Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
15-5-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix de France, circuit Le Mans
GP-LEERSCHOOL ZAT EVEN TEGEN TIJDENS 2E KWALIFICATIE RAYMOND SDCHOUTEN (33E)
JAKUB SMRZ (18E) ZIET MOGELIJKHEDEN DOOR KLEINE VERSCHILLEN
Stond hij vrijdag na de eerste trainingsdag van de GP van Le Mans nog vol trots op een prachtige 27e tijd, en snoepte hij tijdens de 2e vrije training op zaterdagmorgen nog eens 0,5 seconde van zijn tijd af. Tijdens de beslissende 2e kwalificatietraining kreeg de jonge Brabander een kleine tegenslag te verwerken. "Ik reed met een te hard bandencompound, maar dacht dat het beter zou moeten zijn. Het oogde fiks warmer, maar de band bood te weinig grip en daardoor was de veringafstelling ook ineens niet meer wat het zijn moest. Eigenlijk had ik heel simpel de pitbox in moeten komen en weer een zachter type rubber laten monteren, want dan had ik zeker onder mijn tijd van vanmorgen gedoken en ruim bij de eerste 30 gestaan, net als gisteren. Ik bleef doorrijden en kelderde van de 27e naar de 33e startplaats. Da's even flink balen, maar ik weet waar het aan ligt", redeneert Schouten, die aanvult. "Liever vandaag tijdens de trainingen, dan morgen tijdens de race". In de 250cc klasse reed zijn Tsjechische teamgenoot naar een 18e startplaats, dezelfde startplaats als hij twee weken geleden in Jerez wist te bemachtigen.
Dat alles moet kloppen in de 'slechts' 30 minuten kwalificatietraining die de 125cc klasse ter beschikking heeft (de 250cc klasse heeft 45 minuten en de MotoGP 60 minuten voor hun kwalificatie training) wist Raymond Schouten al, maar dit was even slikken. "Ik gunde mezelf eigenlijk geen tijd om banden te wisselen. Ik had er vertrouwen in dat de banden beter zouden zijn dan het zachtere compound wat ik 's morgens gebruikte toen het aanzienlijk koeler was. Daar heb ik weel een hoop van geleerd, want met deze rubbersamenstelling kon ik gewoon niet sneller, hoe hard ik er ook aan trok. Het is zonde van die twee startrijen die ik nu verder naar achteren sta. Morgen moet ik het dus hebben van een goede start en direct een paar plaatsen winst pakken. De baan leent zich daar wel voor, hoewel ik niet in het gedrang voor de eerste chicane aan de binnenkant moet zitten. Na een goede eerste ronde moet ik met de groep mee kunnen komen, want de tijden staan allemaal dicht bij elkaar. En dan... uitrijden!”
Eigenlijk had Jakub Smrz gehoopt dat hij een startrij zou opklimmen tijdens de 2e trainingsdag, maar het bleef nagenoeg gelijk met nu een 18e (vrijdag 17e) positie. De 21-jarige Tsjech reed zowel in de vrije als ook de 2e tijdtraining sneller dan op vrijdag, maar boekte in iedere training 0,2 seconden tijdwinst. "Dat was eigenlijk iets te kort, in ieder geval minder dan waarop ik gehoopt had. "De concurrentie zit natuurlijk ook niet stil, maar vanmorgen reed ik de 15e tijd en dat is waar ik op rekende, zelfs iets méér. Maar uit de de-briefing met Hans Spaan kwam naar voren dat we de 4e versnelling nog iets kunnen aanpassen omdat die in enkele snellere bochten niet goed uitkwam. Maar iok reed hele constante rondetijden en draaide mijn snelste tijd alleen. Aan het einde van de training pikte ik bij Nieto aan, maar dat deden er meer en toen werd het te druk. We reden elkaar eerder in de weg dan dat we elkaar een slipstream konden bezorgen. Maar ik ben niet ontevreden. De Dunlop's voldoen goed, ook met de iets hogere temperaturen van vandaag. Met een goede start moet ik een eind richting en wellicht in de punten kunnen komen, want het staat allemaal heel erg dicht bij elkaar, want er staan tien rijders (de nummer 8 t/m 18) in dezelfde seconde voor me, dus dat wordt vechten...", besluit 'Kuba’.
