AutoRai

25-2-2004

Wereldpremière voor nieuwe Lotus Exige in Genève

Na een afwezigheid van twee jaar is Lotus terug met een nieuwe Lotus Exige; een sportwagen die destijds het segment van de hardcore sportcoupés verraste vanwege zijn revolutionaire rij-eigenschappen en die slechts 18 maanden lang geleverd werd.

De eerste generatie van de Lotus Exige werd in 2000 geïntroduceerd als een racewagen voor de openbare weg en was afgeleid van de succesvolle Lotus Sport Elise raceauto, die in 2000 en 2001 op de Europese circuits te zien was. De handgebouwde Exiges werden in een beperkte oplage geproduceerd en in slechts enkele Europese landen verkocht. De tweede generatie Exige, die binnenkort op de Autosalon van Genève zijn wereldpremière zal beleven, is volgens de dezelfde filosofie, een racewagen voor de openbare weg, ontwikkeld.

De nieuwe Exige beschikt over fenomenale prestaties en rij-eigenschappen dankzij een geavanceerde 1.8-liter VVTL-i (Variable Valve Timing with Lift intelligent) krachtbron met een vermogen van 141 kW/192 pk en een koppel van 181 Nm. Daardoor legt de Exige de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden af en bereikt hij de 160 km/u in 13,2 seconden, om vervolgens door te stomen naar een topsnelheid van 237 km/u.

De belangrijkste elementen voor het bereiken van deze prestaties en rij-eigenschappen zijn het aërodynamicapakket (dat bij 160 km/u voor 41,2 kg aan neerwaartse druk zorgt; 19,3 kg vóór en 21,9 kg achter) en de lichtgewicht constructie van de auto. Het laatste is mogelijk gemaakt dankzij het gebruik van slimme technieken en een dito ontwerp. De Lotus Exige weegt slechts 875 kilogram (onbeladen, zonder opties) en zorgt daarmee voor een vermogen/gewicht verhouding van 161 kW/t en 4,56 kg/pk.

Motor
De Lotus Exige is een echte sportcoupé met middenmotor, waarbij de hightech krachtbron achter de cockpit en vóór de aangedreven achterwielen is geplaatst. Het vermogen wordt geleverd door een geavanceerde 2ZZ-GE 1.8-liter viercilinder 16V VVTL-i motor, die is gekoppeld aan de C64 zesversnellingsbak. Deze combinatie, die afkomstig is van Toyota, werd gekozen vanwege de ideale motoreigenschappen voor de Exige en de perfecte verwoording van de Lotus merkfilosofie.

De lichtgewicht motor, onder andere dankzij het cilinderblok van samengesteld aluminium en de compacte opbouw, is onderworpen aan een bijzonder streng test- en ontwikkelingsprogramma dat, als onderdeel van Lotus Elise-aanbod, ruim een half miljoen testkilometers besloeg onder een variatie aan klimatologische omstandigheden. Van de kou op de Noordpool tot aan de hitte in de woestijnen van Arizona en Nevada en de hoogvlakten in Colorado. Dit testprogramma werd bovendien voltooid na Toyotas befaamde ontwikkelings- en testprogramma, dat al was afgerond alvorens de motor in de Exige werd gemonteerd.

Om deze krachtbron af te stemmen op het Lotus-DNA ontwikkelde Lotus een compleet nieuw, toegespitst Lotus T4 motormanagement- systeem (EMS). De software voor het EMS werd door Lotus speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de Exige en de intensieve kalibrering en tests hebben er voor gezorgd dat de Exige unieke prestaties levert, zowel op de openbare weg als op het circuit.

Het motormanagement biedt het VVTL-i systeem de mogelijkheid om de optimale nokkenas-instellingen, verstelling en timing te kiezen onder alle motorcondities. Deze interactie tussen het Lotus T4 EMS en het VVTL-i systeem bezorgt de Exige zijn optimale, lineaire koppel-karakteristieken, met een maximum koppel van 181 Nm bij 6.800 tpm en een maximaal vermogen van 141 kW/192 pk bij 7.800 tpm.

