Gemeente Amsterdam

Corridors en extra maatregelen om stad bereikbaar en leefbaar te houden
25 februari 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Anja van Os, bureau Stadsregie Het college van B&W stemt in met de komst van vier corridors om de bereikbaarheid van de stad in 2004 en 2005 te behouden. Wethouder Mark van der Horst (Stadsregie) wil, naast de corridors, een aantal projecten gezamenlijk laten uitvoeren of juist voor langere tijd uitstellen om de overlast in de stad te beperken. Hiervoor mag de stadsregisseur stevige maatregelen nemen om de komende twee jaar de doorstroming van het verkeer in Amsterdam zo optimaal mogelijk te houden.

Er komen vier corridors: vier hoofdroutes vanuit vier windrichtingen, waar de doorstroming voor het autoverkeer optimaal moet blijven:
* vanuit het noorden: Nieuwe Leeuwarderweg/IJtunnel/Prins Hendrikkade/Centraal Station.

* vanuit het oosten: Piet Heintunnel/Piet Heinkade/Centraal Station.
* vanuit het zuidoosten: Gooiseweg, Wibautstraat.
* vanuit het westen: Transformatorweg, Spaarndammerdijk en Westerdoksdijk/Centraal Station.

Daarnaast worden ook maatregelen genomen om de doorstroming van het verkeer op de corridors te bevorderen; het tegengaan van werkzaamheden op de corridors, het aanpassen van verkeersregelinstallaties (groene golf) en andere infrastructurele maatregelen.
De komende jaren wordt hard gewerkt in de openbare ruimte in Amsterdam. Er zijn dan veel projecten in uitvoering. Als er geen maatregelen worden genomen, vreest de wethouder dat vooral de bereikbaarheid van de binnenstad gevaar loopt en dat ook in de rest van de stad de doorstroming van het verkeer risico loopt. Samen met de Verkeerspolitie wordt ook een pilot gestart voor extra handhaving op de doorstroming op de corridors. Wethouder Van der Horst: "Er wordt nu en de komende jaren heel veel gebouwd in de stad. Met de vier corridors én met de extra handhaving willen we Amsterdam en haar binnenstad zoveel mogelijk leefbaar en bereikbaar houden." Het college heeft ook kennis genomen van de extra maatregelen van de stadsregisseur. De extra maatregelen die genomen worden, onder andere afstemming tussen projecten, gaan verder dan de reguliere afstemming die de afgelopen jaren al heeft plaatsgevonden. De maatregelen komen, in grote lijnen, op het volgende neer:
* Projecten rond brug 84 (de brug bij de Heinekenbrouwerij), de Stadhouderskade, het Weteringcircuit en de Vijzelgracht worden samengevoegd in een gebiedsregie. De communicatie, ook stadsbreed, wordt gezamenlijk opgepakt.

* De aanpak van de renovatie van brug 84 gaat volgens het principe 'kort en hevig'. Twee jaar overlast door werkzaamheden en wisselende verkeersstromen worden teruggebracht tot negen maanden stremming. Voor trams, nood- en hulpdiensten blijft de brug toegankelijk. Fietsers en voetgangers krijgen een noodbrug.
* Gedurende de werkzaamheden aan brug 84 en de werkzaamheden op de Stadhouderskade mogen er geen werkzaamheden in uitvoering gaan in de Eerste Constantijn Huygensstraat tot en met de Ceintuurbaan (tussen de Overtoom en de Amstel), de Weteringschans (tussen het Leidseplein en het Frederiksplein), de Amstelveenseweg, de Churchill-laan en de Vrijheidslaan.

* De werkzaamheden van de Noord/Zuidlijn op de Nieuwe Leeuwarderweg worden afgestemd met de renovatie van brug 84.
* Werkzaamheden op de Amstelveenseweg en de Vrijheidslaan kunnen alleen starten als blijkt dat de werkzaamheden van de Noord/Zuidlijn rond het Europaplein na een half jaar na aanvang niet tot ernstige verkeershinder leiden.

© Gemeente Amsterdam