Corridors en extra maatregelen om stad bereikbaar en leefbaar te
houden
25 februari 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Anja van Os, bureau Stadsregie
Het college van B&W stemt in met de komst van vier corridors om de
bereikbaarheid van de stad in 2004 en 2005 te behouden. Wethouder Mark
van der Horst (Stadsregie) wil, naast de corridors, een aantal
projecten gezamenlijk laten uitvoeren of juist voor langere tijd
uitstellen om de overlast in de stad te beperken. Hiervoor mag de
stadsregisseur stevige maatregelen nemen om de komende twee jaar de
doorstroming van het verkeer in Amsterdam zo optimaal mogelijk te
houden.
Er komen vier corridors: vier hoofdroutes vanuit vier windrichtingen,
waar de doorstroming voor het autoverkeer optimaal moet blijven:
* vanuit het noorden: Nieuwe Leeuwarderweg/IJtunnel/Prins
Hendrikkade/Centraal Station.
* vanuit het oosten: Piet Heintunnel/Piet Heinkade/Centraal Station.
* vanuit het zuidoosten: Gooiseweg, Wibautstraat.
* vanuit het westen: Transformatorweg, Spaarndammerdijk en
Westerdoksdijk/Centraal Station.
Daarnaast worden ook maatregelen genomen om de doorstroming van het
verkeer op de corridors te bevorderen; het tegengaan van werkzaamheden
op de corridors, het aanpassen van verkeersregelinstallaties (groene
golf) en andere infrastructurele maatregelen.
De komende jaren wordt hard gewerkt in de openbare ruimte in
Amsterdam. Er zijn dan veel projecten in uitvoering. Als er geen
maatregelen worden genomen, vreest de wethouder dat vooral de
bereikbaarheid van de binnenstad gevaar loopt en dat ook in de rest
van de stad de doorstroming van het verkeer risico loopt.
Samen met de Verkeerspolitie wordt ook een pilot gestart voor extra
handhaving op de doorstroming op de corridors. Wethouder Van der
Horst: "Er wordt nu en de komende jaren heel veel gebouwd in de stad.
Met de vier corridors én met de extra handhaving willen we Amsterdam
en haar binnenstad zoveel mogelijk leefbaar en bereikbaar houden."
Het college heeft ook kennis genomen van de extra maatregelen van de
stadsregisseur. De extra maatregelen die genomen worden, onder andere
afstemming tussen projecten, gaan verder dan de reguliere afstemming
die de afgelopen jaren al heeft plaatsgevonden.
De maatregelen komen, in grote lijnen, op het volgende neer:
* Projecten rond brug 84 (de brug bij de Heinekenbrouwerij), de
Stadhouderskade, het Weteringcircuit en de Vijzelgracht worden
samengevoegd in een gebiedsregie. De communicatie, ook stadsbreed,
wordt gezamenlijk opgepakt.
* De aanpak van de renovatie van brug 84 gaat volgens het principe
'kort en hevig'. Twee jaar overlast door werkzaamheden en
wisselende verkeersstromen worden teruggebracht tot negen maanden
stremming. Voor trams, nood- en hulpdiensten blijft de brug
toegankelijk. Fietsers en voetgangers krijgen een noodbrug.
* Gedurende de werkzaamheden aan brug 84 en de werkzaamheden op de
Stadhouderskade mogen er geen werkzaamheden in uitvoering gaan in
de Eerste Constantijn Huygensstraat tot en met de Ceintuurbaan
(tussen de Overtoom en de Amstel), de Weteringschans (tussen het
Leidseplein en het Frederiksplein), de Amstelveenseweg, de
Churchill-laan en de Vrijheidslaan.
* De werkzaamheden van de Noord/Zuidlijn op de Nieuwe Leeuwarderweg
worden afgestemd met de renovatie van brug 84.
* Werkzaamheden op de Amstelveenseweg en de Vrijheidslaan kunnen
alleen starten als blijkt dat de werkzaamheden van de
Noord/Zuidlijn rond het Europaplein na een half jaar na aanvang
niet tot ernstige verkeershinder leiden.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam