Arcares
Branchevereniging voor Verpleging en Verzorging

Kleinschaligheid in zorg biedt kwaliteit en is doelmatig

Resultaten benchmark in branche Verpleging en Verzorging.

Kleinschaligheid in voorzieningen voor verpleging en verzorging (ook binnen grotere verbanden) scoren gemiddeld beter op kwaliteit en doelmatigheid dan grootschaliger voorzieningen. Dit blijkt uit het eerste officiële benchmarkonderzoek over 2003 dat is uitgevoerd onder 100 verpleeghuizen, verzorgingshuizen en woonzorgcomplexen. Arcares heeft het rapport Prestaties van zorgaanbieders gemeten vandaag aan staatssecretaris Ross-van Dorp en de vaste kamercommissie VWS aangeboden.

Het benchmarkonderzoek 2003 geeft voor het eerst een transparant beeld van de tijd die aan zorg wordt besteed (uitgesplitst naar AWBZ-functie), de kosten die daarmee gemoeid zijn en de variatie tussen instellingen in de tijden en kosten. Het is een beeld van 100 van de 1750 verpleeg- en verzorgingshuizen in Nederland. Daarnaast levert het rapport informatie over onder meer:

* de mening van cliënten over de zorg- en dienstverlening;
* de mening van medewerkers over de werkomstandigheden en de zorg- en dienstverlening;

* indicatoren die een aanwijzing geven over de kwaliteit van zorg.

Nog enkele uitkomsten:

* Woonzorgcomplexen scoren het hoogste op kwaliteit, zowel naar het oordeel van de cliënt als naar het oordeel van de medewerkers.
* Het ziekteverzuim met name in verpleeghuizen is in 2003 flink gedaald, van 9,3% in 2002 naar 7,5% in 2003. Ook in verzorgingshuizen daalde het ziekteverzuim, van 7,2% naar 7%.

De cijfers uit de benchmark over hoeveelheid geleverde zorg en de gemiddelde kosten die daaruit voortvloeien, zeggen nog niets over de vraag of dit ook verantwoorde zorg is. In het najaar zal Arcares haar standpunt over dit onderwerp naar buiten brengen.

Achtergrond benchmarkonderzoek
Het benchmarkonderzoek is ontwikkeld door Arcares, met financiële steun van het ministerie van VWS. Het is primair bedoeld voor het management van zorginstellingen om zicht te krijgen op de kwaliteit en doelmatigheid van hun eigen organisatie ten opzichte van vergelijkbare zorgorganisaties. Hoofddoel is het aanreiken van aanknopingspunten voor verbetertrajecten. De deelnemers ontvangen een instellingsrapportage.

De benchmark is ook een middel om te komen tot transparantie van de branche. De gegevens van alle deelnemende zorgorganisaties samen geven een beeld van een deel van de branche.

In 2001 en 2002 zijn testonderzoeken uitgevoerd. In totaal hebben de afgelopen drie jaar iets meer dan 300 zorgorganisaties, op vrijwillige basis, aan de benchmark meegedaan.

Datum: 17/03/2004