AutoRai

4-3-2004

Debuut 'Rover V8' markeert terugkeer

Vandaag, in het jaar dat Rover 100 jaar bestaat, heeft MG Rover Group tijdens de 74ste Autosalon van Genève op basis van de Rover 75 een nieuw Rover V8 sedan topmodel onthuld.

De Rover V8 beschikt over een speciaal Monogram interieur en wordt gekenmerkt door een nieuw, exclusief front met een grote grille, geheel in lijn met eerdere V8 aangedreven Rovers. De Rover V8 vormt de basis voor de terugkeer van deze tot de verbeelding sprekende versie, die met de Rover P5B voor het eerst werd geïntroduceerd.

De V8-versie verrijkt het Rover-aanbod met onuitputtelijke prestaties. In eerste instantie wordt hij geleverd in een uiterst luxueuze uitvoering, afgeleid van het Sterling uitrustingsniveau. Bovendien zorgt het speciale interieur voor extra luxe, in een auto die al bekend stond vanwege zijn comfort en kwaliteit. De uitgebreide interieuruitrusting wordt aangevuld met nieuw ontwikkelde uiterlijke stylingkenmerken, op basis van de zojuist geïntroduceerde Rover 75, maar met een nieuwe, doorlopende radiatorgrille en een imposant ontwerp voor de voorbumper.

Kevin Howe, Chief Executive, MG Rover Group, verklaart: De terugkeer van deze veelzeggende Rover V8 past uitstekend bij het onderscheidende vermogen van dit zeer luxe uitgeruste vlaggenschip. Bovendien geeft het blijk van ons groeiende vertrouwen in het merk Rover, tijdens haar 100ste verjaardag. Net als zijn voorgangers is het een onderscheidende auto die er stáát. Waarbij het nieuwe ontwerp van de grille en voorkant op karakteristieke wijze het vermogen van de 4.6-liter V8 onder de motorkap onderstreept.

Onderscheidend nieuw vlaggenschip: de Rover 75 V8 De nieuwe, doorgetrokken grille doet onmiskenbaar denken aan het oorspronkelijke model, de Rover P5B. Net als bij de P5 en andere V8-uitvoeringen die sindsdien verschenen zijn, is het onderscheidende en indrukwekkende uiterlijk van de V8-versies gebaseerd op een uitstraling die niet met andere modellen in dit segment te vergelijken is.

De vierdeurs Rover V8 sedan is afgeleid van het gerenommeerde Rover 75 platform. De in de lengterichting geplaatste 4.6-liter motor, die de achterwielen aandrijft, is gekoppeld aan een soepele automaat, om een verfijnde maar tegelijkertijd moeiteloze krachtoverbrenging te garanderen, die zo kenmerkend is voor het Grand Touring karakter van dit beroemde merk.

De auto die in Genève tentoongesteld staat, is uitgerust met een aantal opvallende items uit het uitgebreide Monogram-programma van de MG Rover Group, waarmee klanten op basis van speciale lakkleuren en uitgebreide interieurmogelijkheden het individuele karakter van hun auto geheel naar eigen smaak kunnen specificeren. De beroemde, comfortabele stoelen van Rover zijn uitgerust in leder, passend bij Rovers nieuwe Light Oak interieurlook. Hout en leer worden veelvuldig toegepast, met een elegant hout/lederen stuurwiel en dito handremgreep. Onderin beschikt de Rover V8 over kwalitatief hoogwaardig tapijt, met bijpassende matten.

Er is een uitgebreid aanbod aan hightech extras beschikbaar om het weelderig uitgeruste interieur van dit vlaggenschip verder te specificeren. Hiertoe behoren ondermeer een GPS satellietnavigatiesysteem, een TV met Teletext, een multi-disc dvd-speler en een Harman Kardon Hifi systeem. Deze luxe interieuritems worden aan de buitenkant aangevuld met grote lichtmetalen wielen en discrete badges.

Onder de motorkap levert de V8 motor 260 pk en een koppel van 410 Nm, die beide naar de achterwielen worden geleid. Cruise control is standaard. Het tractiecontrole systeem van MG Rover zorgt dat het vermogen ongeacht de omstandigheden effectief op het wegdek wordt gebracht. De topsnelheid van de Rover V8 ligt boven de 240 km/u. De bekende Ford-motor, die is afgeleid van de versie die voor het eerst in de MG ZT 260 V8 werd gebruikt, is nu gecombineerd met een soepel schakelende automaat. Een nieuwe mapping van het elektronische motormanagement en de unieke in- en uitlaatsystemen zorgen voor een indrukwekkende mix van een verfijnd rijgedrag en een zelfverzekerde, donkere grom tijdens het accelereren.

