TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

8 april 2004

Twee op vijf Nederlanders schuiven aan voor Paasontbijt

Ruim éénderde van de Nederlanders gaat komend weekend aanzitten bij het Paasontbijt (37%). Nog eens 29 procent gaat een bezoek aan familie brengen en de kerken kunnen uitzien naar een bezoek van één op de vijf Nederlanders in de leeftijd van 18 jaar en ouder (20%). Het traditionele "eieren verven" en "eieren zoeken" wordt door achttien procent van de Nederlanders ondernomen. Dit en meer blijkt uit het Paasonderzoek dat TNS NIPO onder ruim 1.100 Nederlanders heeft uitgevoerd.

Net als met Sinterklaas en Kerst is er weer volop snoepgoed in de winkels te verkrijgen. Hiervan zijn de chocolade eieren favoriet, 74 procent van de Paasvierders koopt deze rond Pasen, gevolgd door het Paasbrood (62%) en gewone eieren (33%) om wel of niet zelf te versieren. Het bedrag dat men gemiddeld zegt uit te geven aan de Paasviering is ongeveer ¤ 50,-.

Van de Nederlanders vindt 58 procent de Paasdagen "leuk", 60 procent vindt Pasen "niet onzinnig" en 56 procent vindt het "echte familiedagen". Wel vindt 45 procent van de Nederlanders Pasen "te commercieel".

Bij Pasen denken de meeste mensen aan een religieus feest. Daarna volgt de associatie met de eieren en de Paashaas. Een enkeling denkt bij Pasen ook aan het begin van het voorjaar.

C0521 | Methode: TNS NIPObase | Het veldwerk heeft plaatsgeonden van 1 tot en met 6 april 2004. In totaal zijn 1.126 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd (n=1.126).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Wiene Klasema (tel: 020 522 54 96).