Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE

Kennis bedrijfsleven van opleidingstrajecten onder de maat

Bedrijven geven minimaal 30% te veel uit aan opleidingen

Amsterdam, 25 februari 2004 - Het Nederlandse bedrijfsleven verliest ruim 30% van opleidingsbudgetten door onkunde en onwetendheid. Dit blijkt uit een door Draekenborgh Consulting Group uitgevoerd onderzoek onder beslissers binnen het bedrijfsleven.

Het onderzoek werd in januari 2004 uitgevoerd onder ruim 100 beslissers onder bedrijven met een omzet boven ¤ 30 miljoen. Deze personen bekleden bijna allen een managementpositie met (eind)verantwoordelijkheid voor de portefeuille P&O.

Bijna de helft van de ondervraagden bleek niet volledig op de hoogte te zijn van de EU subsidieregelingen. Uit het onderzoek bleek ook dat de opleidingsbranche zwaar onder druk staat. In 60% van de gevallen wordt voor opleidingstrajecten uitsluitend op prijs geselecteerd. Daar waar vroeger gebruik werd gemaakt van één en dezelfde aanbieder van opleidingen heeft men tegenwoordig meerdere aanbieders. De selectie en aansturing van deze opleidingsprocessen blijkt vaak complex, zeker aangezien een compleet overzicht van het aanbod in de opleidingsmarkt ontbreekt.

Verschuiving van aanbod naar vraag georiënteerde opleidingen

Draekenborgh signaleert een tendens naar vraag georiënteerde opleidingen. In veel gevallen is het slechts mogelijk om medewerkers op basis van inschrijving aan standaard opleidingen te laten deelnemen terwijl met minimale inspanningen tailor made opleidingen kunnen worden aangeboden.

Draekenborch Consulting Group (www.draekenborch.nl)

Draekenborch Consulting Group is een onafhankelijk managementadviesbureau dat zich toespitst op strategische advisering rondom opleidingstrajecten van bedrijven en organisaties. Draekenborch stroomlijnt opleidingstrajecten teneinde de efficiency van de processen te verhogen. Dit kan leiden tot concrete besparingen enerzijds en/of tot een kwantitatieve toename van kwalitatief hoogwaardige opleidingen tegen een zelfde kostenniveau anderzijds.

Einde persinformatie. Woensdag 25 februari 2004

Noot voor de redactie:

Martijn Rozenboom, Managing Director van Draekenborch Consulting Group, is graag bereid een nadere toelichting op het onderzoek te geven. Hij is bereikbaar via Leads Public Relations.

Voor meer informatie,