Gemeente Amsterdam

P+R terrein en parkeerplaatsen voor touringcars op Zeeburgereiland

25 februari 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Annemarie Satink, dIVV Er komt een onderzoek naar (tijdelijke) parkeervoorzieningen op het Zeeburgereiland. Het college van B&W is hiermee akkoord gegaan. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) wil dat er onderzoek wordt gedaan naar een ontwerp van een tijdelijk multifunctioneel P+R terrein op het Zeeburgereiland én naar de overige parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen.

De parkeercapaciteit in Amsterdam, en dan voornamelijk in de binnenstad en in het Oostelijk Havengebied, is ontoereikend voor bezoekers, bewoners en bedrijven. Tijdelijke parkeervoorzieningen aan de rand van de stad met een goede openbaar vervoerverbinding is een goede oplossing voor deze parkeerproblematiek. Het Zeeburgereiland ligt aan de rand van de stad en heeft met de komst van de IJtram een snelle verbinding tussen deze gebieden onderling en met het stadscentrum.
Gezien de plannen voor het Zeeburgereiland is er de komende jaren nog voldoende ruimte voor tijdelijke (parkeer)voorzieningen. Op deze manier worden enerzijds de parkeerproblemen in de stad tijdelijk opgelost en wordt anderzijds het Zeeburgereiland dubbel en efficiënt gebruikt.

P+R terrein

De P+R voorziening, die vooralsnog uit circa 250 parkeerplaatsen bestaat, is goed en snel bereikbaar vanaf de ring A10 en heeft met de IJtram een zeer goede en snelle (10 minuten) openbaar vervoerverbinding naar de binnenstad. De voorziening is multifunctioneel. Dat betekent dat de voorziening zo goed als door iedereen, van bouwvakker tot vergunninghouder, rond de klok, kan worden gebruikt. Hierbij geldt alleen dat, als er geen gebruik van het P+R parkeren wordt gemaakt, het gewone parkeertarief geldt.

Parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen

Voor werknemers in de zorg- en onderwijssector zoekt de gemeente alternatieve parkeerfaciliteiten. Maar ook verkeerstrekkers als grote bouwprojecten en de RAI zoeken regelmatig aanvullende parkeergelegenheid. En door het opheffen van een aantal speciale parkeerterreinen, moeten touringcars steeds vaker en verder uitwijken.

Daarom is ook besloten om voor deze doelgroepen oplossingen te zoeken in combinatie met en uitbreiding van het P+R terrein. De specifieke doelgroepen die gebruik kunnen maken van de parkeervoorzieningen op het Zeeburgereiland zijn:

* Vergunninghouders binnenstad en Oostelijk Havengebied De parkeercapaciteit in de binnenstad en in het Oostelijk Havengebied is al onvoldoende waardoor een wachtlijst is ontstaan voor de afgifte van parkeervergunningen aan bewoners en bedrijven. Op Zeeburg, en voor dit moment vooral in het Oostelijk Havengebied, dreigt op korte termijn een vergelijkbare situatie te ontstaan.

* Touringcars
De parkeervoorziening voor touringcars op het Oosterdokseiland is, door gebieds(her)ontwikkeling, inmiddels opgeheven. Op den duur wordt eenzelfde voorziening langs de Prins Hendrikkade opgeheven. Voor de touringcars moet een structurele oplossing komen voor het kort en lang parkeren.

* Bouwverkeer
Grootschalige bouwwerkzaamheden op en rond de zuidelijke IJ-oevers genereren een grote stroom bouwverkeer. De beschikbare ruimte is onvoldoende om hiervoor speciale parkeervoorzieningen te creëren. Hierdoor ontstaan parkeerproblemen in de omliggende gebieden (stadsdelen en binnenstad).

* (Straat)evenementen
De jaarlijkse (straat)evenementen in Amsterdam veroorzaken in en rond het stadscentrum een parkeerdruk die groot is en die niet in het centrum kan worden gefaciliteerd.

* RAI
De parkeervoorzieningen bij de RAI worden de komende jaren als gevolg van gebiedsontwikkelingen en de aanleg van de Noord/Zuidlijn aanzienlijk gereduceerd, zodat er naar alternatieve locaties wordt gezocht.

Planning

Volgens de planning wordt de P+R voorziening op het Zeeburgereiland tegelijk met de start van de IJtram in gebruik genomen en wordt er op dit moment uitgegaan van een termijn van vier tot zes jaar met 2008 als voorlopige einddatum.

© Gemeente Amsterdam