De hoogtoerige motor is begrensd tot een maximum toerental van 8.500 toeren per minuut. De verandering tussen de nokkenassen met lage en hoge snelheid wordt geregeld door het Lotus motormanagementsysteem, om voor een soepele overgang te zorgen zonder de balans van de auto te verstoren. Deze verschuiving treedt in bij ongeveer 6.200 tpm, maar kan met een paar honderd toeren verschillen, afhankelijk van de motorcondities op dat moment. Het terugregelen van de hoge-snelheid nokkenas naar de lage-snelheid as geschiedt bij 5.800 tpm, om het werkgebied van de motor voor de hoge-snelheid as te vergroten. Dit zorgt er voor dat de bestuurder tijdens gang-wisselingen op de hoge-snelheid nokkenas kan blijven rijden.

Om de motor tijdens de opwarmfase te beschermen, wanneer de koelvloeistoftemperatuur beneden de 70oC ligt, wordt het maximum toerental beperkt tot 6.000 toeren per minuut, waarbij alleen de lage-snelheid nokkenas operationeel is.

Een rood LED indicatielampje, in het midden van het instrumenten- paneel, licht op om de bestuurder te informeren wanneer het ideale schakelmoment wordt bereikt.

De lichtgewicht C64 zesversnellingsbak (met een aluminium behuizing) is uitgerust met een geheel nieuw door Lotus ontworpen en ontwikkeld schakelmechanisme. Met de kortst mogelijke overbrengingen en tandwielcombinatie voor deze transmissie zorgt de bak voor snelle, precieze en lichte gangwisselingen, waardoor de bestuurder over een optimale controle en flexibiliteit beschikt om het vermogen op de juiste momenten te benutten.

Een speciaal ontworpen uitlaatsysteem met dubbele uitlaatpijpen eindigt aan de achterzijde in het midden van de diffuser.

Prestaties
De prestaties van de Exige komen geheel tot hun recht dankzij het lichtgewicht concept van de auto, zoals van een Lotus verwacht mag worden, met een vermogen/gewicht verhouding van 161 kW/t (4,56 kg/pk). Dit zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden, een sprint van 0 naar 160 km/u in 13,2 seconden en een topsnelheid van 237 km/u.

Vanzelfsprekend voldoet de Exige met zijn compacte 1.8-liter motor aan de Euro IV emissie-normen, met een uitstoot van 208 g/km aan CO2 emissies en een gemiddeld brandstofverbruik van 8,8 liter per 100 km. Waarden die normaliter niet van toepassing zijn op sportwagens van dit kaliber.

Aërodynamica
Natuurlijk gaat het bij de Exige niet alleen om rechtuitprestaties. De Exige is één van de snelste en veiligste autos om van A naar B te komen, en op het circuit. Het belangrijkste element voor deze geweldige prestaties is het aërodynamicapakket, dat bij 160 km/u zorgt voor een neerwaartse druk van 41,2 kg (19,3 kg vóór en 21,9 kg achter). Deze verhouding in neerwaartse druk tussen de voor- (47%) en achterkant (53%) is uiteraard uitgebalanceerd en blijft zo onder alle snelheden die voor de Exige haalbaar zijn.

Dit aërodynamicapakket, het beste in deze klasse, bestaat uit de volgende onderdelen:

* Een compleet vlakke onderkant van de auto dankzij de elegante, simpele, sterke en toch lichte constructie van geperst en gelijmd aluminium

* De zwart geanodiseerde diffuser achter, die het Venturi effect onder de auto versterkt

* Een lage spoiler/splitter vóór die slechts 108 mm boven de grond is gemonteerd, net hoog genoeg voor drempels, maar met behoud van de aërodynamische eigenschappen en het agressieve uiterlijk
* Een vaste achtervleugel in een optimale hoek van 11,5 graden, voor het beste compromis tussen neerwaartse druk en luchtweerstand

Speciale Lotus wielen en banden
De ride & handling ingenieurs van Lotus hebben nauw samengewerkt met Yokohama om een speciale A048 W band te ontwikkelen, voorzien van de LTS initialen. Deze banden, met een zachte compound, werden gekozen om maximale grip te bereiken en de typische rij-eigenschappen van Lotus te realiseren.

