Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de uitrei-king van het eerste keurmerk taxibedrijf

Dames en heren,

Van oudsher is Nederland niet zon taxiland. New York heeft zijn yellow cabs en Londen de charmante black cabs. In die steden is de taxi een massaal gebruikt ver-voermiddel. In New York rijden er zon 12.000 rond, in Londen maar liefst 25.000. We kennen de scènes allemaal wel uit de films. De gejaagde stadsbewoner die op een willekeurige plek een taxi aanhoudt, die hem door de stedelijke jungle naar zijn volgende afspraak loodst. Nonchalant haalt de ster-acteur dan wat kleingeld uit zn broekzak om de chauffeur te betalen en zich weer verder te spoeden.

Ik hoef u niet te vertellen dat de praktijk in Nederland heel lang compleet anders was. Ik begin met een korte terugblik.

Lange tijd was het taxivervoer hier aan starre regels gehouden. Zomaar een taxi aanhouden op de hoek van de straat was er niet bij. Daar leek niemand mee ge-diend: de klant niet, en de branche niet. Met de taxiwet uit 2000 kwam een eind aan de verstikkende voorschriften. De taxibranche werd geliberaliseerd. Het doel was zoals u weet om taxi-ondernemingen meer vrijheid te geven en onderling te laten concurreren. De klant zou dan meer te kiezen krijgen, en bovendien een beter en goedkoper product.

Sinds de invoering van de taxiwet is het aantal taxibedrijven en taxis fors geste-gen. Dat is mooi. Het betekent inderdaad meer keuze en minder wachten voor de klant. We willen nog wel eens vergeten hoe moeilijk het vroeger was om een taxi te bemachtigen na een avondje uit.

Toch zijn ondanks het grotere aanbod de prijzen gestegen. Onderzoekers geven aan dat dat komt doordat de consument geen goed beeld heeft van de prijzen. Daar komt nog bij dat de kwaliteit vaak ook niet om over naar huis te schrijven is. Dat doet het vertrouwen van de klant natuurlijk geen goed. In de eerste jaren na de liberalisering daalde het aantal klanten met 11 procent. Dat is niet bepaald een teken dat de taxi er aantrekkelijker op geworden was. Inmiddels zit de taxi geluk-kig weer in de lift.

We hebben met zn allen al een hoop gedaan om de situatie te verbeteren. Er komt bijvoorbeeld een standaard tariefkaart. Behalve informatie over tarieven staan daar ook de gegevens op van het bedrijf en heel belangrijk het nummer van een klachtenmeldpunt. De inspectie heeft zich het afgelopen jaar flink inge-spannen om in de taxibranche de vinger aan de pols te houden.

Tot zover wat er al gebeurd is. Nu wat er komen gaat. Want vandaag zetten we twee belangrijke stappen. Ik overdrijf niet als ik zeg, dat ik al lang naar deze dag uitkijk.

Laat ik beginnen met mijn eigen bijdrage. U weet dat mijn ministerie werkte aan de invoering van een verplicht examen voor taxichauffeurs. Ik ben blij dat ik u daar vandaag meer over kan vertellen. Er zijn inmiddels ook folders beschikbaar met in-formatie, zodat u het nog eens rustig kan nalezen.

Het examen is bedoeld om de kwaliteit van het taxivervoer naar een hoger plan te tillen. Het bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. In het examen wordt de klantgerichtheid van de chauffeur getest. Daarnaast gaat het om kennis van de au-to, van handelswijzen bij ongelukken en van de relevante regelgeving. Tot slot wordt de rijvaardigheid en de stratenkennis getest. Het hele examen is in het Ne-derlands. En passant kijken we dus ook of de chauffeur voldoende Nederlands be-grijpt. Over de inhoud van het examen heb ik natuurlijk overleg gevoerd met de branche, bijvoorbeeld het KNV.

Het KNV heeft zelf intussen ook niet stil gezeten. En zo kom ik bij het tweede heuglijke feit van vandaag. Ik ben blij dat ik direct de eerste taxikeurmerken mag uitreiken. Ik wil hierbij KNV-Taxi een compliment geven voor de snelheid waarmee het keurmerk ontwikkeld en getest is. Daarbij is goed samengewerkt met mijn mi-nisterie, en verder met verschillende taxibedrijven en taxicentrales, en andere par-tijen zoals ROVER, de Gehandicapten Raad en de zorgverzekeraars.

De taxiklant stond centraal bij de ontwikkeling van het keurmerk. De klant moet er wijzer van worden en meer waar krijgen voor zijn geld. Daarom zal het keurmerk duidelijk zichtbaar zijn met een duidelijk herkenbaar logo. Als je het keurmerk ziet, weet je als klant dat je kiest voor een chauffeur die er voor doorgeleerd heeft, een erkend bedrijf en een betrouwbare prijs. De voorwaarden worden regelmatig ge-controleerd door de keurmerk-organisatie, op straffe van het kwijtraken van het keurmerk.

De grote steden zijn actief bij de ontwikkeling van het keurmerk betrokken ge-weest. Vooral de gemeente Rotterdam en de Rotterdamse taxicentrale de RTC - speelden een voortrekkersrol. Het is niet voor niets dat ik zodadelijk het keurmerk onder meer uit mag reiken aan de RTC. De gemeente heeft een pilot lopen, waarin aan het keurmerk bepaalde voordelen verbonden zijn. Gedacht wordt bijvoorbeeld aan speciale standplaatsen en toegang tot busbanen en voetgangersgebieden. Ik ondersteun dit initiatief van harte. Het lijkt me een win-win-win situatie: de klant krijgt meer kwaliteit, de keurmerkhouder extra voordeeltjes en de gemeente lokt vooral de betrouwbare ondernemingen naar haar centrum. Het lijkt me bovendien een formule die zich ook goed leent voor de toegang tot de taxistandplaatsen op Schiphol. Ik hoop dus dat Schiphol het keurmerk zal omarmen.

Dames en heren,

Het keurmerk lost natuurlijk niet alles op, maar samen met het verplichte examen zetten we vandaag wel een flinke stap op weg naar kwalitatief beter taxivervoer. Wie weet levert dat in de toekomst nog een Nederlandse filmklassieker op met mooie taxi-scènes. Eentje die niet op de fantasie van de regisseur en scriptschrijver gebaseerd is, maar op de bruisende realiteit van het toekomstige taxivervoer.

Dank u wel.