Time : 11:47:51 AM
Date : Thursday, February 26, 2004
Sender Name: Max Havelaar
Max Havelaar keurmerk kent sterkste stijging in 10 jaar
+19% in stabiel kofiemarkt (+0,5%)
Brussel, 26 februari 2004 Max Havelaar, het keurmerk voor eerlijke
handel, kende in 2003 de sterkste stijging van de afgelopen 10 jaar.
De verkoop van koffie met het keurmerk steeg met 19%. De verkoop van
fair trade bananen steeg met 52%. De Belgische verkoop van koffie
die voldoet aan de internationale fair trade voorwaarden zorgde voor
1,11 miljoen euro bijkomende inkomsten voor de boeren. Het jaar 2003
was een jaar van aanhoudende koffiecrisis.
24.000 bananen en 8353 pakjes koffie per dag
De 22 Belgische koffiemerken die worden gecontroleerd op de
internationale fair trade criteria door Max Havelaar verkochten samen
762 ton koffie met het keurmerk. Dit is een stijging van 19% tov
2002. Dit is de sterkste stijging in de afgelopen 10 jaar. De verkoop
van de eerlijke bananen kende een vooruitgang met 52%. De andere
producten (gelanceerd in 2002) zoals chocolade, thee, vruchtensap,
suiker, rijst en honing doen het goed tot heel goed.
De groei is ondermeer te verklaren doordat steeds meer mensen fair
trade en Max Havelaar kennen en steeds meer Belgische merken fair
trade producten op de markt brengen en ze actief promoten. Er bestaan
nu 134 producten met het keurmerk. Daarnaast is de distributie weer
verbeterd en waren er allerlei acties op de verkooppunten.
1,11 miljoen euro bijkomende inkomsten voor de koffieboeren in het
Zuiden
Dankzij de verkoop van koffie met Max Havelaar keurmerk in België
realiseerden de koffieboeren 1,11 miljoen euro bijkomende inkomsten.
Dit cijfer is het verschil tussen de gemiddelde koffieprijs op de
internationale markt en de minimumprijs van Max Havelaar (126
dollarcent voor een pond arabica). Deze minimumprijs betekende
zekerheid voor duizenden boerenfamilies in een jaar van aanhoudende
koffiecrisis.
Sinds januari 2004 is de koffieprijs op de wereldmarkt licht
gestegen. Noteerde de prijs op de beurs van New York begin 2004 nog
65 dollarcent per pound (454 gram), een maand later waren prijzen te
noteren rond 75 dollarcent. Vooral een kleinere oogst in koffieland
Brazilië verklaart deze stijging. Maar de koffiecrisis is hiermee nog
niet opgelost.
Het Max Havelaar-keurmerk op een verpakking betekent niet alleen een
betere prijs voor de boer. In Bwamanda (Democratische Republiek
Congo) heeft fair trade een streek 2 keer zo groot als België helpen
overleven in heel moeilijke jaren. CDI Bwamanda (Centre Development
Integral) produceert al jaren robustakoffie onder fair trade
voorwaarden. In 2003 steeg hun verkoop onder Max Havelaar keurmerk
met 25% en ze zoeken actief naar nieuwe Europese koffiepartners. De
bewezen impact van het systeem voor CDI is daarbij een stevig
verkoopsargument. CDI heeft de afgelopen jaren stand gehouden en dat
is enkel en alleen door het feit dat het zijn koffie kon (blijven)
slijten onder Max Havelaar voorwaarden. Tijdens de oorlog heeft CDI
met de meeropbrengsten uit fair trade 5 hospitalen en 80
gezondheidscentra draaiende gehouden en/of terug opgestart na
occasionele plunderingen. Ze konden met het koffiegeld
landbouwproducten van de boeren blijven opkopen ondanks het feit dat
ze niet meteen konden verscheept (en dus verkocht) worden. Fair trade
hielp de organisatie draaiende houden zodat een leegloop vermeden
werd, ... Zes- à achthonderdduizend mensen hebben hierdoor in tijden
van oorlog rechtstreeks of onrechtstreeks toegang gehad tot
elementaire voorzieningen die ze anders niet zouden gehad hebben.
Groeiende bekendheid Max Havelaar België
De bekendheid van het keurmerk Max Havelaar groeit. Een onderzoek van
TNS-dimarso in november 2003 toont een groei van 7% van de bekendheid
van Max Havelaar (van 40% in 2001 naar 47%) . Het opvallendst is de
stijging in Wallonië. Belangrijk is ook dat steeds meer mensen weten
dat Max Havelaar een keurmerk is en geen merk. Een verwarring die Max
Havelaar graag uit de wereld wilt. De studie bevestigt dat een
verhoogde visibiliteit op de winkelvloer en informatie over de
verkooppunten de verkoop van gecertificeerde fair trade-producten
kunnen doen stijgen.
Coop Zwitserland verkoopt alleen nog bananen met Max Havelaar
Keurmerk.
Sinds 3 weken heeft COOP Zwitserland (met 30% van de distributie)
alleen nog maar Max Havelaar keurmerkbananen in haar assortiment.
Hiermee passeert één op de drie eerlijke bananen die vanaf februari
2003 in Europa verkocht worden, een kassa van COOP. Deze beslissing
betekent voor de bananenboeren en arbeiders in onder andere Ecuador
en Costa Rica een enorme steun! Alleen al aan fair trade premie wordt
door COOP jaarlijks $ 2 miljoen afgedragen aan de bananenboeren. De
omschakeling naar 100% fair trade zal niet tot een prijsverhoging
leiden. COOP verkocht de Max Havelaar-bananen in het verleden al
tegen dezelfde prijs als die van de reguliere bananen.
Bovenstaand persbericht mag geciteerd worden (Dirk Steurs,
persverantwoordelijke)
Voor bijkomende informatie, persdossier en beelden:
Dirk Steurs,
02/213.36.26, dirk@maxhavelaar.be
www.maxhavelaar.be
GSM tijdens persberichtgeving 0473/91.56.86
Het keurmerk voor eerlijke handel, dat is waar Max Havelaar voor
staat. Zelf koopt of verkoopt Max Havelaar niets. Het is wat men
noemt een keurmerkorganisatie. Max Havelaar controleert of producten
uit ontwikkelingslanden, die bij ons in de winkelrekken staan,
voldoen aan de internationale voorwaarden voor eerlijke handel (fair
trade).
Concreet kijkt de organisatie na of boeren een eerlijke prijs voor
hun oogst krijgen. Een prijs die hen toelaat van hun werk behoorlijk
te leven. Max Havelaar beoordeelt ook of de arbeidsomstandigheden
waarin plantagearbeiders werken correct en menswaardig zijn. Als dat
zo is, mag de eigenaar van het merk het Max Havelaar-logo op zijn
producten aanbrengen. Zo weet de consument dat hij eerlijke
kwaliteitsproducten koopt.
URL: http://www.maxhavelaar.be