25-2-2004
Wereldpremière voor nieuwe Lotus Exige in Genève
Na een afwezigheid van twee jaar is Lotus terug met een nieuwe Lotus
Exige; een sportwagen die destijds het segment van de hardcore
sportcoupés verraste vanwege zijn revolutionaire rij-eigenschappen en
die slechts 18 maanden lang geleverd werd.
De eerste generatie van de Lotus Exige werd in 2000 geïntroduceerd als
een racewagen voor de openbare weg en was afgeleid van de succesvolle
Lotus Sport Elise raceauto, die in 2000 en 2001 op de Europese
circuits te zien was. De handgebouwde Exiges werden in een beperkte
oplage geproduceerd en in slechts enkele Europese landen verkocht. De
tweede generatie Exige, die binnenkort op de Autosalon van Genève zijn
wereldpremière zal beleven, is volgens de dezelfde filosofie, een
racewagen voor de openbare weg, ontwikkeld.
De nieuwe Exige beschikt over fenomenale prestaties en
rij-eigenschappen dankzij een geavanceerde 1.8-liter VVTL-i (Variable
Valve Timing with Lift intelligent) krachtbron met een vermogen van
141 kW/192 pk en een koppel van 181 Nm. Daardoor legt de Exige de
sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden af en
bereikt hij de 160 km/u in 13,2 seconden, om vervolgens door te stomen
naar een topsnelheid van 237 km/u.
De belangrijkste elementen voor het bereiken van deze prestaties en
rij-eigenschappen zijn het aërodynamicapakket (dat bij 160 km/u voor
41,2 kg aan neerwaartse druk zorgt; 19,3 kg vóór en 21,9 kg achter) en
de lichtgewicht constructie van de auto. Het laatste is mogelijk
gemaakt dankzij het gebruik van slimme technieken en een dito ontwerp.
De Lotus Exige weegt slechts 875 kilogram (onbeladen, zonder opties)
en zorgt daarmee voor een vermogen/gewicht verhouding van 161 kW/t en
4,56 kg/pk.
Motor
De Lotus Exige is een echte sportcoupé met middenmotor, waarbij de
hightech krachtbron achter de cockpit en vóór de aangedreven
achterwielen is geplaatst. Het vermogen wordt geleverd door een
geavanceerde 2ZZ-GE 1.8-liter viercilinder 16V VVTL-i motor, die is
gekoppeld aan de C64 zesversnellingsbak. Deze combinatie, die
afkomstig is van Toyota, werd gekozen vanwege de ideale
motoreigenschappen voor de Exige en de perfecte verwoording van de
Lotus merkfilosofie.
De lichtgewicht motor, onder andere dankzij het cilinderblok van
samengesteld aluminium en de compacte opbouw, is onderworpen aan een
bijzonder streng test- en ontwikkelingsprogramma dat, als onderdeel
van Lotus Elise-aanbod, ruim een half miljoen testkilometers besloeg
onder een variatie aan klimatologische omstandigheden. Van de kou op
de Noordpool tot aan de hitte in de woestijnen van Arizona en Nevada
en de hoogvlakten in Colorado. Dit testprogramma werd bovendien
voltooid na Toyotas befaamde ontwikkelings- en testprogramma, dat al
was afgerond alvorens de motor in de Exige werd gemonteerd.
Om deze krachtbron af te stemmen op het Lotus-DNA ontwikkelde Lotus
een compleet nieuw, toegespitst Lotus T4 motormanagement-
systeem (EMS). De software voor het EMS werd door Lotus speciaal
ontworpen en ontwikkeld voor de Exige en de intensieve kalibrering en
tests hebben er voor gezorgd dat de Exige unieke prestaties levert,
zowel op de openbare weg als op het circuit.
Het motormanagement biedt het VVTL-i systeem de mogelijkheid om de
optimale nokkenas-instellingen, verstelling en timing te kiezen onder
alle motorcondities. Deze interactie tussen het Lotus T4 EMS en het
VVTL-i systeem bezorgt de Exige zijn optimale, lineaire
koppel-karakteristieken, met een maximum koppel van 181 Nm bij 6.800
tpm en een maximaal vermogen van 141 kW/192 pk bij 7.800 tpm.
