Accell Group

Aantal pagina's: 7

PERSBERICHT

Winst Accell Group stijgt met 35%

Heerenveen, 25 februari 2004 - Accell Group N.V. heeft in 2003 een netto-winst gerealiseerd van EUR 9,2 miljoen. Dit is een stijging van 35% ten opzichte van 2002 (EUR 6,8 miljoen). De omzet nam toe met 12% tot EUR 289,6 miljoen (2002: EUR 259,4 miljoen). Autonoom bedroeg de omzetgroei 6%. De goede prestaties zijn het gevolg van een toegenomen afzet van kwaliteitsfietsen, fietsonderdelen en fietsaccessoires, een goede verkoopmix, en de bijdrage van het in augustus 2003 overgenomen Finse Tunturi.

René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: "Door een consistente merkenstrategie, een gerichte inzet van marketinginstrumenten en continue innovaties die aansluiten bij de wensen van de consumenten, hebben we voor het vierde jaar achtereen een substantiële winstgroei laten zien. We zijn bovendien verheugd dat dit succes zich weerspiegelt in de performance van ons aandeel. Voor 2004 verwachten we opnieuw een verdere groei van omzet en winst per aandeel te realiseren."

Winst per aandeel en dividend

De winst per aandeel over het gemiddeld aantal uitstaande aandelen kwam in het afgelopen jaar uit op EUR 2,76. Dit is een toename van 34% ten opzichte van de winst per aandeel in 2002 (EUR 2,06). Voorgesteld wordt een dividend uit te keren van EUR 1,30 per aandeel, naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. Door middel van een keuzedividend kan een hogere payout ratio gehanteerd worden met behoud van een sterke balans voor toekomstige acquisities. Het keuzedividend komt overeen met een dividendrendement van 6,4%.

Belangrijke ontwikkelingen 2003
Ondanks het aanhoudend matige algemene consumentenvertrouwen bleven fietsconsumenten bewust kiezen voor kwalitatief hoogwaardige producten. De bewuste keuze van consumenten blijft een belangrijke drijvende kracht achter de gunstige ontwikkeling van de vraag naar de merkproducten van Accell Group. In het afgelopen jaar kon bovendien worden geprofiteerd van de goede weersomstandigheden. De verkoopmix was goed en de marges van de producten konden verbeteren mede doordat de onderdelen van seizoen tot seizoen goedkoper zijn geworden door de aanhoudende verzwakking van de Amerikaanse dollar en de Japanse yen.

De nauwe samenwerking met de vakhandel en op vakhandel gerichte distributeurs en de consistente strategie, die met een sterke merkenportefeuille gericht is op de midden- en hogere segmenten van de markt, heeft in 2003 opnieuw geleid tot verbetering van de concurrentiepositie van Accell Group in West-Europa. Uitgekiend management en onderhoud van de merkenportefeuille was en is daarbij één van de belangrijkste pijlers van de strategie.

Naast autonome groei stegen omzet en resultaat door de overname van het Finse bedrijf Tunturi, dat actief is in de productie en verkoop van fietsen, fietsaccessoires en fitnessapparatuur (zoals fietstrainers en crosstrainers).

Nederland
In 2003 heeft Accell Group met haar merken Batavus, Koga Miyata, Sparta en Loekie op de stabiele Nederlandse markt sterk gepresteerd. De goede mix in producten en een actieve marktbenadering hebben geleid tot hogere verkopen. Door tal van innovaties en de introductie van verschillende nieuwe producten, zoals de Sparta ION-serie, een nieuwe generatie elektrische fietsen, is de marktpositie van Accell Group in Nederland versterkt.

Duitsland
In lijn met de aanhoudend matige economische omstandigheden stond ook in 2003 de Duitse fietsenmarkt verder onder druk. Winora heeft haar marktpositie op de fietsenmarkt behouden. De verkopen van Winora-dochter BikeParts, dat zich richt op de handel in fietsonderdelen en accessoires, zijn licht gestegen. De verkopen bij Hercules bleven het afgelopen jaar nog onder het gewenste niveau.

Frankrijk
In Frankrijk wordt de rol van de gespecialiseerde vakhandel belangrijker. Lapierre speelde hier goed op in en heeft haar positie in het topsegment van de markt voor racefietsen en mountainbikes duidelijk verbeterd. Door continue aandacht te schenken aan kwaliteit en innovatie is het merk Lapierre synoniem geworden voor sportieve topprestaties en exclusiviteit. In het Franse grootwinkelbedrijf heeft Accell Group met Mercier een sterke positie. Door nauwe samenwerking met distributeurs, goed design en continue aandacht voor het product, heeft Mercier in deze markt het afgelopen jaar goede prestaties laten zien.

