Gemeente Breda

Persberichten

26-02-2004

Start architectenkeuze nieuw centraal station Breda

Breda is gestart met de selectie van de architect voor het nieuwe station. Met het 'Openbaar Vervoer Terminalcomplex Breda-CS' bouwt Breda een blikvanger voor het toekomstige stadsdeel Stationskwartier.

Het resultaat van de voorselectie, waarin aan maximaal 7 architecten een visie wordt gevraagd, volgt in april. Na de zomervakantie wordt de definitieve keuze gemaakt voor één architect die de opdracht krijgt voor een Voorlopig Ontwerp.

Er is sprake van een Terminalcomplex omdat behalve het treinstation, ook het busstation, de fietsenstallingen, de parkeervoorzieningen, commercieel vastgoed en de pleinen aan beide zijden van het station zijn inbegrepen in de opdracht.

Aanleiding voor de bouw van het station is de komst van de shuttles van de hogesnelheidstreinen vanaf 2007. De shuttles gaan straks over het Hogesnelheidsspoor naar Antwerpen en Rotterdam en geven Breda directe aansluiting op het net van de HSL. Het Stationskwartier verandert de komende 10 jaar in een gebied met een mix van wonen, werken, reizen en met stedelijke voorzieningen.

Procedure architectenselectie
De aanbesteding van de architectenselectie is op 16 februari gestart. Er is sprake van een aanbesteding volgens de Europese richtlijnen. Op 25 maart eindigt de inschrijftermijn en de selectiecommissie rondt de voorselectie van vijf tot zeven gegadigden in april af. Deze architecten presenteren vervolgens een ruimtelijke visie op de ontwerpopdracht en in juni volgt de keuze voor de architect. De definitieve gunning aan de geselecteerde architect is in augustus. Deze maakt een Voorlopig Ontwerp OV-Terminal en levert dit in januari 2005 aan. De selectiecommissie, bestaande uit vijf personen, adviseert de gemeente Breda als opdrachtgever. Voorzitter van de commissie is Jo Coenen, Rijksbouwmeester. Het proces voor de ontwikkeling en de bouw van de OV-Terminal wordt in delen trajecten gesplitst: Het eerste deel is nu gestart en beslaat de periode tot en met het Voorlopig Ontwerp. Daarna start deel twee, de fase van het Definitief Ontwerp gevolgd door aanbesteding, uitvoering en beheer. Het gemeentebestuur van Breda is de formele opdrachtgever van de procedure tot en met het Voorlopig ontwerp van het OV-Terminalcomplex .

OV-Terminalcomplex belangrijk voor het Nieuw Sleutelproject Breda Breda is door het rijk aangewezen als Nieuw Sleutelproject. Het openbaar vervoerknooppunt brengt alle openbare en particuliere vervoersvormen samen: de intercity, de shuttle, regionale bussen, stadsbussen en de snelbus Oosterhout - Breda - Etten-Leur. Fietsverbindingen en voetgangers krijgen ook alle aandacht. Rondom het Terminalcomplex ontstaat tot 2015 het Stationskwartier dat in samenwerking met NS Vastgoed wordt ontwikkeld. De OV-Terminal verbindt het noordelijk en zuidelijk deel van de stad met elkaar. Daarnaast ontstaan, door de aansluiting op het internationaal netwerk van hogesnelheidslijnen, kansen voor Breda en heel Brabant. Breda is een cruciale schakel binnen het stedelijk netwerk Brabantstad en fungeert als de Poort van Brabant.

Financiën
Het rijk heeft Breda op 18 december 2003 de Toetsbrief overhandigd met de beoordeling van de plannen voor station en omgeving. Het ministerie van VROM en het ministerie van Verkeer en Waterstaat reserveren hiervoor samen een bedrag van in totaal 55 miljoen.

Breda, 26 februari 2004