Verbond van Verzekeraars

Consument tevreden over verzekeraars

Consumenten zijn over het algemeen tevreden over verzekeraars. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) dat de afgelopen maanden heeft onderzocht hoe de consument tegen verzekeraars aankijkt. 82% van de ondervraagden geeft aan overwegend positief te zijn over verzekeraars en 70% geeft zelfs aan redelijk tot zeer veel vertrouwen in hen te hebben. Vooral het gevoel van zekerheid, krijg ik wat ik koop, blijkt de meest bepalende factor voor de tevredenheid over de verzekeraars. Daarnaast zijn de hoogte van de premie, persoonlijke ervaringen en begrijpelijkheid van het product van invloed.

Zekerheid verkopen

De verzekeraar moet doen wat hij zegt. Doet hij dat goed, dan kan het vertrouwen zo ver gaan, dat het de consument niet veel meer uitmaakt hoe duidelijk de polisvoorwaarden zijn of hoeveel premie hij moet betalen. Die twee elementen krijgen pas betrekking op het imago, als de consument begint te twijfelen over de zekerheid.

Twijfel namelijk over de vraag of de verzekeraar wel zekerheid verkoopt, is desastreus voor het imago. Die twijfel kan optreden door persoonlijke ervaringen, of door ervaringen van familie/vrienden en door negatieve berichten in de media. Eigen ervaringen spelen natuurlijk ook een grote rol. Bij wie ooit een claim is afgewezen, oordeelt over het algemeen negatiever over verzekeraars. Daarnaast is duidelijkheid van invloed: heldere polisvoorwaarden en een duidelijk product hebben een positieve invloed op het imago.

Opvallende uitkomsten

Consumenten hebben een overtrokken beeld van de winsten van de verzekeraars. Men denkt namelijk dat verzekeraars 30 eurocent per euro winst maken. De consument vindt 18 eurocent redelijk, terwijl het in werkelijkheid 3 eurocent is.

Over de zorgplicht van verzekeraars heeft de consument een duidelijke mening. Als de consument zelf direct bij een verzekeraar een verzekering afsluit, vindt het merendeel (74%) dat de verzekeringnemer zelf een redelijke mate van verantwoordelijkheid heeft dat het juiste product wordt afgesloten. Als de verzekering via een tussenpersoon wordt afgesloten, vindt 65% dat de tussenpersoon in enige mate verantwoordelijk is.

Een opmerkelijke uitkomst is dat de consument vindt dat fraude met voorrang bestreden moet worden, waarbij zelfs 72% van de ondervraagden vindt dat een deel van de privacy ingeleverd mag worden.

Dienstverlening niet doorslaggevend

Een andere opvallende uitkomst uit het consumentenonderzoek is tot slot dat dienstverlening nauwelijks een rol speelt bij het beeld dat mensen van verzekeraars hebben. 82% van de consumenten met aanmerkingen op de dienstverlening, heeft een positief beeld over verzekeraars. Desondanks vinden de meeste consumenten wel dat verzekeraars hun dienstverlening kunnen verbeteren. Bij de consumenten die daar wel iets over hebben aan te merken, wordt bij het afsluiten van een verzekering onduidelijke polisvoorwaarden als grootste ergernis genoemd, gevolgd door opdringerig gedrag van de tussenpersoon/verzekeraar en slechte voorlichting. De voornaamste ergernis bij het indienen van een claim is de duur van de afhandeling.

25 februari 2004

---