Verbond van Verzekeraars

Aantal fraudemeldingen stijgt met 77%

Verzekeraars hebben vorig jaar in totaal 1.466 fraudezaken gemeld bij het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf, een stijging van maar liefst 77% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat staat in de nieuwste uitgave van Verzekerd!. Het Fraudeloket schrijft de stijging met name toe aan het groeiende besef bij de maatschappijen dat fraude alleen structureel kan worden aangepakt, als zaken procedureel worden gemeld.

Het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf, onderdeel van het Verbond, coördineert de fraudemeldingen die verzekeraars doen op basis van het Fraudeprotocol, dat in 1998 aan de verzekeringsmarkt werd aangeboden. Inmiddels zien steeds meer verzekeraars het maatschappelijk belang van een gezamenlijke bestrijding van fraude; in totaal hebben 114 maatschappijen zich aangesloten bij het protocol. In 2003 zijn in totaal 1.466 fraudezaken gemeld, waarvan 1.261 zaken eenvoudig (86%), 178 middelzwaar (12%) en 27 zwaar (2%). De meeste meldingen werden gedaan in de brand- en motorrijtuigenbranche: beide genereren maar liefst 22% van het totaal aantal meldingen.

Stijging in ziektekosten- en reisbranche
Een opvallende stijging deed zich voor in de ziektekosten- en de reisbranche. Het aantal meldingen op gebied van ziektekosten steeg spectaculair (van 115 meldingen in 2002 tot 290 meldingen in 2003), en ook in de reisbranche steeg het aantal meldingen sterk (van 145 in 2002 tot 276 in 2003). De forse toename in de ziektekostenbranche is toe te schrijven aan een scherpere controle bij ziekenfondsen en particuliere verzekeraars en de afspraken die zijn gemaakt in het Plan van Aanpak Fraude in de Zorg 2003 - 2005. In dit plan is onder meer opgenomen dat verzekeraars die het Fraudeprotocol hebben ondertekend, een fraudecoördinator in dienst moeten hebben en dat fraude altijd moet worden gemeld bij het Fraudeloket.
De stijging in de reisbranche is volgens het Fraudeloket toe te schrijven aan de pilot reisfraude, die samen met het Openbaar Ministerie/Fraude-unit Oost is opgezet. De pilot heeft tot doel om het aantal fraudezaken in de reisbranche inzichtelijker te maken.

Verzekerd!, februari 2004