Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de start van de regionale voorlichtingscampagne voor 30km-gebieden

Jongens en meisjes, dames en heren,

Wat een prachtig verkeersbord was dat. Er zaten trouwens nog veel meer mooie ontwerpen tussen, maar ja, er kan er maar eentje winnen. In Nederland staan straten en wegen vol met allerlei verkeersborden. Die hebben we nodig om iedereen te vertellen wat wel en wat niet mag in het verkeer. Ik geloof dat hier in Tuindorp al volop dertig-kilometer-borden staan.

En dat vind ik hartstikke goed. Ik weet wel dat het voor chauffeurs héél moeilijk is de rechtervoet in bedwang te houden bij die snelheid. Dat blijkt wel uit metingen die 3VO in heel het land heeft gedaan. Daar zal Benno Buddeke van 3VO direct vast meer over zeggen. Ik moet me zelf ook altijd erg inhouden. 30 kilometer per uur lijkt soms wel een slakkengangetje. Maar door harder te rijden, boek je over een kilometer nauwelijks een minuutje tijdwinst. Nog geen minuut! Dat is helemaal niks.

En dat terwijl dertig kilometer per uur in een woonwijk echt véél veiliger is dan vijftig. En het is de maximum-snelheid: meestal rijd je dus zachter. Als een auto dertig rijdt, staat die bij een noodstop dertien meter verderop stil. Bij vijftig kilometer per uur is dat al 33 meter. Dat is dus meer dan twee-en-half keer zo veel! Ik wil er niet heel dramatisch over doen, maar dat kan voor een spelend kind of een oudere met rollator wel het verschil uitmaken tussen leven en dood.

Daarom is het heel goed dat de gemeente deze wijk heeft ingericht als dertig-kilometer-gebied. Dat is dus gewoon veel veiliger. Vooral voor de kinderen die hier buiten spelen. De mensen die hier rijden moeten wel op de hoogte worden gebracht van de nieuwe maximum snelheid. Dat kunnen ze natuurlijk aan de verkeersborden zien, maar het kan geen kwaad de autogebruikers daar nog eens extra op te wijzen. Daarom hebben we samen met het ROV Utrecht dat is het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid - en de gemeente een voorlichtingspakket gemaakt. Daarin zit bijvoorbeeld ook een leuk knutselpakket waarmee basisschoolleerlingen hun eigen posters kunnen maken. Gemeentes kunnen zelf bepalen hoe ze die voorlichtingspakketten gaan gebruiken. Jullie hebben er vandaag alvast een voorproefje van gehad. Utrecht heeft dus de primeur!

Het is dus belangrijk dat verkeersdeelnemers weten welke regels gelden. Dat klinkt als een open deur. Maar kennen jullie alle regels? En in ingewikkelde situaties? Komende zondag kun je jezelf testen. Dan zendt SBS het Nationaal Verkeersexamen uit.

In het verkeer moet je niet alleen de regels kennen, maar je er vervolgens natuurlijk ook aan houden. Het is de taak van de overheid om de verkeersregels goed te handhaven. Dat gaan we ook doen, bijvoorbeeld door meer aandacht voor verkeerscontroles en zoiets als een puntenrijbewijs. Voor zware overtreders helpt alleen een lik-op-stuk-beleid. Mensen die echt consequent veel te hard rijden en anderen in gevaar brengen, moeten we flink aanpakken. Die zullen straks eerder dan voorheen hun rijbewijs kwijtraken. Want wie niet horen wil, die moet maar voelen.

Maar ja, onveilige verkeerssituaties worden niet alleen veroorzaakt door deze notoire agressievelingen. Ik ben bang dat velen onder ons wel eens een tikkeltje te hard rijden, net iets te dicht op de voorganger rijden of op de fiets nog snel even door rood glippen. Maar wat niet mag, dat mag niet en om goede redenen. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook om stank en lawaaioverlast te beperken. Zo simpel is het. Iedereen, ook jij en ik, heeft dus de verantwoordelijkheid om zich aan de regels te houden en ook anderen daar op aan te spreken.

Maar er is meer. Net als de meeste Nederlanders erger ik me groen en geel aan ongemanierde weggebruikers. Asociaal gedrag in het verkeer staat in de top tien van dagelijkse ergernissen. Bumperklevers, snijden, opgestoken middelvingers: we kennen de voorbeelden allemaal. Dit gedrag is niet alleen buitengewoon ergerlijk, maar ook nog eens levensgevaarlijk. Als we met zijn allen een beetje meer begrip voor elkaar hebben, zorgen we er dus niet alleen voor dat het een stuk prettiger wordt in het verkeer, maar ook een stuk veiliger.

Het is deze week de internationale Week van de Verkeersveiligheid. Niet voor niks is het thema dit jaar respect is safety, oftewel respect is veiligheid. Het gaat er dus niet alleen om of we ons met zijn allen netjes aan de verkeersregels houden, maar ook of we een beetje respectvol, relaxed en verdraagzaam met elkaar omgaan in het verkeer. En dat zit tussen de oren. Want in het verkeer is nog altijd het hoofd de baas, niet de voet die het gaspedaal intrapt. Vandaar dat ik zeg: tel eens wat vaker tot tien. Dat is prettiger en veiliger voor iedereen. Daar kun je mee thuiskomen!

Dank je wel.