners die
in 2004 de ICT-markt uit het dal trekken. Met name banken en verzekeraars
starten in 2004 nieuwe ICT-projecten. Vergeleken met een jaar geleden
zijn de budgetten voor ICT-projecten binnen deze sectoren aanzienlijk
toegenomen. Dit komt vooral hard- en software bestedingen ten goede. Van
alle ondervraagde bedrijven die ICT-projecten uitbesteden, maakt maar
liefst een vijfde gebruik van de diensten van Getronics. Op respectabele
afstand volgen Atos Origin, LogicaCMG en IBM.
Deze bevindingen volgen uit de 11e ICT Barometer van Ernst & Young. De
ICT Barometer is het tweemaandelijkse onderzoek van Ernst & Young naar de
ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. Het onderzoek maakt
deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is
uitgevoerd door Interview NSS onder 615 directeuren, managers en
professionals.
Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership,
blijkt uit het onderzoek dat er nu definitief een einde is gekomen aan de
(ICT-)recessie. Verschuur: 'Ten opzichte van de metingen uit februari
2003 constateren we een duidelijke toename in het budget dat
ondernemingen reserveren voor ICT-projecten. Voorgaande jaren zagen we
bovendien dat de gereserveerde budgetten niet werden besteed. Dat is nu
aan het veranderen, budgetten worden daadwerkelijk uitgegeven. Een
voorbode dat de ICT-markt aan het aantrekken is, hoewel ik blijf
waarschuwen voor een te groot optimisme. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.'
Helft organisaties besteedt ICT uit aan derden
Bij de helft van de 615 ondervraagde directeuren, managers en
professionals is binnen de organisatie sprake van het uitbesteden
(outsourcen) van ICT-activiteiten. Binnen de handel en distributie is
relatief vaak sprake van outsourcing en binnen de dienstverlening
relatief weinig. De meest voorkomende vorm van ICT-outsourcing is de
outsourcing van applicatiebeheer (onder andere hosting van ERP-systemen,
onderhoud van applicaties). Daarna volgen de outsourcing van
infrastructuur (desktop management, helpdesk) en de outsourcing van
business processes (HRM-activiteiten, salarisadministratie). Getronics
wordt door circa een vijfde van de ondervraagden ingeschakeld als
ICT-dienstverlener, gevolgd door Atos Origin (14 procent), LogicaCMG en
IBM (beide 12 procent), Cap Gemini Ernst & Young (9 procent) en Pink
Roccade (6 procent).
Overhevelen ICT-activiteiten
Uit het onderzoek blijkt tevens dat het overhevelen van ICT-activiteiten
naar het buitenland nog in de kinderschoenen staat. Jacob Verschuur
constateert dat dit binnen het midden- en kleinbedrijf nog geen
aandachtspunt is. 'In het MKB is dit ook helemaal niet rendabel. Bij
grote ondernemingen zien we wél een duidelijke toename in het uitbesteden
(outsourcen) van ICT-projecten naar het buitenland. Voor bedrijven met
meer dan vijfhonderd werknemers is de verwachting dat dit binnen twee
jaar toeneemt met 3 procent naar 10 procent van alle ICT-projecten. Het
zijn met name ICT-projecten zoals het programmeren van software die
uitbesteed worden aan een land als India of aan landen uit Oost-Europa en
het op de loer liggende China. Het voordeel van outsourcen zit hem vooral
in het feit dat het kostenplaatje in deze landen beduidend lager is dan
in Westerse landen.'
Markt ICT dienstverleners stabiliseert
Uit de 11e ICT Barometer blijkt tevens dat er voor het eerst sinds een
jaar geen sprake meer is van een daling in de vraag naar externe ICT'ers.
Hoewel er sprake is van een lichte daling onder grote ondernemingen en
binnen de dienstensector, is er juist sprake van groei in andere sectoren
en binnen het MKB. Ook het aandeel interne ICT-medewerkers blijft min of
meer stabiel.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven
(onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en
dienstverlening & financiële instellingen), de non-profit sector en de
overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau
Interview NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en
medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers
leiding wordt gegeven, het functietype en functietaken, betrokkenheid bij
ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervaagden
wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een
internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag
het onderzoek niet als representatief voor de gemiddelde Nederlandse
bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse
Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door
een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele
vragen.
Noot voor redactie,