TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 08-04-2004

Televisie
OPGELICHT
Uitzending zaterdag 10 april
Nederland 2 ­ 21.38 uur

MALAFIDE ADVERTENTIEVERKOOP IN BEELD GEBRACHT
Opgelicht werkt zelf bij dubieus mediabureau

Ze zijn een ware plaag voor ondernemend Nederland: malafide advertentieverkopers. Naar schatting gaat in de zogenoemde 'acquisitiefraude' jaarlijks 400 miljoen euro om. Iedereen weet dat het bestaat, maar de vele dubieuze bedrijfjes zijn moeilijk aan te pakken. Het TROS-programma OPGELICHT komt zaterdag 10 april als eerste programma met een reportage van binnenuit. Een verslaggever wist een baan te krijgen bij een mediabureau in Groningen en legde de dubieuze werkwijze van het bedrijf met de verborgen camera vast.

In grote lijnen bestaan er binnen de acquisitiefraude twee varianten. In de eerste sturen mediabureautjes facturen aan kleine en grotere ondernemers voor advertenties die helemaal nooit worden geplaatst in de hoop dat de rekeningen door de administratie heenglippen en worden voldaan. In de tweede variant worden advertenties verkocht voor onbekende blaadjes, waarvan het nog maar afwachten is of ze ook echt gedistribueerd worden. Daarbij worden bovendien leugens gebruikt. Zo zeggen de verkopers vaak dat ze al eerder hebben gebeld en toen afspraken hebben gemaakt over de advertenties, terwijl dat helemaal niet waar is.

De verslaggever van OPGELICHT ging, naar aanleiding van klachten van kijkers, aan de slag bij een bedrijf dat deze tweede methode hanteert. Ze werd geïnstrueerd om tegen potentiële klanten te liegen. Om haar verhaal geloofwaardig te maken, moest ze wat gegevens over het bedrijf uit haar hoofd leren en die handig inzetten. Verder moest ze gebruik maken van advertenties die eerder in andere bladen waren gebruikt, die kopiëren en vervolgens doen alsof ze door het mediabureau zelf waren opgemaakt.

Het resultaat is een bijzondere reportage, waarin acquisitiefraude voor het eerst letterlijk in beeld wordt gebracht. Het betrokken bedrijf wil niet op de uitzending reageren.




TROS