Het onderstel van de Rover V8 is afkomstig van de veelgeroemde, achterwielaangedreven MG ZT die vorig jaar werd geïntroduceerd. Diverse aanpassingen hebben echter gezorgd voor een nog comfortabeler rijkarakter, zonder dat dit ten koste ging van het stabiele en vertrouwenwekkende basisconcept. Om de reserves van de V8 optimaal te kunnen benutten, is het chassis afgestemd op een uitdagende maar tegelijkertijd relaxte rijstijl. Een nieuw tractiecontrolesysteem zorgt bij wielslip voor een snelle beperking van het motorvermogen. Dit systeem is ontwikkeld door de MG Rover Group in samenwerking met de Britse elektronica-experts van Racelogic en de Amerikaanse motorspecialisten van Roush Industries.

Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director, verklaart: Deze nieuwe uitvoering is een indrukwekkende uitbreiding van het befaamde Rover modellenaanbod. De prestaties en het vertrouwenwekkende karakter van de auto bespoedigen iedere reis aanzienlijk, hoewel de inzittenden bij aankomst met tegenzin uit zullen stappen!

Prestaties en Prijs
De Rover V8 behaalt een topsnelheid boven de 240 km/u en accelereert binnen zeven seconden van 0 naar 100 km/u.

Markteigen productspecificaties en prijzen worden op termijn bekend gemaakt. In Engeland start de verkoop naar verwachting in mei, Europa zal in de zomer volgen.

De Rover V8 stamt uit de periode 1967-1986 en is een schoolvoorbeeld van de Engelse auto met power in reserve. Koningin Elizabeth bezit twee Rovers V8. In het verleden waren het ondermeer de Minister Presidenten Harold Wilson, James Callaghan en Margaret Thatcher die in een Rover V8 werden gereden.
Tot de V8 aangedreven Rovers uit het verleden behoren ondermeer de P5B
3.5-liter, P6B 3500, SD1 3500, V8S, 3500 Vanden Plas, Vanden Plas EFi en de 3.5-liter Vitesse.

Nieuwe MG ZT: moderne verschijning met sportieve karaktertrekken In januari presenteerde MG Rover Group een nieuw en stijlvoller MG ZT aanbod, voor de echte sportieve automobilisten. De reeks biedt een keuze uit moderne sedan- en Tourer-uitvoeringen, voorzien van viercilindermotoren en V6 en V8 krachtbronnen. Nieuwe ontwerpen voor de lichtmetalen wielen en het instrumentarium, nieuwe bekledingsstoffen en nieuwe infotainmentsystemen zorgen voor meer uitrustingsmogelijkheden en een meer krachtige uitstraling van de nieuwe ZT-reeks.

De belangrijkste veranderingen staan natuurlijk in het teken van het modernere MG-karakter. De aërodynamische voorbumper herbergt een nieuwe MG radiatorgrille en nieuwe halogeen projectorkoplampen zorgen voor een prominenter voorkomen. Een nieuwe, strakke achterbumper, waarbij de badges nu centraal op de achterklep geplaatst zijn, zet het moderne design verder voort.

Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director: De MG ZT biedt over het gehele gamma krachtige prestaties, variërend van de moderne 1.8T turbo viercilinder tot aan de 260 V8 met zijn fantastische motorgeluid en het indrukwekkende koppel van 410 Nm. Zowel sportieve als zakelijke rijders zullen de dynamische eigenschappen en het nieuwe, moderne uiterlijk op hun waarde weten te schatten.

Opvallende exterieurwijzigingen
Het nieuwe ontwerp van de ZT is aanzienlijk moderner geworden, waarbij de trekken van zowel de legendarische MGs als de nieuwe MG XPOWER SV sportwagen duidelijk zichtbaar zijn. De opvallende, stijlvolle en prominent aanwezige MG grille wordt omgeven door standaard gemonteerde, nieuwe halogeen projectorkoplampen. Mistlampen en knipperlichten zijn laag in de voorbumper geplaatst, waarbij de bumper nu aan de onderkant is uitgerust met een aërodynamische spoilerlip.

Opvallende interieurwijzigingen
De MG ZT modellen zijn voorzien van een opvallend interieur, met perfect omsluitende sportstoelen en een duidelijke dashboardlayout met een speciale Technical Grey afwerking.

De 160 en de 135 CDTi uitvoeringen beschikken over sportstoelen met een nieuwe Summit bekleding. Sportstoelen met halflederen bekleding behoren tot de standaarduitrusting van de 180 Automaat en de 190, terwijl de V8-modellen standaard zijn voorzien van zwartlederen sportstoelen. De beschikbare ruimte voor met name de achterpassagiers is flink toegenomen. Dankzij een nieuw vormgegeven achterbank en de nieuwe rugleuningen van de voorstoelen is er vooral voor de voeten en knieën meer ruimte gecreëerd. Ook is de instap achterin door de ruimtewinst verder verbeterd.

Een met leder en aluminium beklede pookknop, een middenarmsteun met opbergvak, een pollenfilter en airconditioning zijn standaard.