Ingezonden persbericht


Persbericht

25 februari 2004

SPSS brengt verborgen klantinformatie boven water

~ Predictive Text Analytics geeft inzicht in klanten en voorspelt toekomstig gedrag uit tekstgegevens~

SPSS, leverancier van Predictive Analytics oplossingen, introduceert ook in Nederland Predictive Text Analytics, een nieuwe oplossing die gericht is op het onthullen van klantgegevens, die verborgen zijn in ongestructureerde tekstgegevens, die dikwijls wel bijgehouden worden, maar niet vaak worden gebruikt.

Predictive Text Analytics is één van de eerste text mining oplossingen, die speciaal ontworpen is voor analytische customer relationship management (aCRM) toepassingen. Predictive Text Analytics integreert text mining technologieën met een predictive analytics aanpak, zodat organisaties zowel ongestructureerde als gestructureerde gegevens van alle interactieve kanalen, inclusief call centers, filialen en websites kunnen samenbrengen en analyseren.

Met Predictive Text Analytics kunnen bedrijven de feedback van klanten over belangrijke punten zoals algemene klanttevredenheid, frustratie over service, prijsgevoeligheid en de overweging om over te stappen naar een andere leverancier ontdekken en weergeven. Wanneer deze concepten uit het systeem zijn gefilterd en zijn geïdentificeerd, worden ze samengebracht met bestaande, gestructureerde klantgegevens. Daarna kunnen al deze gegevens worden geëvalueerd met behulp van data mining voor het clusteren, segmenteren, profileren en voorspellen van de meest waarschijnlijke volgende actie van de klant.

"Het grootste deel van directe communicatie met klanten, zoals telefoongesprekken, inkomende e-mails en ingevulde webformulieren, wordt vastgelegd als ruwe, ongestructureerde tekst," aldus Sue Feldman, Research Vice President Content Technologies bij marktonderzoeksbureau IDC. "Als CRM gebruikers alleen de verzamelde data analyseren, missen ze het overgrote deel van de informatie die ze beschikbaar hebben over hun klanten. Het aCRM mes snijdt aan twee kanten: het omvat zowel de text mining als predictive analytics technologie. Bedrijven moeten, op basis van álle klantgegevens die ze hebben, analyses kunnen maken, conclusies kunnen trekken en actie kunnen ondernemen."

Predictive Text Analytics combineert de technologieën van SPSS s data mining workbench Clementine, met LexiQuest, een linguïstisch gebaseerde management informatie oplossing die patronen en relaties vindt in ongestructureerde tekst.

(315 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining en data collectie, voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.com

SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: 0183 651 777 Fax: 0183 651 700
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications) Tel: 040 235 46 00 Fax: 040 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---