Unieke, zwarte achtspaaks lichtgewicht wielen (16 inch vóór, 17 inch achter) ronden het wielen- en bandenpakket af en doen het voorkomen alsof de Exige zojuist van het circuit afkomt. En dat zou zomaar kunnen, omdat Lotus er vanuit gaat dat veel kopers van een Exige deel zullen nemen aan circuitdagen, die wereldwijd steeds meer aan populariteit winnen.

Het legendarische chassis
Natuurlijk is de Exige een Lotus en dat betekent dat hij is voorzien van een fantastisch chassis. De Exige is uitgerust met stijvere Lotus Sport veren en dempers, om een minimaal overhellende carrosserie te garanderen en de extreme prestaties van het aërodynamicapakket en de grip van de Yokohama A048 banden te kunnen verwerken. De veren en dempers zijn bevestigd aan het revolutionaire, geperste en gelijmde aluminium frame, dat is uitgerust met een lichtgewicht stalen subframe achter, dat ook voor de Lotus Elise 111R wordt gebruikt.

Koeling en luchtmanagement
Lotus gaat er vanuit dat een aantal Exiges voornamelijk op snelheid wordt gereden, en dat is ook precies waarvoor hij ontwikkeld is. Daarom moet de extra hitte van de remmen en de motor worden afgevoerd. Aan de voorkant voorziet de Exige in extra luchtopeningen (voor de optionele olie-koelers, die onderdeel vormen van het Performance pakket). Om de remmen onder extreme omstandigheden koel te houden, zijn er net achter de voorwielen warmteafvoerkanalen ontwikkeld. Richting de achterkant van de Exige zijn grote luchtinlaten aan de zijkanten ontworpen evenals één luchtinlaat op het dak, om welkome koele lucht naar het motorcompartiment te dirigeren.

Alle grilles, inclusief de motorkap achter, zijn afgewerkt met lichtgewicht staalgaas.

Ontwerp
Alle Lotus-modellen laten vorm en functionaliteit op elegante wijze samenvloeien door de optimale technische toepassingen te combineren met een dynamisch en elegant design, dat zorgt voor die typische Lotus look. Voor het designproject, waarvoor het Lotus Design Team onder leiding van Russel Carr verantwoordelijk was, stonden de basiswaarden van Lotus en die van de eerste generatie Exige centraal, om vervolgens samen te smelten in de 2004 Exige. Duidelijke racewagen-eigenschappen, zoals de luchtinlaat op het dak, de achtervleugel, de lage voorspoiler en het gestroomlijnde dak, werden zorgvuldig ontwikkeld. Bovendien zorgen nieuwe ontwerpkenmerken, waaronder de ventilatieopeningen in de motorkap, de luchtinlaten in de zijkanten, de grilles met lichtgewicht staalgaas en een uniek totaalontwerp, voor een geheel eigen gezicht, waarmee de Exige zich onderscheidt van zijn Lotus stalgenoten.

Alle carrosseriepanelen van de Exige zijn vervaardigd uit sterk en lichtgewicht GRC (Glass Reinforced Composite). Drie nieuwe lakkleuren, als toevoeging op het huidige aanbod aan Lotus-kleuren, worden in 2004 specifiek voor de Exige geïntroduceerd: Chrome Orange, Graphite Grey en Krypton Green.

Interieur
Lichtgewicht, maar sterke composiet sportstoelen houden de bestuurder op zijn plaats tijdens hoge G-krachten in bochten en tijdens het accelereren en remmen. Het kleine, 320 mm brede stuurwiel is ontworpen om de Exige naadloos over bochtige buitenwegen en uitdagende circuits te dirigeren. De lichtgewicht, geperste aluminium pedalen zijn perfect geplaatst om met een kleine beweging van de hiel en tenen het uiterste uit de Exige te halen en hem te besturen zoals het bedoeld is.

