KONINKLIJKE GROLSCH N.V.
Wederom recordafzet Grolsch
Koninklijke Grolsch N.V.
PERSBERICHT
WEDEROM RECORDAFZET GROLSCH
Niet eerder werd wereldwijd zoveel Grolsch bier gedronken als in 2003:
3,2 miljoen hectoliter. Koninklijke Grolsch N.V. heeft over 2003 een
netto winst gerealiseerd van Euro 30,4 miljoen, een kleine stijging
ten opzichte van 2002. Grolsch heeft daarenboven ten gunste van 2003
een eenmalige niet-operationele bate ter grootte van netto Euro 7,9
miljoen geboekt. Voornamelijk ten gevolge van de stijgende
afschrijvingen in verband met de ingebruikname van de nieuwe brouwerij
verwacht Grolsch dat de winst over 2004 met 20% tot 30% zal dalen ten
opzichte van 2003 (resultaat 2003 exclusief eenmalige
niet-operationele bate). Mede op basis van de met de nieuwe brouwerij
verder te realiseren efficiencyverbetering, verwacht Grolsch na 2004
hernieuwde winstgroei.
FINANCIELE RESULTATEN
= Ten gunste van 2003 is een eenmalige niet-operationele bate ter
grootte van Euro 12,0 miljoen (voor belastingen) geboekt. Deze bate
betreft de terugneming van een bijzondere waardevermindering en vloeit
voort uit een geactualiseerd inzicht in de restwaarden van activa die
in de oude brouwerijen buiten gebruik gesteld worden.
= De netto-omzet steeg in 2003 met 1,7% tot Euro 301,4 miljoen (2002:
Euro 296,5 miljoen). Positieve invloed ging uit van de volumegroei in
het Verenigd Koninkrijk en andere buitenlandse markten, van
prijsverhogingen in Nederland en diverse exportmarkten. Het teruglopen
van de Nederlandse biermarkt en lagere wisselkoersen hadden een
negatief effect op de netto-omzet.
= Exclusief de eenmalige niet-operationele bate daalde het
bedrijfsresultaat in 2003 met 1,1% tot Euro 42,4 miljoen (2002: Euro
42,9 miljoen). Inclusief deze bate bedraagt het bedrijfsresultaat Euro
54,4 miljoen.
= Het batige saldo rentebaten en -lasten is in 2003 sterk afgenomen,
hetgeen voornamelijk verklaard wordt door de financiering van de
nieuwe brouwerij. De effectieve belastingdruk over 2003 is lager dan
gebruikelijk door toedoen van de in 2003 aan Grolsch toegekende
faciliteit voor milieu- en energie-investeringsaftrek, resulterend in
een daling van de belastinglast ter grootte van Euro 1,9 miljoen.
= Exclusief de eenmalige niet-operationele bate steeg de netto winst
(het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen) met 1,2%
tot Euro 30,4 miljoen (2002: Euro 30,1 miljoen). Inclusief deze bate
steeg de netto winst tot Euro 38,3 miljoen.
= Exclusief de eenmalige niet-operationele bate bedraagt de winst per
aandeel Euro 1,80.
= Gezien het niet-operationele karakter van de eenmalige bate is het
dividendvoorstel, evenals bij de bijzondere afboekingen in 1997,
gebaseerd op de netto winst exclusief deze post. Onder handhaving van
de pay-out van 43%, bedraagt het dividendvoorstel Euro 0,77 per
aandeel.
= Het aantal dividendgerechtigde aandelen per 31 december 2003
bedraagt 16.921.507 en is ongewijzigd ten opzichte van 31 december
2002.
GANG VAN ZAKEN
= Het Grolsch merk heeft in 2003 een wereldwijd verkoopvolume
gerealiseerd van 3,18 miljoen hectoliter (stijging 2,9% ten opzichte
van 2002: 3,09 miljoen hectoliter): een nieuw record.
