Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Datum 10 mei 2004 Postadres Van Postbus 52285, 1040 HG Amsterdam mw. L.L.H.M. Zenden T 020 - 687 53 78 Aan de Minister van Sociale Zaken en F 020 - 687 54 95 Werkgelegenheid, mr. A.J. de Geus ilse.zenden@uwv.nl Postbus 90801 Uw kenmerk 2509 LV DEN HAAG UB/04/25550 Ons kenmerk SB/60914

Onderwerp
Vervolg uitvoeringstoets concept Besluit functieduiding en maatmaninkomensgarantie arbeidsongeschiktheidswetten
Geachte heer De Geus,
Met de brief van 26 april jl. hebben wij de uitvoeringsconsequenties deels en in algemene zin in kaart gebracht.
In onze toets ontbraken nog de consequenties voor de programma- en uitvoeringskosten, de noodzakelijke aanpassingen in systemen en processen en de mogelijke termijn van invoering.

In deze brief gaan wij hier nader op in.

Invoeringsdatum
De benodigde tijd voor het analyseren, aanpassen, testen en in gebruik nemen van CBBS bedraagt maximaal 6 maanden. Wij zijn inmiddels, conform uw verzoek, gestart met de voorbereidingen voor de invoering van het aangepaste Schattingsbesluit. Wij overleggen op dit moment nog met onze ICT-provider of de aanpassingen van het CBBS versneld kunnen worden gerealiseerd. Uitgaande van een benodigde voorbereidingstijd van 6 maanden kunnen wij met ingang van 1 oktober 2004 starten met de beoordelingen volgens dit nieuwe Schattingsbesluit.
Mochten er nog significante wijzigingen in het conceptbesluit worden aangebracht dan zal beoordeeld moeten worden of invoering per 1 oktober 2004 realiseerbaar is.

Geschatte uitvoeringskosten


· structurele meerkosten psychiater en landelijke commissie

Wat betreft de uitvoeringskosten worden de meerkosten doorgerekend van het verplicht inschakelen van een psychiater en van de instelling van een landelijke commissie. Bij onze berekeningen zijn wij uitgegaan van de concepttekst van 5 april 2004. In onze berekeningen is dan ook het maximale kosteneffect weergegeven voor de inschakeling van een psychiater en extra toetsing van voorkomende gevallen door een landelijke commissie. De consequenties van de aanpassingen die na 5 april jl. in het conceptbesluit zijn aangebracht zullen, na nader overleg met SZW, verder onderzocht en gekwantificeerd moeten worden.

Datum 10 mei 2004 Onderwerp Blad Vervolg uitvoeringstoets concept Besluit functieduiding en 2 van 2 maatmaninkomensgarantie en arbeidsongeschiktheidswetten
Tabel Aantallen beoordelingen 2004 t/m 2006

2e helft 2004 2005 2006 Totaal Einde Wachttijd 60.000 33.000 86.000 179.000 Herbeoordeling 77.000 284.000 142.000 500.000

Hierna geven wij een nadere toelichting op de in de tabel gepresenteerde cijfers.

Bij onze becijferingen zijn wij uitgegaan van 77.000 herbeoordelingen in 2004, 284.000 herbeoordelingen in 2005 en 142.000 herbeoordelingen in 2006. Dit betreft zowel beoordelingen WAO, WAZ als Wajong. Het gaat hierbij alleen om herbeoordelingen o.b.v. cohorten. Professionele en overige herbeoordelingen zijn niet meegenomen, aangezien deze nog niet zijn te kwantificeren.

Wat betreft de beoordelingen einde wachttijd is in eerste aanleg uitgegaan van 60.000 beoordelingen in 2004 (WAO, WAZ, Wajong), 15.000 beoordelingen in 2005 (WAZ tot 1-7, Wajong) en 10.000 in 2006 (Wajong). Wij hebben in onze berekening ook rekening gehouden met 2 aanvullingen: in 2005 is nog overlopend/nieuw werkaanbod WAO van ongeveer 15.000. Voor 2005 gaan wij daarnaast uit van volledige jaarproductie WAZ. Hierdoor wordt het aantal te beoordelen gevallen verhoogd met 3000 gevallen. Wij hebben in 2006 ook rekening gehouden met de beoordelingen Einde Wachttijd (EW) in het kader van de nieuwe WAO. Hier is uitgegaan van 76.000 EW beoordelingen.

