HOLLANDMETRO


Papendrecht, 7 april 2004

HollandMetro biedt efficiënter alternatief voor reizen per trein


-Sneller reizen per trein

-Wachttijden geminimaliseerd

-Meer zitplaatsen

Het ingenieursbureau Iv-Infra & Frans Rolf uit Papendrecht heeft onlangs een rapport opgesteld voor een alternatieve aanpak van het reizen met de trein. In dit opzienbarende rapport wordt een efficiëntere wijze van het reizen per trein beschreven, waarbij wordt voldaan aan de hedendaagse eisen die de reiziger hieraan stelt. De bestaande Nederlandse railinfrastructuur vormt de basis om aan deze voorwaarden te voldoen. De nieuwe aanpak blinkt uit door eenvoud en zelfs een spoorboekje is niet langer noodzakelijk. Het rapport van 'HollandMetro' beschrijft de werking van dit nieuwe initiatief.

Het rapport geeft aan dat het 15% sneller en beter kan met het bestaande spoorwegennet, met kortere treinen die in een hogere frequentie rijden via een drastisch vereenvoudigde dienstregeling. Nog steeds probeert de NS het 'langzame verkeer' te combineren met het snelverkeer. Een paard en wagen op de A4 leidt onvermijdelijk tot files en gevaarlijke situaties. Als alle treinen even hard rijden en elkaar met een vaste tussentijd volgen, gaat de efficiency met sprongen vooruit, tot driemaal de huidige capaciteit.

Een voorbeeld: een treinreiziger gaat naar het station en tegelijk is daar de trein; instappen en wegwezen, net zoals bij de metro in Parijs of Londen. Dit betekent een eind aan het langdurig wachten op winderige perrons. De keuze tussen het nemen van de roltrap of het wachten op de lift is tenslotte ook snel gemaakt: dan wordt het toch ook de roltrap?
Het is van tevoren bekend hoelang de reis duurt en het is dus niet langer noodzakelijk een half uur te vroeg op een bestemming aan te komen om op tijd te zijn voor een afspraak. Een trein die net voor de neus van de treinreiziger wegrijdt is niet langer een drama, de volgende komt er tenslotte zo aan.

Dat is nu precies wat wordt bereikt met HollandMetro: betrouwbaar en voorspelbaar. De trein staat altijd op hetzelfde perron. Door de ingewikkelde dienstregeling te ontrafelen kunnen ook calamiteiten eenvoudig worden opgevangen. Als er momenteel ergens bladeren op de rails liggen, is de hele treinenloop in de war. De NS is tot diep in de nacht bezig om alles weer op de 'de rails' te krijgen voor de volgende dag. Dankzij het nieuwe routesysteem kan één lijn gestoord zijn; de rest rijdt gewoon door. En met behulp van een simpel kaartje, zoals bij de Londense metro, weten reizigers direct wat het beste alternatief is.

Wat is het bijzondere van HollandMetro?

HollandMetro is een studie, uitgevoerd door Iv-Infra & Frans Rolf v.o.f. te Papendrecht.
De studie stond onder leiding van Frans Rolf, die al decennia lang werkzaam is in de 'spoorse' wereld op het gebied van ontwerpen en beheren.

De maatschappelijke constatering dat het 'altijd wat is' met de trein kon niet worden genegeerd. Inderdaad wordt ons kleine drukke landje, vooral in de Randstad, vaak geconfronteerd met storingen in het vervoer per trein. Een dicht net, veel treinen en veel treinsoorten leveren een zeer complexe dienstregeling op.

Voor dit probleem is er maar één oplossing: een verregaande vereenvoudiging met een rigoureuze ontrafeling. De studie van HollandMetro heeft aangetoond dat dit mogelijk is, vooral in de Randstad. Op basis van minimale aanpassingen aan de huidige railverbindingen en op basis van het bestaande materieel is een systeem ontwikkeld dat voldoet aan de volgende kenmerken:


-Slechts 1 treinsoort

-Lijnen niet langer dan ca. 60 km

-Iedere lijn een eigen spoor (niet gebruikt door andere lijnen)
-Geen gelijkvloers kruisingen tussen lijnen
-Iedere lijn zijn eigen vaste perron.

Op basis van deze kenmerken heeft de studie geresulteerd in de volgende veranderingen voor reizigers en exploitanten:


-Hogere capaciteit (3x de huidige)

-Hogere frequentie (10 tot 20 treinen per uur)
-Hogere veiligheid

-Geen gemiste aansluitingen (wachttijd nooit langer dan 5 minuten)
-Geen spoorboekje meer

-Gemiddeld 15% kortere reistijd.

De studie heeft vanwege een aantal praktische redenen alleen betrekking op de Randstad, in ruimtelijke zin bepaald door de veelhoek Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Amsterdam. Binnen deze veelhoek is het mogelijk het eentreinssysteem van HollandMetro te realiseren naast het meertreinensysteem voor de lijnen inkomend en uitgaand buiten het gebied van HollandMetro.

Net als bij de metro vormt HollandMetro een systeem met stoptreinen. Alle stations of haltes blijven bediend, maar door de hoge frequentie zal de bruto reistijd aanzienlijk korter worden.

En net zoals in het metrosysteem is de kans groot dat er overgestapt moet worden. Dit overstappen zal een heel ander karakter krijgen. Wachten op de volgende trein is niet langer van toepassing, rennen van het ene naar het andere perron is er niet langer bij. Reizigers weten dat er binnen 5 minuten weer een volgende aansluitende trein komt.

Tevens komt het spoorboekje te vervallen. Een gevouwen kunststof lijnenkaartje op het formaat van een creditkaart bevat alle essentiële gegevens voor de reiziger. Een uitgebreidere reis kan voorbereid worden door gebruik te maken van een reisplanner op het internet.

Noot voor de redactie (