25-2-2004
Werelddebuut in Genève: Chrysler Crossfire SRT-6
Chrysler onthult tijdens de Autosalon in Genève de Chrysler Crossfire
SRT-6, een auto met indrukwekkende racepower in de beste Amerikaanse
traditie.
De SRT-6 is voorzien van een 330 pk sterke, met de hand gebouwde
3,2-liter zescilinder met compressor, een op sportief rijden afgestemd
onderstel, superieure remmen en bijzondere exterieur- en
interieurdetails.
De nieuwe Chrysler Crossfire SRT-6 is het eerste SRT-model van de
Chrysler Group dat buiten Noord-Amerika op de markt komt. De SRT-6 is
zowel in Coupé als Roadster uitvoering leverbaar en verschijnt nog dit
najaar bij de Nederlandse Chrysler-dealers.
Street and Racing Technology
De Crossfire SRT-6 maakt deel uit van het SRT-gamma, waartoe ook de
Dodge Viper SRT-10, de Dodge SRT-4 en de Dodge Ram SRT-10 behoren. De
afkorting SRT staat voor Street and Racing Technology. In de
SRT-divisie, die begin 2002 werd opgericht, is alle expertise
samengevoegd van Chryslers autosporttak, het Dodge Viper
ontwikkelingsteam en de Mopar Performance Parts afdeling.
Het SRT-team werkt voortdurend aan nog betere prestaties voor
voertuigen van de Chrysler Group, met als gevolg dat SRT-versies tot
de beste autos in hun klasse gerekend mogen worden. Het accent in het
ontwikkelingswerk ligt daarbij op vijf aandachtsgebieden, te weten
aandrijflijn, onderstel, remsysteem, exterieur en interieur.
Aandrijflijn
De Chrysler Crossfire SRT-6 is voorzien van een 3,2-liter V6 motor met
een vermogen van 330 pk (246 kW) en een koppel van 420 Nm. De auto
accelereert in iets meer dan vijf seconden vanuit stilstand naar 100
km/u. Dankzij de montage van een mechanische compressor en
watergekoelde tussenkoeler is de 18-kleps zescilinder in staat 90
procent van zijn maximum koppel over een breed toerenbereik tussen
2300 en 6200 tpm te leveren. Hierdoor heeft de bestuurder altijd en
overal meer dan voldoende vermogen tot zijn beschikking.
De Chrysler Crossfire SRT-6 beschikt over een vijftraps automatische
transmissie (met AutoStick® bediening) die speciaal werd aangepast om
het hogere vermogen en koppel met name onderin aan te kunnen.
Onderstel
De Crossfire SRT-6 werd aan de tand gevoeld op veeleisende wegen,
waaronder de Duitse Autobahn, snelle ovals en andere circuits. De
SRT-ingenieurs waren uit op een harder geveerd, sportiever weggedrag
met een minder onderstuurd karakter in vergelijking tot de standaard
Crossfire. Hiertoe werden de veerwegen verkleind, speciale
schokdempers ontwikkeld en Michelin Pilot Sport banden met een
speciale rubbersamenstelling gemonteerd. Ook werd het elektronisch
stabiliteitsprogramma ESP afgestemd op het hogere prestatiepotentieel
van de SRT-6 Coupé en Roadster.
De Chrysler Crossfire SRT-6 dankt zijn opmerkelijk korte remweg en
fading-vrij remmen aan inwendig geventileerde remschijven (voor 330 x
32 mm, achter 300 x 22 mm) en remzadels met dubbele zuigers (voor 44
mm, achter 42 mm) rondom. Hierdoor heeft de SRT-6 slechts 35 meter
nodig om bij een snelheid van 100 km/u tot stilstand te komen.
Exterieur en interieur
De Crossfire SRT-6 is voorzien van een vaste achterspoiler die de
sportieve inborst van het model verraadt en die bij hoge snelheden
voor meer downforce en koersvastheid zorgt. De elegante, geïntegreerde
voorspoiler heeft diezelfde functie en zorgt tevens voor meer
koellucht. Aan de buitenzijde vallen verder de speciale 15-spaaks
lichtmetalen SRT-velgen op (voor 18 inch, achter 19 inch) die voor een
nog lager onafgeveerd gewicht zorgen.
Ook in het interieur van de Crossfire SRT-6 zijn bijzondere details te
vinden die naar zijn uitermate sportieve karakter verwijzen.
Bijvoorbeeld de snelheidsmeter, die tot 320 km/u gekalibreerd is.
Verder is de auto uitgerust met kuipstoelen die meer zijdelingse steun
bieden tijdens het rijden van alledag of op het circuit. De stoelen
zijn bekleed in nappaleder met suède inzetstukken, voor een betere
grip. De hoofdsteunen zijn voorzien van de aanduiding SRT-6. De
stoelen en het stuurwiel zijn bovendien van grijze stiknaden voorzien.
AutoRai