INTRES BV
Intersport Nederland: dé sportleverancier van Nederland zijn
Hoevelaken, 27 april 2004
-Naamsbekendheid onder consumenten gestegen
-Unieke overname Bouchier-winkels biedt innovatiemogelijkheden
-Inzet prijsinstrument effectief wapen tegen concurrentie
De Intersport Nederland-formules Intersport en Coach hebben zich in
2003 goed staande gehouden. In een stagnerende markt (-6,3%) heeft
Intersport haar omzet weten te behouden, Coach zag haar omzet dalen
(-2%). De druk vanuit de fashion-hoek op de sportmarkt neemt toe en
ook de prijsdruk is aanzienlijk. De inzet van prijzen als effectief
wapen tegen concurrentie vraagt een uitgebalanceerd communicatieplan.
Dat werd in 2003 voortvarend opgepakt, bijvoorbeeld door de
verspreiding van ruim 25 miljoen folders. Deze inspanningen hebben
ertoe bijgedragen dat de naamsbekendheid van Intersport onder
Nederlandse consumenten de afgelopen jaren sterk steeg. Daarmee geeft
Intersport zijn ambities om uit te groeien tot dé sportleverancier van
Nederland een krachtige impuls.
Nico van Offeren, divisiedirecteur Intersport Nederland: 'Als dominant
marktleider ambiëren we de positie van 'dé sportleverancier van
Nederland'. Dat is het vertrekpunt van alle initiatieven om de
sportbranche winstgevend te maken voor en met Intersport-ondernemers.
Daarom stroomlijnen we bedrijfskritische processen als ICT, Supply
Chain Management en logistiek voortdurend. In combinatie met de
continue aanpassing van ons concept aan de consumentenbehoefte maken
we onze ambities samen met onze ondernemers tot een realiteit.'
Intersport Nederland voert de formules Intersport en Coach. Bovendien
zijn zo'n 130 zelfstandige sportondernemers aangesloten.
Binnen de competitieve sportbranche moeten Intres-ondernemers hun
slagkracht blijven versterken door de professionalisering van
retailmanagement en voorraadbeleid. Door de omzetsnelheid te verhogen
en workflows te stroomlijnen, wordt de voorraad structureel verlaagd.
De diversiteit is erkend en de inkoopkracht en procesefficiency van de
franchiseformules Coach en Intersport worden inmiddels ook benut door
de zelfstandige leden. Coach is in korte tijd uitgegroeid tot een
full-service franchiseformule waarbinnen de aangesloten ondernemers
het gehele assortiment centraal inkopen. Deze aanpak vergroot de
schaalvoordelen en de procesbeheersing. Ook de ICT-doelstellingen en
de inzet van het informatieknooppunt tussen de winkels, het
inkoopbedrijf en de leveranciers zijn daarbij van belang.
Gegevensuitwisseling biedt alle ketenpartijen heldere inzichten in de
prestaties en processen en biedt alle partijen aanzienlijke
efficiency- en kostenvoordelen.
Z.O.Z.
Innovatie
De verwachtingen in de sportmarkt zijn voor het begin van 2004 niet
hooggespannen. Maar de media-aandacht rondom het EK voetbal en de
Olympische Spelen zal sport naar verwachting weer hoog op de
consumentenagenda zetten. Om daarvan maximaal te profiteren, is een
lage voorraadpositie door goede inkoopplanning en budgettering
cruciaal. Om ondernemers functioneel te ondersteunen is de divisie
Intersport Nederland flexibel en vanuit de belevingswereld van de
winkelier ingericht. Daarom staan er voortdurend vernieuwingen op
stapel. De overname van de Bouchier-winkels biedt Intersport de
testmogelijkheid voor nieuwe initiatieven en concepten. Verder wordt
in
25 Intersport-winkels een full-service assortiment golfaccessoires
geïntroduceerd. Een andere innovatie is het walking-assortiment, voor
de snelgroeiende categorie wandelsportartikelen. Verder verwacht
Intersport de komende jaren jaarlijks minimaal één nieuwe Megastore te
openen. In maart 2004 is de derde Megastore in Hengelo geopend.
Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers
in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale
bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal
samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met
een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%,
Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400
medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels
aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke
consumentenomzet van 2,1 miljard euro.