Hybride stelsel sociale zekerheid alleen onder voorwaarden
Als het kabinet werkelijk ernst wil maken met preventie en
reïntegratie, dan zal het de voorkeur verdienen om te kiezen voor een
stelsel waarin marktpartijen door forse concurrentie en aanzienlijke
financiële belangen, sterk geprikkeld worden om de instroom in de WAO
te beperken en de uitstroom zoveel mogelijk te bevorderen.
Dat liet het Verbond minister De Geus enige tijd terug nadrukkelijk
weten. Geen ultimatum van het Verbond aan de minister, geen kont tegen
de krib, zoals hier en daar ten onrechte werd gesuggereerd, slechts
duidelijkheid: kies voor honderd procent marktwerking, en niet voor
een halfwas hybride systeem met publieke en private elementen.
Geen hybride stelsel
Het Verbond is voorstander van marktwerking en heeft grote bezwaren
tegen een hybride stelsel zoals dat waar de minister op afkoerst. In
de plannen van de minister is bovendien geen sprake van een gelijk
speelveld tussen particuliere verzekeraars aan de ene kant, en het
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) aan de andere kant
als publieke uitvoerder.
Er ontbreekt namelijk een strikte scheiding tussen de verschillende
functies die het UWV in het nieuwe stelsel krijgt toebedeeld. Die is
beslist nodig om straks valse concurrentie te voorkomen. Het UWV
bepaalt straks de mate van arbeidsongeschiktheid, beoordeelt of
marktpartijen hun werk goed doen, én wordt uitvoerder van de WGA. Met
die laatste functie wordt het UWV een directe concurrent van private
verzekeraars. Verzekeraars vrezen de concurrentie niet, als die maar
plaatsvindt op gelijke voorwaarden.
Gelijk speelveld
Wordt er toch voor een hybride stelsel gekozen, dan moet er wel een
gelijk speelveld tussen verzekeraars en het UWV zijn. Om dat te
bereiken, is het noodzakelijk dat de (financiële) verschillen tussen
de twee systemen worden opgeheven. Het kapitaaldekkingssysteem van
verzekeraars is de eerste jaren namelijk duurder dan het omslagsysteem
van het UWV. Verzekeraars moeten even snel over alle relevante
gegevens kunnen beschikken als de publieke uitvoerder, en beide
partijen moeten volgens dezelfde dekkingsvoorwaarden kunnen werken.
Ook moet het het UWV verboden worden om onder de kostprijs te werken.
Ten slotte wil het Verbond niet dat een werkgever automatisch aan het
UWV toevalt als hij nalaat zelf een bewuste keus te maken voor de ene
of de andere uitvoerder.
Verzekerd!, mei 2004
Verbond van Verzekeraars