Ingezonden persbericht


Technologische oplossingen ondersteunen strijd tegen spam

Bill Gates pleit voor afzenderherkenning en gedragscode

Schiphol-Rijk, 25 februari 2004 - Meer dan 75 procent van alle e-mailverkeer betreft spam, hetgeen een zware belasting vormt voor netwerken en tot zeer veel verspilling van tijd, geld en middelen leidt. Spam vormt daarnaast een veiligheids- en privacyrisico. Daarom blijft Microsoft zwaar investeren in anti-spam research. Bill Gates, Chairman en Chief Software Architect van Microsoft, heeft op de RSA Conference 2004 een reeks gedetailleerde voorstellen gedaan voor de bestrijding van spam. Hiertoe behoren onder meer het Coordinated Spam Reduction Initiative (CSRI) van Microsoft, technische specificaties om tot een 'afzenderherkenning' te komen voor e-mail, beveiligingsmaatregelen voor Windows XP in Service Pack 2 en uitbreiding van Exchange Server voor betere bescherming tegen ongewenste e-mail en virussen.

"Met het Coordinated Spam Reduction Initiative willen we spam drastisch helpen terugbrengen. Het is een onderdeel van Trustworthy Computing, ons initiatief om gebruikers een veilige en betrouwbare automatisering te bieden waar zij van op aan kunnen," zegt Michel van der Bel, algemeen directeur Microsoft Nederland. "Voor een werkelijke bescherming tegen spam, virussen en andere bedreigingen is meer nodig dan technologie alleen. Daarom werken we op dit gebied nauw samen met de autoriteiten, andere leveranciers, Internet Service Providers en klanten."

Afzenderherkenning
Bestaande spamfilters kijken onder andere naar de herkomst van e-mail om te bepalen of het spam betreft. Maar er bestaat momenteel geen garantie dat een e-mail werkelijk afkomstig is van degene die als afzender vermeld wordt. Dit betekent ook een extra veiligheidsrisico wanneer deze methode wordt gebruikt om virussen te verspreiden. Met afzenderherkenning - vergelijkbaar met de telefonische nummerherkenning - is spoofing niet langer mogelijk en zullen spamfilters effectiever functioneren doordat de identiteit van de werkelijke afzender geverifieerd kan worden. Microsoft heeft plannen voor een proefproject met afzenderherkenning voor Hotmail-berichten.

Mogelijkheden voor legitieme verzenders van grote hoeveelheden e-mail Niet alle commerciële e-mail is spam. Veel bedrijven, zoals banken en verzekeraars, zijn afhankelijk van e-mail voor het contact met hun klanten en om hen informatie over hun diensten te verstrekken. Maar er bestaat momenteel geen eenvoudige manier voor deze bedrijven om zich van spammers te onderscheiden. In het CSRI-voorstel steunt Microsoft de ontwikkeling van richtlijnen voor het versturen van commerciële e-mail. Er moeten onafhankelijke 'e-mail trust' autoriteiten (IETAs) komen om verzenders van grote hoeveelheden e-mail te certificeren en te controleren of zij zich aan de richtlijnen houden. Op grond van het certificaat kan een spamfilter nagaan of een e-mail bericht legitiem is.

Alternatieven voor verzenders van kleine hoeveelheden e-mail Kleine organisaties hebben behoefte aan een goedkope methode om te voorkomen dat hun e-mail wordt aangemerkt als spam. Certificering is te duur en daarom stelt Microsoft voor dat niet-gecertificeerde organisaties betalen met processortijd in plaats van met geld. Spammers versturen miljoenen berichten per dag om winst te kunnen maken, aangezien de respons zo laag is. Hun computers doen daarom niet meer dan een fractie van een seconde over het versturen van elk bericht. Wanneer dat 5 of 10 seconden per bericht zou kosten wordt het veel te duur. Kleine organisaties hebben niet het geld voor certificering, maar kunnen het zich wel veroorloven om enkele seconden per bericht te spenderen. Microsoft heeft een manier bedacht voor niet-gecertificeerde verzenders om te bewijzen dat zij inderdaad enkele seconden per bericht hebben 'uitgegeven'. Spamfilters kunnen op basis hiervan zien dat de afzender geen spammer is.

Gedetailleerde technische specificaties voor CSRI en afzenderherkenning zijn te vinden op www.microsoft.com/spam/. Meer informatie over Microsofts algemene anti-spam benadering is te vinden op www.microsoft.com/presspass/events/antispam/.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software, diensten en Internet-technologie voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan diensten en producten - waaronder softwareoplossingen voor snel en flexibel zakendoen. Deze zijn ontwikkeld om mensen en organisaties nu en in de toekomst meer mogelijkheden te bieden voor toegang tot de informatie die zij nodig hebben, ongeacht op welke plaats, op welk moment en met welk apparaat.