AutoRai

11-5-2004

Nieuwe Porsche 911 gaat in twee varianten van start

Voor het eerst sinds 1977 introduceert Porsche tegelijk twee nieuwe 911-modellen: de 911 Carrera met 239 kW (325 pk) sterke 3,6-liter boxermotor en de 911 Carrera S, aangedreven door een nieuw ontwikkelde 3,8-liter motor met een vermogen van 261 kW (355 pk).

Met een maximum koppel van 400 Nm sprint de Carrera S in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h; hij heeft een topsnelheid van 293 km/h. De Carrera heeft voor de 0-100 sprint exact vijf seconden nodig en heeft een top van 285 km/h. De beide nieuwe 911-modellen van de 997-serie worden op 17 juli 2004 in Nederland geïntroduceerd.

Beide 911-modellen beschikken over een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak en een gemodificeerd onderstel, dat bij de Carrera S standaard actieve demping omvat. Voor de 911 Carrera is dit onderstel, met de naam Porsche Active Suspension Management, als optie verkrijgbaar. PASM biedt in de Normal-stand een sportief-comfortabele basisafstemming van de schokdempers. Na het indrukken van de Sport-toets wordt echter een straffere demperafstemming gekozen, die nog beter past bij een sportieve en bijzonder handelbare rijstijl. Naast PASM wordt bovendien als verdere optie een 20 millimeter verlaagd sportonderstel met mechanisch sperdifferentieel voor de achteras aangeboden.

Velgen en banden zijn een maatje groter geworden. De 911 Carrera staat nu standaard op 8J x 18-velgen met 235/40 ZR 18-banden vóór en 10J x 18-velgen met 265/40 ZR 18-banden achter. De Carrera S heeft vóór 8J x 19-velgen met 235/35 ZR 19-banden en achter 11J x 19-velgen met 295/30 ZR 19-banden.

Het ontwerp van de nieuwe Porsche 911 is een consequent vervolg van de ruim 40-jarige 911-traditie. Door de nieuwe exterieurstyling met onder andere een grotere spoorbreedte en een grotere nadruk op de taille is de verschijning van de Porsche 911 nog dynamischer, strakker, krachtiger en tegelijk eleganter geworden. Andere markante details van het evolutionaire ontwerp zijn de nieuwe, ronde koplampen met aparte verstralers in het front, sterker geaccentueerde spatborden, nieuwe dubbelarm-buitenspiegels, anders ogende paneelnaden en een aërodynamisch geoptimaliseerde achterspoiler.

De Nederlandse prijs van de nieuwe Porsche 911 Carrera is nog niet bekend.