= Het totaal wereldwijd met eigen merken gerealiseerde verkoopvolume
bedroeg in 2003 3,37 miljoen hectoliter (stijging 3,0% ten opzichte
van 2002: 3,27 miljoen hectoliter).
= De Nederlandse biermarkt is in 2003 in volume licht gedaald ten
opzichte van 2002. Grolsch heeft haar Nederlandse marktaandeel
gehandhaafd.
= Het door Grolsch buiten Nederland verkochte volume is wederom
toegenomen en bedraagt inmiddels bijna 1,7 miljoen hectoliter (2002:
ruim 1,5 miljoen hectoliter). Dit succes is terug te voeren op het
Verenigd Koninkrijk (10% groei), maar ook op alle andere kernmarkten
(gemiddeld 6% groei).
= Het jaar 2003 stond ten aanzien van de nieuwe brouwerij in het teken
van het installeren en testen van machines en installaties. De
officiële opening vindt plaats op 7 april 2004.
VOORUITZICHTEN VOOR 2004
= Het jaar 2004 is omgeven door vele onzekerheden. Factoren die een
rol spelen zijn, naast het weer, de hevige concurrentie binnen de
bier- en drankenmarkt, de toenemende prijsconcurrentie in de
Nederlandse retail, de valutaire en economische ontwikkelingen en de
onzekere landelijke en internationale politieke situatie.
= Volume en omzet
Grolsch gaat voor 2004 uit van een stabiel volume en een stabiel
marktaandeel binnen de Nederlandse biermarkt. In het buitenland wordt
voortgaande volumegroei verwacht, voornamelijk in de kernmarkten het
Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Frankrijk. Grolsch
zal daar waar mogelijk lichte prijsverhogingen doorvoeren op de
Nederlandse en internationale markten, opdat de inflatie wordt
gecompenseerd.
= Investeringen en personeel
Ten behoeve van de nieuwe brouwerij zullen in 2004 investeringen
gedaan worden ter grootte van circa Euro 60 miljoen. Daarnaast zal
naar verwachting circa Euro 25 miljoen tot 30 miljoen geïnvesteerd
worden in overige materiële vaste activa en financiële vaste activa.
Het aantal medewerkers zal in 2004 licht dalen ten opzichte van de
gemiddelde bezetting in 2003.
= De nieuwe brouwerij
De in 1998 door Grolsch genomen beslissing om met het oog op de
toekomst de efficiency en de flexibiliteit van haar
brouwerijconfiguratie door middel van volledige nieuwbouw te
optimaliseren, vertaalt zich sinds enkele jaren reeds in een stijging
van de rentelasten en vanaf 2004 ook in een aanzienlijke stijging van
de afschrijvingslasten. De gefaseerde ingebruikname van de nieuwe
brouwerij in de periode 2004-2005 houdt tevens in dat de met de nieuwe
brouwerij beoogde efficiencyverbetering vanaf 2004 geleidelijk
gerealiseerd wordt.
= Externe factoren
In 2004 gaat een negatief effect op het resultaat uit van externe
factoren zoals de sterkte van de euro ten opzichte van de dollar en
een stijging van de pensioenlasten.
= Prognose
Omdat de negatieve effecten, waaronder voornamelijk de stijging van de
afschrijvingslasten, in 2004 sterker op het resultaat zullen
doorwerken dan de positieve effecten, verwacht Grolsch dat het
resultaat over 2004 (bij een weer gebruikelijke belastingdruk van
circa 35%) met 20% tot 30% zal dalen ten opzichte van 2003 (resultaat
2003 exclusief eenmalige niet-operationele bate). Mede op basis van de
met de nieuwe brouwerij verder te realiseren efficiencyverbetering,
verwacht Grolsch na 2004 hernieuwde winstgroei.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 25 februari 2004
Noot:
Ten behoeve van de vergelijkbaarheid is het bedrijfsresultaat 2002
aangepast. Deze aanpassing betreft de consolidatie van een drietal
kleinere vastgoedmaatschappijen. Deze grondslagwijziging heeft geen
effect op het eigen vermogen en netto resultaat.