Overige landen
In de overige landen waar Accell Group actief is zijn de omstandigheden in 2003 niet noemenswaardig veranderd. Door de overname van Tunturi is Finland een voor Accell Group belangrijke fietsmarkt geworden. Doordat Tunturi fitnessapparatuur verkoopt in meerdere landen binnen en buiten Europa is de geografische spreiding van de omzet groter geworden.

Financiële positie

Door de toevoeging van Tunturi in augustus 2003 is de balans van Accell Group verlengd; de vaste activa, voorraden en debiteuren stegen. Inclusief het meegeconsolideerde Tunturi bedroeg het balanstotaal EUR 134,9 miljoen (2002: EUR 112,5 miljoen; de solvabiliteit 36% (2002: 38%). Bij de bestaande bedrijven was sprake van efficiënt voorraadbeheer en debiteurenmanagement. De operationele kasstroom kwam in 2003 uit op EUR 13,1 miljoen (2002: EUR 9,6 miljoen. Het rendement op werkzaam vermogen steeg naar 15,2% (2002: 14,1%) en de financieringslasten daalden in 2003 met 19%.

Strategie en vooruitzichten

Voor de middellange en lange termijn blijft de voortgaande toename van het aantal fietskilometers voor woon-werkverkeer en recreatie, de onverminderde aandacht voor gezond leven, fit zijn en fit blijven, en de blijvende vraag naar producten met een herkenbare toegevoegde waarde (innovatief, comfortabel en veilig) kansen bieden voor de sterke merken van Accell Group. Door concentratie op deze merken, intensieve samenwerking met de vakhandel en gerichte marketing op de verkooppunten en naar de consument zal Accell Group inspelen op deze ontwikkelingen.

Intern zal er onverminderd aandacht worden besteed aan productie- en logistieke processen. Schaalgrootte blijft noodzakelijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie en marketing. Naast autonome groei zullen de ambities van Accell Group worden gerealiseerd middels acquisities die aansluiten bij de aandachtsgebieden mobiliteit op korte afstand, fitness en actieve recreatie. Accell Group zal derhalve actief blijven zoeken naar acquisitiekandidaten die passen binnen het profiel en de merkenportefeuille van de groep.

Met de in het begin van februari getekende intentieverklaring voor de overname van Juncker B.V. uit Veenendaal, een handelsonderneming in fietsonderdelen en fietsaccessoires, heeft Accell Group een belangrijke stap gezet met betrekking tot vergroting van de onderdelenomzet. Gelet op de sterke merkenportfolio en het feit dat distributie vrijwel uitsluitend via de gespecialiseerde vakhandel plaats vindt, past Juncker uitstekend bij Accell Group. Door de mogelijkheden van samenwerking met het Duitse BikeParts kunnen bovendien synergievoordelen worden gerealiseerd op gebieden als portfoliomanagement, logistiek en inkoop.

Verwachtingen 2004
Voor 2004 gaat Accell Group uit van een weinig veranderende situatie in de relevante markten. Accell Group verwacht geen grote economische vooruitgang en is van mening dat de situatie binnen de onderneming stabiel en onder controle is en dat de financiële uitgangspositie goed is. De voorverkopen aan de dealers van de in september en oktober geïntroduceerde nieuwe fietscollecties voor het jaar 2004 zijn tot nu toe naar verwachting. Het jaar 2004 is het eerste volledige jaar dat Tunturi onderdeel uitmaakt van Accell Group.

Op basis van de bovengenoemde ontwikkelingen en de huidige goede orderportefeuille zijn de vooruitzichten positief en verwacht Accell Group voor 2004, onvoorziene omstandigheden daargelaten, een verdere toename van de omzet en de winst per aandeel.

Belangrijke data in 2004

Algemene Vergadering van Aandeelhouders : 22 april Ex-dividend notering: 26 april
Betaalbaarstelling dividend: 17 mei
Bekendmaking halfjaarcijfers 2003: 21 juli

/ / / / / / /

Profiel Accell Group N.V.
Accell Group is een Europese groep van ondernemingen actief in het ontwerpen, produceren en de marketing en verkoop van fietsen, fietsaccessoires en fitnessapparatuur. Verkoop van fietsen met de merken Batavus, Hercules, Koga-Miyata, Kronan, Lapierre, Loekie, Mercier, Sparta, Staiger, Tunturi en Winora vindt voornamelijk plaats via de gespecialiseerde vakhandel.

Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en Finland. Verkoop van de fietsen, fietsaccessoires en fitness apparatuur vindt plaats in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Finland en overige landen zoals België, Oostenrijk, Denemarken en Zwitserland.

Accell Group is in omzet de tweede fietsgroep van Europa.

De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van Euronext Amsterdam. De aandelen zijn opgenomen in het Next Prime segment van Euronext en kunnen door een door Accell Group aangestelde liquidity provider permanent verhandeld worden.




Accell Group