De hoogtoerige motor is begrensd tot een maximum toerental van 8.500
toeren per minuut. De verandering tussen de nokkenassen met lage en
hoge snelheid wordt geregeld door het Lotus motormanagementsysteem, om
voor een soepele overgang te zorgen zonder de balans van de auto te
verstoren. Deze verschuiving treedt in bij ongeveer 6.200 tpm, maar
kan met een paar honderd toeren verschillen, afhankelijk van de
motorcondities op dat moment. Het terugregelen van de hoge-snelheid
nokkenas naar de lage-snelheid as geschiedt bij 5.800 tpm, om het
werkgebied van de motor voor de hoge-snelheid as te vergroten. Dit
zorgt er voor dat de bestuurder tijdens gang-wisselingen op de
hoge-snelheid nokkenas kan blijven rijden.
Om de motor tijdens de opwarmfase te beschermen, wanneer de
koelvloeistoftemperatuur beneden de 70oC ligt, wordt het maximum
toerental beperkt tot 6.000 toeren per minuut, waarbij alleen de
lage-snelheid nokkenas operationeel is.
Een rood LED indicatielampje, in het midden van het instrumenten-
paneel, licht op om de bestuurder te informeren wanneer het ideale
schakelmoment wordt bereikt.
De lichtgewicht C64 zesversnellingsbak (met een aluminium behuizing)
is uitgerust met een geheel nieuw door Lotus ontworpen en ontwikkeld
schakelmechanisme. Met de kortst mogelijke overbrengingen en
tandwielcombinatie voor deze transmissie zorgt de bak voor snelle,
precieze en lichte gangwisselingen, waardoor de bestuurder over een
optimale controle en flexibiliteit beschikt om het vermogen op de
juiste momenten te benutten.
Een speciaal ontworpen uitlaatsysteem met dubbele uitlaatpijpen
eindigt aan de achterzijde in het midden van de diffuser.
Prestaties
De prestaties van de Exige komen geheel tot hun recht dankzij het
lichtgewicht concept van de auto, zoals van een Lotus verwacht mag
worden, met een vermogen/gewicht verhouding van 161 kW/t
(4,56 kg/pk). Dit zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in
5,2 seconden, een sprint van 0 naar 160 km/u in 13,2 seconden en een
topsnelheid van 237 km/u.
Vanzelfsprekend voldoet de Exige met zijn compacte 1.8-liter motor aan
de Euro IV emissie-normen, met een uitstoot van 208 g/km aan CO2
emissies en een gemiddeld brandstofverbruik van 8,8 liter per 100 km.
Waarden die normaliter niet van toepassing zijn op sportwagens van dit
kaliber.
Aërodynamica
Natuurlijk gaat het bij de Exige niet alleen om rechtuitprestaties. De
Exige is één van de snelste en veiligste autos om van A naar B te
komen, en op het circuit. Het belangrijkste element voor deze
geweldige prestaties is het aërodynamicapakket, dat bij 160 km/u zorgt
voor een neerwaartse druk van 41,2 kg (19,3 kg vóór en 21,9 kg
achter). Deze verhouding in neerwaartse druk tussen de voor- (47%) en
achterkant (53%) is uiteraard uitgebalanceerd en blijft zo onder alle
snelheden die voor de Exige haalbaar zijn.
Dit aërodynamicapakket, het beste in deze klasse, bestaat uit de
volgende onderdelen:
* Een compleet vlakke onderkant van de auto dankzij de elegante,
simpele, sterke en toch lichte constructie van geperst en gelijmd
aluminium
* De zwart geanodiseerde diffuser achter, die het Venturi effect
onder de auto versterkt
* Een lage spoiler/splitter vóór die slechts 108 mm boven de grond
is gemonteerd, net hoog genoeg voor drempels, maar met behoud van
de aërodynamische eigenschappen en het agressieve uiterlijk
* Een vaste achtervleugel in een optimale hoek van 11,5 graden, voor
het beste compromis tussen neerwaartse druk en luchtweerstand
Speciale Lotus wielen en banden
De ride & handling ingenieurs van Lotus hebben nauw samengewerkt met
Yokohama om een speciale A048 W band te ontwikkelen, voorzien van de
LTS initialen. Deze banden, met een zachte compound, werden gekozen om
maximale grip te bereiken en de typische rij-eigenschappen van Lotus
te realiseren.
