Ingezonden persbericht


Trefwoorden: voorbeeldgestuurd onderwijs, genderverschil

Promotie mw.drs. E.G. Boltjes

in de Faculteit der Algemene Wetenschappen.

Titel: "Voorbeeldig Onderwijs; voorbeeldgestuurd onderwijs een opstap naar abstract denken, vooral voor meisjes".

Promotores: Prof.dr. M.J.H. Meijer; Prof.dr. H.J. van den Herik.

Donderdag 13 mei 2004, 16.00 uur

Er zijn weinig meisjes die exacte vakken kiezen. Dat ligt volgens mij niet aan de meisjes, maar aan de gangbare manier van leren en lesgeven. Dit onderzoek herformuleert een informatieanalysemethode tot een leer- en lesmethode die goed aansluit bij de manier waarop meisjes leren. De methode gaat uit van voorbeelden, vandaar dat zij voorbeeldgestuurd onderwijs is genoemd.

Het verschil in schoolprestaties tussen meisjes en jongens blijkt niet te ontstaan door een verschil in cognitief vermogen, maar door een verschil in zelfbeeld ten opzichte van hun score. Meisjes hebben een lager zelfbeeld van hun eigen kunnen dan jongens. Voorbeeldgestuurd onderwijs komt geloofwaardiger over en biedt meer zekerheid, omdat het uitgaat van de onzekerheid van de leerling. Daar voelen meisjes zich beter bij. En jongens ook.

Afdeling Communicatie en Relatiebeheer

Universiteit Maastricht

Tel. 043-3882765