UNIE VAN WATERSCHAPPEN
Met 60 km/uur 25% minder verkeersslachtoffers
De negen waterschappen met wegenbeheer in hun takenpakket hebben goede
ervaringen opgedaan met het wijzigen van 80 km-plattelandswegen in 60
km-wegen. Uit grootschalig praktijkonderzoek van de Unie van
Waterschappen in samenwerking met de SWOV (3.000 kilometer weg
onderzocht) blijkt dat een daling van het aantal verkeersslachtoffers
met maar liefst 25% op bepaalde wegen is gerealiseerd. Uit het
onderzoek blijkt tevens dat het om een zeer kosteneffectieve maatregel
gaat. Met slechts 16.000 euro is een besparing van een ernstig
verkeersslachtoffer mogelijk. Geen enkele andere infrastructurele
maatregel is zo effectief. Op de 47.000 kilometer plattelandswegen
vallen jaarlijks 2.500 ziekenhuisgewonden en 340 verkeersdoden. Dit
laatste cijfer betreft ruim 30% van het totaal jaarlijks aantal
verkeersdoden in Nederland.
Waterschappen verder met de 60 km maatregel
De resultaten van het onderzoek steunen de wegbeherende waterschappen
in hun ambitie om de 60 km-maatregel verder te implementeren. Het gaat
hierbij om 1.500 tot 2.000 kilometer waterschapsweg. Het streven is om
het 60 km-programma voor 2010 af te ronden. Waterschappen zullen
minstens de helft van de financiering op zich nemen. Aanvullende
financiering dient er te komen van provincies en kaderwetgebieden.
Op veel plattelandswegen is de gevonden reductie van 25%
verkeersslachtoffers mogelijk. Qua ongevallenbeeld zijn de onderzochte
waterschapswegen representatief voor Nederland. Of een even grote
reductie ook zal plaatsvinden op alle nog aan te passen wegen hangt af
van lokale kenmerken zoals bochtigheid en het aantal kruispunten
Verdere verbetering verkeersveiligheid op plattelandswegen mogelijk
In het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig dat liep van 1997
tot en met 2003 hebben waterschappen 4.000 van de 7.000 kilometer
plattelandsweg die zij beheren heringericht tot 60 km-wegen. Ook
gemeenten hebben een groot aantal 60 km-wegen ingericht. Naast het
plaatsen van borden met 60 erop gaat het met name om verhogingen in
het wegdek bij gevaarlijke kruispunten. Weggebruikers matigen hierdoor
hun snelheid en ze worden attent gemaakt op gevaarlijke kruispunten.
Om de effecten van de 60 km-maatregel nog te versterken zijn
aanvullende maatregelen gewenst. Op korte termijn gaat het hierbij met
name om verkeershandhaving. Op termijn zien waterschappen met name
heil in de 'Intelligente Snelheidsaanpassing'. Deze waarschuwt een
bestuurder automatisch voor een overschrijding van de maximumsnelheid.
Soms wordt de snelheid zelfs automatisch begrensd. Het aantal drempels
moet tot een minimum beperkt blijven.
Nadere informatie bij Aly Oldersma, Unie van Waterschappen, telefoon
06-55394307.
- Einde persbericht -
25 feb 04 09:53