Unieke, zwarte achtspaaks lichtgewicht wielen (16 inch vóór, 17 inch
achter) ronden het wielen- en bandenpakket af en doen het voorkomen
alsof de Exige zojuist van het circuit afkomt. En dat zou zomaar
kunnen, omdat Lotus er vanuit gaat dat veel kopers van een Exige deel
zullen nemen aan circuitdagen, die wereldwijd steeds meer aan
populariteit winnen.
Het legendarische chassis
Natuurlijk is de Exige een Lotus en dat betekent dat hij is voorzien
van een fantastisch chassis. De Exige is uitgerust met stijvere Lotus
Sport veren en dempers, om een minimaal overhellende carrosserie te
garanderen en de extreme prestaties van het aërodynamicapakket en de
grip van de Yokohama A048 banden te kunnen verwerken. De veren en
dempers zijn bevestigd aan het revolutionaire, geperste en gelijmde
aluminium frame, dat is uitgerust met een lichtgewicht stalen subframe
achter, dat ook voor de Lotus Elise 111R wordt gebruikt.
Koeling en luchtmanagement
Lotus gaat er vanuit dat een aantal Exiges voornamelijk op snelheid
wordt gereden, en dat is ook precies waarvoor hij ontwikkeld is.
Daarom moet de extra hitte van de remmen en de motor worden afgevoerd.
Aan de voorkant voorziet de Exige in extra luchtopeningen (voor de
optionele olie-koelers, die onderdeel vormen van het Performance
pakket). Om de remmen onder extreme omstandigheden koel te houden,
zijn er net achter de voorwielen warmteafvoerkanalen ontwikkeld.
Richting de achterkant van de Exige zijn grote luchtinlaten aan de
zijkanten ontworpen evenals één luchtinlaat op het dak, om welkome
koele lucht naar het motorcompartiment te dirigeren.
Alle grilles, inclusief de motorkap achter, zijn afgewerkt met
lichtgewicht staalgaas.
Ontwerp
Alle Lotus-modellen laten vorm en functionaliteit op elegante wijze
samenvloeien door de optimale technische toepassingen te combineren
met een dynamisch en elegant design, dat zorgt voor die typische Lotus
look. Voor het designproject, waarvoor het Lotus Design Team onder
leiding van Russel Carr verantwoordelijk was, stonden de basiswaarden
van Lotus en die van de eerste generatie Exige centraal, om vervolgens
samen te smelten in de 2004 Exige. Duidelijke racewagen-eigenschappen,
zoals de luchtinlaat op het dak, de achtervleugel, de lage voorspoiler
en het gestroomlijnde dak, werden zorgvuldig ontwikkeld. Bovendien
zorgen nieuwe ontwerpkenmerken, waaronder de ventilatieopeningen in de
motorkap, de luchtinlaten in de zijkanten, de grilles met lichtgewicht
staalgaas en een uniek totaalontwerp, voor een geheel eigen gezicht,
waarmee de Exige zich onderscheidt van zijn Lotus stalgenoten.
Alle carrosseriepanelen van de Exige zijn vervaardigd uit sterk en
lichtgewicht GRC (Glass Reinforced Composite). Drie nieuwe lakkleuren,
als toevoeging op het huidige aanbod aan Lotus-kleuren, worden in 2004
specifiek voor de Exige geïntroduceerd: Chrome Orange, Graphite Grey
en Krypton Green.
Interieur
Lichtgewicht, maar sterke composiet sportstoelen houden de bestuurder
op zijn plaats tijdens hoge G-krachten in bochten en tijdens het
accelereren en remmen. Het kleine, 320 mm brede stuurwiel is ontworpen
om de Exige naadloos over bochtige buitenwegen en uitdagende circuits
te dirigeren. De lichtgewicht, geperste aluminium pedalen zijn perfect
geplaatst om met een kleine beweging van de hiel en tenen het uiterste
uit de Exige te halen en hem te besturen zoals het bedoeld is.