Dubbele klokken voorzien in informatie over snelheid en toerental (tot 10.000 tpm), waarbij de belangrijkste gegevens en instrumenten dankzij een oranjekleurige achtergrondverlichting duidelijk en efficiënt af te lezen zijn.

Een Blaupunkt stereo-installatie met CD-speler en vier speakers behoort tot de standaarduitrusting, waarbij het antennesysteem is gemonteerd in de voorkant van de Exige.

Airconditioning, met een minimaal gewicht van 15 kilo, is in sommige markten standaard, waar hoge temperaturen de bestuurder in zijn rijplezier zouden kunnen belemmeren. In andere landen is het tegen meerprijs optioneel leverbaar.

Remmen ABS-systeem op circuitgebruik afgestemd
Het bekrachtigde vierkanaals systeem controleert en distribueert individuele remkracht naar de vier afzonderlijke wielen, waardoor de remprestaties worden vergroot en de remafstand wordt geminimaliseerd. Vanzelfsprekend neemt dit op circuitgebruik toegespitste ABS-systeem nooit de overhand boven dat van de geoefende bestuurder, maar treedt het alleen in panieksituaties in werking of wanneer de bestuurder teveel druk op het rempedaal uitoefent, waardoor de grip verloren zou kunnen gaan. Het speciaal getunede punt waarop het ABS in werking treedt, bij een te grote voorwaartse gewichtverplaatsing, verschaft de geoefende bestuurder maximale mogelijkheden om het potentieel van het remsysteem te benutten. Pas wanneer de bestuurder meer remkracht vraagt dan voorhanden is, treedt het systeem in werking om de kracht op het wiel te optimaliseren. Daarom zal de bestuurder tijdens normale rij-omstandigheden of hard rijden de werking van het ABS-systeem in de Exige niet ervaren.

Uitrusting
Tot de standaarduitrusting van de Exige behoren: een Blaupunkt Lausanne radio CD-R/W speler en sterke Blauwpunkt speakers vóór en achter, extra verlichting aan de voorkant en centrale deurvergrendeling. Speciaal voor de Japanse markt maakt centrale deurvergrendeling deel uit van het optionele Touring pakket. De Blaupunkt stereo-installatie is niet leverbaar voor de Japanse markt, maar daar is een Blaupunkt BPV755 radio CD-RW speler optioneel te bestellen.

Touring pakket:
Het Touring pakket (niet leverbaar in combinatie met het Performance pakket) voorziet in een goede combinatie van opties die comfort- en gemakverhogend werken, terwijl tegelijkertijd de essentie van de Lotus sportwagen wordt gehandhaafd. Het pakket bestaat uit:
* Elektrische ramen

* Volledige vloerbekleding met een lichtgewicht, aluminium voetsteun voor de passagier

* Een Blaupunkt Woodstock DAB radio, CD-R/W en MP3 speler
* Volledig Alcantara bekleding

* Zonnekleppen

* Een bagagenet in het interieur

Performance pakket:
Het Performance pakket verschaft de Exige optionele extras die aantrekkingskracht zullen uitoefenen op eigenaren die regelmatig circuitdagen bezoeken. Dit pakket bestaat uit:

* Sportstoelen met het Exige-logo op de hoofdsteunen
* Een vierpunts harnas (bij de dealer gemonteerd, alleen voor gebruik op het circuit)

* Een cross bar

* Acrylbekleding op de deurpanelen

* Carbon afwerking aan de binnenkant van de deuren
* Dubbele oliekoelers

Extra opties
Extra lichtgewicht wielen zijn optioneel leverbaar voor de Lotus Exige. Airconditioning is eveneens optioneel.

Specificatieverschillen wereldwijd
In Australië, Japan en andere Zuidoost Aziatische markten: airconditioning en dubbele oliekoelers zijn standaard. De extra lichtgewicht wielen maken in deze markten deel uit van het optionele Performance pakket.

De Lotus Exige is vanaf maart 2004 leverbaar.