Partij van de Arbeid


25-02-2004


Gehoord de discussie over de voordracht van Burgemeester en Wethouders
van 5 februari 2004 inzake de wijziging van de Subsidieverordening
stedelijke vernieuwing Amsterdam 2001 (Gemeenteblad afd 1, nr. 82);


Besluit:


1. De voorgestelde wijziging genoemd onder I in artikel 4 als volgt
te formuleren:


Artikel 21 wordt gewijzigd als volgt:


1. Het vijfde lid komt te luiden;


Subsidie als bedoeld in de eerste leden van artikelen 22 en 28 wordt
niet verleend voor de projecten Zuidwestkwadrant, Overtoomse
Veld-noord, Buurt Ne9en en Lelylaan in de Westelijke Tuinsteden.


2. Het zesde lid vervalt;


3. Het zevende en achtste lid worden vernummerd tot zesde en
zevende lid.


2. Het genoemde onder I, artikel 7 in lid 1 sub a en b van art. 29 te
schrappen en aan de eerste zin van lid 1 na ., een subsidie verlenen
van toe te voegen: 23.000,-;


3. Het genoemde onder I, artikel 8 in lid 1 sub a en b van art. 30 te
schrappen en aan de eerste zin van lid 1 na , een subsidie verlenen
van toe te voegen: 32.000,-;


Toelichting:


Er is in de stad een grote behoefte aan WIBO-woningen en
rolstoelgeschikte woningen. De in het verleden afgesproken aantallen
te bouwen WIBO-woningen worden tot nu toe op geen stukken na gehaald.
Op 11 december 2003, bij de behandeling van de begroting 2004, heeft
de raad daar nog eens op gewezen door de motie De Graaf aan te nemen
(afd. 1 nr. 772). Daarin wordt het college verzocht uitvoering te
geven aan het tot stand brengen van het afgesproken aantal van 8000
WIBOs voor 2010. Het aantal tot nu toe gerealiseerde rolstoelgeschikte
woningen is marginaal. Beide soorten woningen kunnen het meest
efficiënt gebouwd worden in de nieuwbouw. Dit type woningen realiseren
bij renovatie is zeer moeilijk en nog duurder dan in de nieuwbouw. De
verdubbeling van de premie aan corporaties voor de bouw van
WIBO-woningen en rolstoelgeschikte woningen naar respectievelijk
23.000 euro en 32.000 euro per woning is een welkome stimulans voor de
bouw van deze woningen. Ondanks deze premie blijft overigens het
zogenaamde onrendabele deel op deze woningen voor de corporaties nog
steeds zeer hoog. In het voorstel van het college wordt een
uitzondering gemaakt voor de Stedelijke Vernieuwingsgebieden in de
Westelijke Tuinsteden, Noord en Zuidoost (artt. 7 en 8): Voor deze
gebieden geldt de verdubbeling van de premie niet. Belangrijkste
overweging daarbij is een financiële. In deze gebieden wordt al veel
overheidsgeld ingezet en de hogere premies zouden ten koste gaan van
het beschikbare geld uit het Erfpachtdeel van het Stimuleringsfonds.
Het zou leiden tot het minder beschikbaar zijn van geld voor andere
onrendabele investeringen. Een vestzak-broekzak effect zou optreden.
Dit mag zo zijn maar voor ons telt zwaarder het zo snel mogelijk
inhalen van de achterstand in de bouw van WIBO-woningen en
rolstoelgeschikte woningen. Wij stellen daarom voor de
premieverdubbeling ook van toepassing te verklaren op de Stedelijke
Vernieuwingsgebieden. Het verdringingsseffect kan overigens worden
voorkomen door de extra kosten te dekken uit het KTA-deel. Weliswaar
kan dit betekenen dat ook dit, in tijd en omvang beperkte, budget
eerder is uitgeput maar dit is sowieso al een aandachtspunt. Zoals zo
vaak geldt ook hier dat zodra het budget op is naar een andere dekking
gezocht moet worden om de productie van deze woningen te kunnen
blijven stimuleren. In de Stedelijke Vernieuwingsgebieden wordt de
komende jaren zon 45% van de totale sociale woningbouwproductie
gerealiseerd. Wij wensen hiervan optimaal gebruik te maken door ook in
deze gebieden de bouw van WIBO-woningen en rolstoelgeschikte woningen
te stimuleren met een verdubbeling van de premie.


De leden van de Gemeenteraad,


Reuten, v/d Garde (PvdA), de Graaf (CDA), van Poelgeest (GL), Bakker
(SP), Goring (VVD), Klat (AA/DG)


Reuten