Verplichte inschakeling psychiater
T.b.v. het bepalen van de omvang van de groep waarvoor een psychiater moet worden ingeschakeld, zijn we uitgegaan van de gevallen die zowel medisch 80/100 zijn verklaard als een diagnosecode psychisch hebben.
Het percentage gevallen met een psychische diagnosecode die ook medisch 80/100 zijn verklaard is ongeveer 11%. Dit percentage passen we toe op het aantal herbeoordelingen 2004 t/m 2006 en op de beoordelingen Einde Wachttijd 2004 t/m 2006, zijnde 11% van 679.000 beoordelingen resulterend in een raming van 75.000 gevallen.

Wij schatten de meerkosten voor de raadpleging van een psychiater in totaal op 28,9 miljoen. Een bedrag van 6,4 miljoen heeft betrekking op extra tijdsbeslag door verzekeringsartsen en ondersteunend administratief personeel. Verder bedragen de consultkosten voor de psychiater 22,5 miljoen (75.000 x 300).
Zoals al aangegeven in onze brief van 26 april jl. leidt inschakeling van een psychiater tot een aanzienlijke verlenging van de afhandelingstermijn van de beoordelingen.

Landelijke commissie
Na beoordeling medisch 80/100 door de verzekeringsarts moet een oordeel van een landelijke commissie gevraagd worden.
Het percentage medisch 80/100 (geen duurzaam benutbare mogelijkheden) is ongeveer 20%. Dit is gebaseerd op de uitkomsten beoordelingen Einde Wachttijd in 2003. Als wij dit percentage toepassen op het aantal herbeoordelingen 2004 t/m 2006 en op de

Datum 10 mei 2004 Onderwerp Blad Vervolg uitvoeringstoets concept Besluit functieduiding en 3 van 3 maatmaninkomensgarantie en arbeidsongeschiktheidswetten
beoordelingen Einde Wachttijd 2004 t/m 2006 resulteert dit in 136.000 gevallen waarvoor voorlegging aan de commissie moet plaats vinden.

De structurele meerkosten ramen wij op 13,7 miljoen. Deze worden m.n. veroorzaakt door een groter tijdsbeslag voor verzekeringsartsen en diens ondersteuning ter voorbereiding en afwikkeling van de gevallen. Verder worden de structurele kosten ook veroorzaakt door commissievergaderingen en administratieve ondersteuning en mogelijk tweede oproep van cliënten en aanpassing van rapportages.

Ook betekent het integraal inschakelen van een landelijke commissie dat de afhandeltermijnen van de claims en herbeoordelingen aanzienlijk worden verlengd.


· Implementatiekosten
De kosten voor het aanpassen van procedures, brieven, formulieren, brochures, handboeken, systemen, opleidingen en een mailing worden begroot op 5,6 miljoen. In dit bedrag zijn onder andere de volgende kosten opgenomen:

· Aanpassen van CBBS 1,06 miljoen

· Opleidingen 2,80 miljoen

· Brochures en mailing 1,55 miljoen

Dit zijn de kosten die specifiek voor aanpassing schattingsbesluit zijn geraamd. Er is hierbij nog geen rekening gehouden met de kosten die gemaakt moeten worden voor de invoering van de gewijzigde systematiek herbeoordelingen.

Bezwaar- en beroep
Wij schatten dat het aantal bezwaar- en beroepszaken voor het jaar 2005 met circa 15% zullen stijgen. De effecten voor het jaar 2006 schatten wij lager in, maar een nadere analyse wordt nog uitgevoerd. De kosten voor bezwaar- en beroepszaken zullen worden opgenomen in de uitvoeringstoets over het cohortenbesluit.

Programmakosten
De geraamde besparingen op de programmakosten zijn gebaseerd op invoering op 01-07- 2004. Gezien de benodigde tijd voor het implementeren van het aangepaste schattingsbesluit en de daaruit voortvloeiende invoeringsdatum van 01-10-2004, zullen de besparingen op een evenredig later moment behaald worden.

Hoogachtend,

A.G. Dümig
Voorzitter Raad van Bestuur