Ingezonden persbericht


Persbericht

10 maart 2004

NEDERLANDER IS MERKENTROUW
Philips meest gewaarde Nederlandse merk en Nokia op Europees niveau meest vertrouwd

De Nederlandse consument houdt vast aan vertrouwde merken. Dit blijkt uit het European Trusted Brands 2004 onderzoek, dat voor de vierde maal in successie is uitgevoerd door uitgeverij Reader's Digest. In 22 van de 30 onderzochte product- categorieën in Nederland krijgen dezelfde merken als in 2003 het hoogste consumentenvertrouwen. De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit Bertolli (60%), Nokia (58%) en Philips (45%).Voor het onderzoek werden ruim 29.000 consumenten in 14 Europese landen ondervraagd. Uit dit onderzoek kwamen de meest betrouwbare merken in 30 categorieën naar voren.

Philips, Gazelle en Rabobank meest gewaardeerde Nederlandse merken Zowel het vertrouwen in merken op Europees als op lokaal niveau zijn door Reader's Digest onderzocht. Afgezien van de hoge score van een aantal buitenlandse merken, blijkt dat Nederlanders erg trouw blijven aan nationale merken: Rabobank werd door 39% verkozen als beste bank en door 31% als beste hypotheekadviseur. Ook verzekeringsmaatschappij Interpolis, onderdeel van de Rabobank, eindigde met 11% bovenaan. Dhr. Jos Rovers, Directeur Hypotheken Rabobank: "Goed dat de lezers van Reader's Digest onze kwaliteiten herkennen en waarderen. Overigens kan dat ook niet anders want een miljoen hypotheekklanten heb je niet voor niets. Als Rabobank spelen we in op actuele vragen bij klanten, daarmee laten we met recht zien de grootste hypotheekverstrekker van Nederland te zijn. We zijn dichtbij, betrokken en toonaangevend. We zijn trots om de waardering terug te zien in dit onderzoek ".

Philips kreeg voor de derde keer in twee categorieën het meeste vertrouwen; huishoudelijk apparatuur (30%) en televisie (45%). De drie meest betrouwbare Nederlandse merken zijn volgens de ondervraagden Philips (45%), Gazelle (44%) en Rabobank (39%). Merken met een Nederlandse band zoals Shell (Nederlands-Brits) of Bertolli en Slim Fast, onderdeel van Unilever, worden ook hoog gewaardeerd. Ten opzichte van voorgaande jaren scoren Nederlandse merken hoger.

Dat tevreden consumenten niet snel van hun keuze afwijken, blijkt uit het aantal productnamen dat inmiddels meerdere jaren op rij een toppositie inneemt. Merken als Opel, Shell, Yves Rocher, Andrelon, Philips en Spa hebben in hun productcategorie de hoogste positie weten te handhaven. D-Reizen is voor de tweede achtereenvolgende keer winnaar in de categorie reisorganisatie/ toeroperator. Will van den Hoogen, directeur. D-reizen: "De medewerkers van D-reizen zijn iedere dag bezig om de vakantie van onze klanten naar volle tevredenheid te verzorgen. We zijn daarom trots dat we voor de tweede keer op rij zijn verkozen tot de meest betrouwbare reisbureauketen van Nederland."

Kleine verschuivingen zijn er waar te nemen in de categorie personal computer waar Dell na twee jaar de titel van meest vertrouwde merk van Compaq overneemt. Ook het vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen en pijnstillers is niet consistent, de toppositie verandert in deze categorie jaarlijks mede dankzij de minieme onderlinge verschillen. Het huismerk van Kruitvat heeft dit jaar opvallend veel vertrouwen van respondenten gekregen voor vitamineproducten en pijnstillers.

Nokia weer betrouwbaarste merk
Voor het vierde jaar op rij is Nokia verkozen tot meest betrouwbare merk. In alle 14 landen kwam het Finse telefoonmerk wederom als beste uit de bus. Visa deelt de tweede plaats van Europees merk in de categorie creditcard met Nivea in de categorie huidverzorging; in 12 landen werden zij het meest gewaardeerd. Canon won in de categorie fotocamera in 10 landen en staat daarmee op een derde plaats. Nederlandse merken behaalden geen toppositie in andere landen.

Nieuwe categorieën
Dit jaar zijn er 5 nieuwe categorieën aan het onderzoek toegevoegd, waaronder woonwarenhuizen (winnaar V&D), katten- en hondenvoer (winnaars Whiskas en Pedigree), fietsmerken (winnaar Gazelle). Een opvallend hoge score is er in de nieuwe categorie olijfolie, waar Bertolli (60%) met kop en schouders boven de andere merken uit steekt.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op http://www.rdnl.nl

###