Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
---

Vragen van de heer A. Taskan
(ingekomen 6 april 2004)


De CDA fractie is verheugd over de resultaten van de meting van de veiligheid op de Utrechtse scholen voor voortgezet onderwijs. Het rapportcijfer 7,1 stemt tot tevredenheid, maar kan volgens ons nog beter.
Ondanks deze positieve resultaten, die mede te danken zijn aan de inspanning van de scholen zelf, zijn er helaas ook andere geluiden waarneembaar. Van verschillende scholen bereiken het CDA signalen dat de politie en de wijkagent geen tijd hebben om contact te onderhouden of zelfs op incidenten te reageren. Ook is er meer sprake van (verbaal) geweld, vernieling, vandalisme en intimidatie rond de scholen. Wij zien dat overlast en criminaliteit van de openbare ruimte verschuiven naar school, bibliotheek en bioscoop. Het CDA vindt deze signalen zorgwekkend, zeker nu het de goede kant op leek te gaan en stelt het college de volgende vragen:

Is het college bekend met deze signalen en kan het college een overzicht geven van incidenten in en rondom basisscholen en scholen in het voortgezet onderwijs?
Zijn er behoudens Kanaleneiland, in de rest van de stad afspraken tussen politie en scholen over geregeld contact/ overleg of is er pas contact bij meldingen vanuit scholen bij de politie?
Op Kanaleneiland zijn er in het kader van wijkveiligheid afspraken gemaakt tussen gemeente en politie over het schoonhouden van de omgeving van scholen en rechtstreekse betrokkenheid van de wijkagent bij de scholen. Hoe staat het hier mee?
Structureel contact tussen de wijkagent en een school acht het CDA wenselijk. Deelt het college deze mening en is zij van plan daarover verdergaande afspraken te maken met de scholen en de politie, zeker als het gaat om meer en betere politiebegeleiding?
Is het college bereid actie te ondernemen om geweld en andere incidenten rond scholen tegen te gaan en zo ja, hoe dan?


Antwoord van Burgemeester en wethouders
(verzonden 27 april 2004)


Signalen
Geweld, vernieling, vandalisme en intimidatie rond scholen
Het is het college bekend dat zaken als (verbaal) geweld, vernieling, vandalisme en intimidatie op de Utrechtse scholen voorkomen. Uit recente metingen blijkt echter niet dat het op de scholen onveiliger wordt. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de stedelijke veiligheidsanalyse in het primair onderwijs dat de veiligheidsgevoelens rondom de school stabiliseren. Naar onze indruk hebben gebeurtenissen elders wel (een negatieve) invloed op de gevoelens van veiligheid.


Overzicht van incidenten


Een overzicht van incidenten wordt niet centraal bijgehouden. Sommige scholen voor voortgezet onderwijs houden zelf wel een lijst bij. Veelal betreft het lichte gevallen van diefstal en/of vernieling. In het kader van het project School en Veiligheid is aan een aantal basisscholen gevraagd een logboek van incidenten bij te houden. Dit is tot dusverre niet goed van de grond gekomen. Het college zal er bij de schoolbesturen op aandringen dat dit toch gaat gebeuren.


Reactie politie op incidenten en inzet wijkagent

Signalen dat de politie structureel geen tijd heeft om op incidenten te reageren zijn het college niet bekend. Het beeld is wisselend en afhankelijk van de beschikbaarheid van politie.
Van een aantal scholen voor voortgezet onderwijs (Vader Rijn College, Utrecht Zuid College en het Leidsche Rijn College) heeft ons het signaal bereikt dat de politie (wijkagent) geen tijd meer heeft om structurele contacten te onderhouden met een school. Andere scholen, zoals de Vliegenthartschool, het Montessori College en het Meerstroom College, zijn erg tevreden over de inzet van de wijkagent.
In het primair onderwijs zijn er verschillende scholen waar de samenwerking met de wijkagent onvoldoende van de grond komt, maar er zijn ook scholen waar de samenwerking tot tevredenheid stemt.
Onderhoud contacten tussen politie en scholen
Behalve in Kanaleneiland zijn er in de stad her en der contacten tussen de scholen en de politie. Per politierayon wordt hier op een eigen wijze invulling aan gegeven. Soms is er sprake van regelmatig terugkerende politiebezoeken, soms komt de agent alleen op verzoek van de school en soms zelfs pas na lang aandringen van de school.

Stand van Zaken afspraken op Kanaleneiland
In maart 2004 is het convenant 'De Veilige School' in Kanaleneiland ondertekend. Dit convenant is een vervolg op een eerder afgesloten convenant uit 1998. De afspraken uit het eerste convenant bleken helaas door de politie niet voldoende te kunnen worden nagekomen, met name omdat de politie minder prioriteit toekent aan preventie. In het nieuwe convenant zijn realistischer afspraken gemaakt. Medio 2005 verwachten wij een eerste evaluatie van het nieuwe convenant te kunnen geven. Overigens moet worden opgemerkt dat bij dit nieuwe convenant alleen de scholen voor primair onderwijs zijn betrokken.

Structureel contact tussen wijkagent en een school
Structureel contact tussen wijkagent en een school is zeker wenselijk, mede gezien de positieve ervaringen van de scholen die dit contact hebben of in het verleden hebben gehad.

Het college zal zich ervoor inzetten dat de scholen en de politie tot verdere afspraken hieromtrent te komen, bijvoorbeeld door middel van wijkconvenanten.


Activiteiten tegen geweld en andere incidenten rond scholen
Zowel in het kader van School en Veiligheid als in het meer overkoepelende kader van Jeugd en Veiligheid worden al jarenlang activiteiten ondernomen om geweld en andere incidenten rond de school tegen te gaan. Hierbij valt te denken aan het al genoemde convenant Kanaleneiland en aan projecten als de Vreedzame School, het opstellen van omgangsregels, agressietrainingen voor leerkrachten, trainingen conflicthantering voor leerlingen en de opvang van leerlingen in tussenuren.
In het kader van het onderwijshuisvestingsbeleid worden (fysieke) maatregelen getroffen die zaken als vandalisme, inbraak en diefstal moeten tegengaan. Bijvoorbeeld door het plaatsen van hekken rondom de scholen of rolluiken of anti-inbraakalarm.


---- --