Dubbele klokken voorzien in informatie over snelheid en toerental (tot
10.000 tpm), waarbij de belangrijkste gegevens en instrumenten dankzij
een oranjekleurige achtergrondverlichting duidelijk en efficiënt af te
lezen zijn.
Een Blaupunkt stereo-installatie met CD-speler en vier speakers
behoort tot de standaarduitrusting, waarbij het antennesysteem is
gemonteerd in de voorkant van de Exige.
Airconditioning, met een minimaal gewicht van 15 kilo, is in sommige
markten standaard, waar hoge temperaturen de bestuurder in zijn
rijplezier zouden kunnen belemmeren. In andere landen is het tegen
meerprijs optioneel leverbaar.
Remmen ABS-systeem op circuitgebruik afgestemd
Het bekrachtigde vierkanaals systeem controleert en distribueert
individuele remkracht naar de vier afzonderlijke wielen, waardoor de
remprestaties worden vergroot en de remafstand wordt geminimaliseerd.
Vanzelfsprekend neemt dit op circuitgebruik toegespitste ABS-systeem
nooit de overhand boven dat van de geoefende bestuurder, maar treedt
het alleen in panieksituaties in werking of wanneer de bestuurder
teveel druk op het rempedaal uitoefent, waardoor de grip verloren zou
kunnen gaan. Het speciaal getunede punt waarop het ABS in werking
treedt, bij een te grote voorwaartse gewichtverplaatsing, verschaft de
geoefende bestuurder maximale mogelijkheden om het potentieel van het
remsysteem te benutten. Pas wanneer de bestuurder meer remkracht
vraagt dan voorhanden is, treedt het systeem in werking om de kracht
op het wiel te optimaliseren. Daarom zal de bestuurder tijdens normale
rij-omstandigheden of hard rijden de werking van het ABS-systeem in de
Exige niet ervaren.
Uitrusting
Tot de standaarduitrusting van de Exige behoren: een Blaupunkt
Lausanne radio CD-R/W speler en sterke Blauwpunkt speakers vóór en
achter, extra verlichting aan de voorkant en centrale
deurvergrendeling. Speciaal voor de Japanse markt maakt centrale
deurvergrendeling deel uit van het optionele Touring pakket. De
Blaupunkt stereo-installatie is niet leverbaar voor de Japanse markt,
maar daar is een Blaupunkt BPV755 radio CD-RW speler optioneel te
bestellen.
Touring pakket:
Het Touring pakket (niet leverbaar in combinatie met het Performance
pakket) voorziet in een goede combinatie van opties die comfort- en
gemakverhogend werken, terwijl tegelijkertijd de essentie van de Lotus
sportwagen wordt gehandhaafd. Het pakket bestaat uit:
* Elektrische ramen
* Volledige vloerbekleding met een lichtgewicht, aluminium voetsteun
voor de passagier
* Een Blaupunkt Woodstock DAB radio, CD-R/W en MP3 speler
* Volledig Alcantara bekleding
* Zonnekleppen
* Een bagagenet in het interieur
Performance pakket:
Het Performance pakket verschaft de Exige optionele extras die
aantrekkingskracht zullen uitoefenen op eigenaren die regelmatig
circuitdagen bezoeken. Dit pakket bestaat uit:
* Sportstoelen met het Exige-logo op de hoofdsteunen
* Een vierpunts harnas (bij de dealer gemonteerd, alleen voor
gebruik op het circuit)
* Een cross bar
* Acrylbekleding op de deurpanelen
* Carbon afwerking aan de binnenkant van de deuren
* Dubbele oliekoelers
Extra opties
Extra lichtgewicht wielen zijn optioneel leverbaar voor de Lotus
Exige. Airconditioning is eveneens optioneel.
Specificatieverschillen wereldwijd
In Australië, Japan en andere Zuidoost Aziatische markten:
airconditioning en dubbele oliekoelers zijn standaard. De extra
lichtgewicht wielen maken in deze markten deel uit van het optionele
Performance pakket.
De Lotus Exige is vanaf maart 2004 leverbaar.
AutoRai