Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
9 februari 2004 UB/IBA/04/9033
nr. 2030407870
Onderwerp Datum
Vragen van het lid Verburg 25 februari 2004
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Verburg (CDA) over het onverantwoord
snijden in begeleid werken.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A. J. de Geus)
2
2030407870
Vragen van het lid Verburg (CDA) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het
onverantwoord snijden in begeleid werken. (Ingezonden 6 februari 2004)
1
Bent u op de hoogte van het gegeven dat sterk wordt gesneden in de uren voor jobcoaching ten behoeve van
werknemers die begeleid werken?
Antwoord:
Ik heb kennis genomen van een bericht in `de Stentor' waarin wordt gesteld dat mensen met een verstandelijke
handicap die gebruik maken van begeleid werken in het vrije bedrijf tussen wal en schip dreigen te vallen. Van
een wijziging in beleid is echter geen sprake.
2
Wie heeft dit besluit genomen, op welke filosofie en op welke feiten is dit besluit gebaseerd? Is er hierbij
sprake van regionale verschillen in besluitvorming?
Antwoord:
Het UWV voert met betrekking tot begeleid werken op grond van de Wet REA landelijk hetzelfde beleid. Dit
beleid is neergelegd in interne instructies voor de medewerkers op de regionale kantoren. De beoordeling van
de aanvraag voor persoonlijke ondersteuning vindt regionaal plaats.
Bij een aanvraag van de voorziening voor persoonlijke ondersteuning of de continuering daarvan onderzoekt
het UWV de onderbouwing van de noodzaak van de begeleiding. In situaties waar de werknemer al geruime tijd
bij dezelfde werkgever werkzaam is met dezelfde hoeveelheid begeleiding, kijkt het UWV kritisch naar de
noodzaak van een vervolg. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een stabiele situatie is het wellicht mogelijk
dat de werkgever de normale `lichtere' vorm van de begeleiding op zich neemt en is de specifieke begeleiding
door een jobcoachorganisatie wellicht niet meer nodig. Het gevolg hiervan kan zijn dat het aantal uren
begeleiding wordt verminderd danwel dat besloten wordt de begeleiding te stoppen. Over het eventueel
stoppen van de begeleiding of vermindering van het aantal uren vindt overleg plaats met de werkgever.
Daarnaast wordt in een dergelijke situatie de begeleiding niet onmiddellijk gestopt, maar krijgen werkgever en
werknemer de gelegenheid aan deze situatie te wennen.
Uit overleg met het UWV is gebleken, dat het UWV in enkele gevallen de vergoeding voor begeleiding van een
gehandicapte heeft beëindigd. Naar het oordeel van het UWV bestond voor een intensieve specifieke
begeleiding geen noodzaak meer omdat er een stabiele toestand was bereikt en de werkgever zelf in het kader
van het normale personeels- en arbobeleid in begeleiding van de werknemer zou kunnen voorzien.
3
Deelt u de opvatting dat begeleid werken niet voor niets zo is georganiseerd? Deelt u dat jobcoaching een
cruciale factor voor succesvol en langdurig werknemerschap in een "normale" baan is?
Antwoord:
Er is een groep mensen die als gevolg van een handicap niet zonder voorzieningen in staat is te werken op de
reguliere arbeidsmarkt. Een deel van deze groep kan, indien wordt voorzien in extra begeleiding op de werkplek,
wel aan de slag bij een reguliere werkgever. Het UWV kan in dergelijke gevallen voor een bepaald aantal uren
3
per week begeleiding aanbieden. In het eerste jaar mag deze in beginsel maximaal 15 % bedragen en in de
daaropvolgende jaren resp. 7,5 en 6% van het aantal gewerkte uren per kalenderjaar.
Begeleid werken, zoals geregeld in de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet REA), is bedoeld
voor die arbeidsgehandicapte werknemers die zonder een systematische begeleiding niet in staat zouden zijn de
hun opgedragen werkzaamheden te verrichten. Het betreft hier vrijwel uitsluitend verstandelijk gehandicapte
mensen met een Wajong-uitkering. Vaak wordt hierbij tevens aan de werkgever loondispensatie geboden omdat
de werknemer niet in staat is het wettelijk minimumloon te verdienen. Hierdoor hoeft geen beroep te worden
gedaan op de WSW.
De wettelijke regeling persoonlijke ondersteuning gaat er van uit dat de behoefte aan begeleiding in de
beginperiode het grootst is, in verband met het inwerken van de arbeidsgehandicapte en dat in de regel de
behoefte aan begeleiding afneemt. Begeleid werken wordt veelal toegekend voor onbepaalde tijd, in die zin dat
jaarlijks aan de hand van de individuele voortgangsrapportage steeds wordt bezien hoeveel uren jobcoaching
in de volgende periode van 12 maanden nodig zijn.
4
Zo neen, waarop baseert u die opvatting? Zo ja, waarom staat u dan toe dat op bovenbedoelde begeleiding zo
sterk wordt gekort?
Antwoord:
Er is geen sprake van korting op de begeleiding, anders dan op basis van individuele beoordeling. Dit
overeenkomstig het al geruime tijd geldende beleid.
5
Ziet u het risico dat door een onverantwoorde bezuiniging op de begeleiding het succes van de begeleide
werknemer op het spel staat en hierdoor het ontslagrisico ongewild gaat gelden?
Antwoord:
Er is geen sprake van het in algemene zin bezuinigen op begeleid werken. Echter in het geval geen intensieve
begeleiding van een daarin gespecialiseerde organisatie meer nodig is, bijvoorbeeld omdat de betrokkene
inmiddels in staat is zijn werkzaamheden zelfstandig uit te voeren of omdat de werkgever kan voorzien in de
benodigde begeleiding, wordt de voorziening beëindigd.
Bij de beantwoording van de vraag of continuering van de begeleiding nodig is, danwel ingetrokken wordt,
komt nadrukkelijk de vraag aan de orde of bij eventuele intrekking het voortbestaan van het dienstverband op
het spel wordt gezet.
6
Wat zult u ten spoedigste ondernemen om te garanderen dat er geen begeleidingstekort blijft of zal ontstaan?
Antwoord:
Deze vraag is gezien de beantwoording van de vragen 1, 4 en 5 niet aan de orde.
7
Kunt u garanderen dat geen enkele begeleid werkende door gebrek aan jobcoaching haar/zijn baan verliest?
Antwoord:
De huidige regeling van Begeleid Werken REA is toereikend. Voor iedereen die extra begeleiding op de
werkvloer nodig heeft, biedt de huidige wet- en regelgeving mogelijkheden. De begeleiding is mogelijk zolang
als nodig. Hierdoor zal het niet zo zijn dat een gebrek aan begeleiding de oorzaak is voor ontslag.
4
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid