Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

parlementaire stukken - Antwoorden op kamervragen over misbruik van het 112-alarmnummer

Antwoorden op kamervragen over misbruik van het 112-alarmnummer

28 april 2004

Vragen van de leden Externe link Van Heemst en Externe link Van Dam (PvdA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over misbruik van het 112-alarmnummer (ingezonden 26 maart 2004).
---


1. Vraag Hoe beoordeelt u de door de politie Drenthe gebruikte sanctie op valse 112 meldingen, te weten het sturen van een zogeheten "Voicebom"?


1. Antwoord Het KLPD zet "voicebommen" al in bij misbruik door mobiele bellers. Alle mobiele 112-noodoproepen komen bij de 112-centrale van de KLPD binnen. In navolging van het KLPD is Drenthe een pilot gestart om te bezien of het inzetten van "voicebommen" ook effectief is om misbruik vanaf vaste telefoons tegen te gaan. Het gaat hier om een proef van 2 maanden. Onderzocht wordt of het mogelijk is om door middel van de "voicebom" het misbruik te verminderen en bij welke vorm van misbruik dit middel het meest effectief is.


2. Vraag Waarom mag deze voicebom slechts drie keer verstuurd worden? Op welke juridische of beleidsregel berust deze beperking?


2. Antwoord Het aantal berust niet op een juridische beperking of een beleidsmaatregel. Het doel van een "voicebom" is het geven van een waarschuwing. Na drie maal kan niet meer gesproken worden van een waarschuwing.


3. Vraag Welke overige sancties dan wel reacties worden bij misbruik en oneigenlijk gebruik van het 112 nummer toegepast respectievelijk gegeven?

3. Antwoord
Bij geregistreerd misbruik van meer dan 5 maal per week kan een eerste waarschuwing worden verzonden. Bij extreem misbruik wordt proces-verbaal opgemaakt en de zaak overgedragen aan het OM. Dit is zeer arbeidsintensief. Er is echter ook sprake van notoire misbruikers, hierbij moet u denken aan misbruik waarbij tussen de
1.000 en 17.000 maal een oproep wordt uitgevoerd binnen enkele uren. Om het misbruik van het noodnummer 112 door mobiele bellers te beperken wordt al langer gezocht naar mogelijke acties. Voorbeelden van acties zijn het versturen van SMS-berichten met een waarschuwing of, indien er sprake van onjuist gebruik SMS-berichten met een informatieve tekst. Bij deze informatieve tekst wordt een telefoonnummer meegezonden. Via dit telefoonnummer kan de ontvanger nadere informatie krijgen. Hiervan wordt sporadisch gebruik gemaakt, in bijna alle gevallen, om excuses aan te bieden. Sinds januari 2004 wordt bij misbruik van het 112 nummer door kinderen contact met de ouders gezocht.


4. Vraag Wordt de effectiviteit van de sancties door de regio's gemeten en zo ja, wat is daarvan bekend? Zo neen, waarom gebeurt dat slechts incidenteel?

4. Antwoord
Ja, uit de afname van het verwachte aantal misbruikoproepen tijdens een meetperiode kan de effectiviteit van sancties worden afgeleid. Bij de mobiele oproepen, waarbij al gebruik gemaakt wordt van de "voicebom", is gedurende de laatste vakantieperiode een aanzienlijke afname van het aantal te verwachte misbruikoproepen geconstateerd. De ervaring leerde dat met name vooral tijdens schoolvakanties het misbruik toenam.


5. Vraag Hanteren de centrales dezelfde gedragslijn of zijn er verschillen in de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik?

5. Antwoord
Binnen het huidige politiebestel bepalen de regio's zelf hun sanctiebeleid. Dit houdt in dat er per regio verschillen bestaan in de bestrijding en in gedragslijn. Doelstelling is om in toenemende mate landelijk misbruik op dezelfde wijze en met gelijke normen aan te pakken.
De 112-centrale van de KLPD, die het meest door misbruik wordt geplaagd (alle mobiele 112-oproepen komen daar binnen), heeft al vanaf medio 2002 een interne werkgroep geformeerd om actief aan misbruik bestrijding te doen. De kennis en ervaring van de KLPD wordt nu landelijk gedeeld. De voornoemde pilot in Drenthe is zo ontstaan.


6. Vraag Op welke wijze wordt bereikt dat 112-alarmcentrales hun aanpak en ervaringen afstemmen?

6. Antwoord
Periodiek hebben de hoofden van de 112-centrales afstemmingsoverleg. Bij dit overleg vindt er uitwisseling van ervaringen plaats en worden de nieuwe ontwikkelingen besproken.


7. Vraag Gebeurt deze afstemming op basis van vrijwilligheid en vindt u ze voldoende effectief om de bestrijding van misbruik aan te scherpen?

7. Antwoord
De deelname aan het afstemmingsoverleg vindt plaats op basis van vrijwilligheid. De bijeenkomsten hebben een hoog opkomstpercentage. Ze vinden plaats op basis van professionaliteit en een grote betrokkenheid van de Hoofden 112 bij hun taakuitvoering. Bij deze bijeenkomsten wordt over elk aspect van het verbeteren van de effectiviteit van de 112-centrales en de afhandeling van de meldingen gesproken. Een belangrijk en steeds terugkerend onderwerp is misbruikbestrijding.


8. Vraag Op basis van welke criteria wordt bepaald of tot strafrechtelijk optreden tegen valse meldingen wordt overgegaan?

8. Antwoord
In de praktijk worden alleen notoir misbruik aangepakt (zie antwoord 2 bij de vragen van lid Algra en antwoord 3 bij de vragen van de leden Van Heemst en Van Dam).


9. Vraag Hoeveel keer per jaar wordt misbruik van het 112-alarmnummer strafrechtelijk aangepakt? Hoeveel veroordelingen zijn er jaarlijks?

9. Antwoord
Het aantal malen dat er werkelijk proces-verbaal wordt opgemaakt is tot nu toe zeer beperkt. Het aantal landelijke veroordelingen is niet bekend.


10. Vraag Kan een uitsplitsing worden gegeven van valse meldingen naar politieregio?

10. Antwoord Nee, de politieregio's hebben geen registratie van valse meldingen. Wel wordt per 112-centrale de mate van misbruik vastgelegd (zie antwoord 4 bij de vragen van de leden Van Heest en Van Dam).


11. Vraag Wat is de verhouding tussen bewust en onbedoelde valse meldingen

11. Antwoord Over valse meldingen zijn geen cijfers bekend (zie antwoord 2 van lid Algra).
De verhouding tussen bewust en onbedoeld misbruik bij mobiele oproepen is:
o 39% opzettelijk misbruik (1,56 miljoen: hijgen, pesten enz). o 40 % onbedoeld misbruik . Bij misbruik met een vaste telefoon is 94% bewuste misbruik en 6% onbedoeld misbruik.


12. Vraag Wat is bekend over achtergrond van de personen die valse meldingen doen, zijn dat vooral jongeren of is het niet leeftijdgebonden.

12. Antwoord De ervaring uit de praktijk is dat het voornamelijk jongeren en mensen met psychische problemen zijn die het noodnummer 112 misbruiken.


13. Vraag Wat is/wordt gedaan om het blokkeren van meldingen door valse meldingen zoveel mogelijk uit te sluiten?

13. Antwoord Het blokkeren van valse meldingen is niet mogelijk omdat pas na ontvangst kan worden nagegaan of het wel of niet een serieuze melding betreft.


14. Vraag Welk risico bestaat er dat de actie met een voicebom het gebruik van het 112-alarmnummer voor serieuze meldingen blokkeert?

14. Antwoord De bereikbaarheid van het alarmnummer 112 wordt niet beïnvloed door het gebruik van de "voicebom". Voor het versturen van "voicebommen" wordt geen gebruik gemaakt van de 112-infrastructuur.


15. Vraag Zijn de telefoonnummers waarmee vals gemeld wordt, altijd bekend? Wat gebeurt er met deze informatie? Hoe lang blijft de informatie beschikbaar?

15. Antwoord Met uitzondering van mobiele oproepen zonder SIM-kaart, worden de telefoonnummers altijd met de noodoproep meegezonden. Deze informatie wordt gebruikt bij noodhulp en misbruik. Bij vervolging kan de politie, binnen de regels van de wet, de adresgegevens behorende bij het telefoonnummer opvragen. De bewaarperiode van de telefoonnummers is bij misbruik 6 maanden.
---

---

---

---