In de MotoGP-klasse was Spanjaard Sete Gibernau op de 2e trainingsdag zowel in de vrije als de beslissende tijdtraining de snelste. Hij dook op het nieuwe asfalt nog eens een halve seconde onder het trainingsrecord dat Honda merkgenoot Edwards vrijdag zette. Zijn landgenoot Carlos Checa verrast op de Yamaha met een 2e plaats. De eerste startrij wordt gecompleteerd met Max Biaggi en Valentino Rossi.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Team
Kwal. Tijd
1
A. DOVIZIOSO
ITA
HONDA
Kopron Team Scot
1'42.608
2
J. LORENZO
SPA
DERBI
Caja Madrid Derbi Racing
1.42,990
3
H. BARBERA
SPA
APRILIA
Seedorf Racing
1'43.086
4
R. LOCATELLI
ITA
APRILIA
Safilo Carrera - LCR
1'43.190
5
M. GIANSANTI
ITA
APRILIA
Matteoni Racing
1'43.282
6
S. JENKNER
GER
APRILIA
Rauch Bravo
1'43.324
7
Y. UI
JPN
APRILIA
Abruzzo Racing Team
1'43.379
8
M. DI MEGLIO
FRA
APRILIA
Globet.com Racing
1'43.421
9
M. SIMONCELLI
ITA
APRILIA
Rauch Bravo
1'43.441
10
P. NIETO
SPA
APRILIA
Master - Repsol Team 125cc
1'43.458
11
A. BAUTISTA
SPA
APRILIA
Seedorf Racing
1'43.515
12
S. CORSI
ITA
HONDA
Kopron Team Scot
1.43,956
13
C. STONER
AUS
KTM
Red Bull KTM
1.43,975
14
T. LUTHI
SWI
HONDA
Elit Grand Prix
1'44.194
15
G. BORSOI
ITA
APRILIA
Globet.com Racing
1'44.261
16
S. PERUGINI
ITA
GILERA
Metis Gilera Racing Team
1'44.324
17
M. PASINI
ITA
APRILIA
Safilo Carrera - LCR
1.44,342
18
J. SIMON
SPA
HONDA
Angaia Racing
1'44.364
19
F. LAI
ITA
GILERA
Metis Gilera Racing Team
1'44.435
20
M. KALLIO
FIN
KTM
Red Bull KTM
1.44,652
21
L. PESEK
CZE
HONDA
Ajo Motorsport
1'44.877
22
G. TALMACSI
HUN
MALAGUTI
Semprucci Malaguti
1'44.977
23
A. BALLERINI
ITA
APRILIA
Sterilgarda Racing
1.45,067
24
G. PELLINO
ITA
APRILIA
Abruzzo Racing Team
1'45.087
25
I. TOTH
HUN
APRILIA
Team Hungary
1'45.158
26
D. GIUSEPPETTI
GER
HONDA
Elit Grand Prix
1'45.189
27
S. GADEA
SPA
APRILIA
Master - Repsol Team 125cc
1'45.492
28
R. HARMS
DAN
HONDA
Ajo Motorsport
1.45,553
29
M. MANNA
ITA
MALAGUTI
Semprucci Malaguti
1'45.625
30
V. KALLIO
FIN
APRILIA
Team Hungary
1'45.726
31
A. RODRIGUEZ
SPA
DERBI
Caja Madrid Derbi Racing
1'46.134
32
G. FRĂ–HLICH
GER
HONDA
ADAC Honda Team
1'46.181
33
R. SCHOUTEN
NED
HONDA
Akuna-Sent Waninge Molenaar Racing
1.46,282
34
J. MIRALLES
SPA
APRILIA
MIR Racing
1'46.366
35
J. CARCHANO
SPA
APRILIA
Matteoni Racing
1'46.559
36
A. MASBOU
FRA
HONDA
Equipe de France Espoir
1'47.004
37
M. ANGELONI
ITA
HONDA
Angaia Racing
1'47.304
38
Y. DESCHAMPS
FRA
HONDA
TVX Racing
1'48.700
39
M. GINES
FRA
HONDA
Big Store RMS
1'49.152
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Team
Kwal. Tijd
1
D. PEDROSA
SPA
HONDA
Telefonica Movistar Honda
1'37.123
2
R. DE PUNIET
FRA
APRILIA
Safilo Carrera - LCR
1'37.407
3
S. PORTO
ARG
APRILIA
Repsol - Aspar Team
1'37.436
4
M. POGGIALI
RSM
APRILIA
MS ApriliaTeam
1'38.007
5
T. ELIAS
SPA
HONDA
Fortuna Honda
1'38.536
6
F. BATTAINI
ITA
APRILIA
Campetella Racing
1'38.674
7
F. NIETO
SPA
APRILIA
Repsol - Aspar Team
1'38.903
8
R. ROLFO
ITA
HONDA
Fortuna Honda
1'39.085
9
H. AOYAMA
JPN
HONDA
Telefonica Movistar Honda
1'39.088
10
A. DE ANGELIS
RSM
APRILIA
Aprilia Racing
1'39.151
11
S. GUINTOLI
FRA
APRILIA
Campetella Racing
1'39.163
12
A. WEST
AUS
APRILIA
Freesoul Abruzzo Racing
1'39.314
13
A. DEBON
SPA
HONDA
Wurth Honda BQR
1'39.360
14
E. BATAILLE
FRA
HONDA
Wurth Honda BQR
1'39.516
15
H. FAUBEL
SPA
APRILIA
Grefusa - Aspar Team
1'39.775
16
J. OLIVE
SPA
APRILIA
Campetella Racing
1'39.828
17
D. HEIDOLF
GER
APRILIA
Grefusa - Aspar Team
1'39.936
18
J. SMRZ
CZE
HONDA
Akuna-Sent Waninge Molenaar Racing
1'39.976
19
C. DAVIES
GBR
APRILIA
Aprilia Germany
1'40.144
20
N. MATSUDO
JPN
YAMAHA
Team UGT Kurz
1'40.201
21
E. NIGON
FRA
YAMAHA
Team UGT Kurz
1'40.249
22
H. MARCHAND
FRA
APRILIA
Freesoul Abruzzo Racing
1'40.302
23
A. VINCENT
FRA
APRILIA
Equipe GP de France
1'40.616
24
G. LEFORT
FRA
APRILIA
Equipe GP de France
1'40.778
25
A. BALDOLINI
ITA
APRILIA
Matteoni Racing
1'40.788
26
C. GEMMEL
GER
HONDA
Castrol-Honda Kiefer
1'40.942
27
R. ROUS
CZE
APRILIA
Campetella Racing
1'41.607
28
G. LEBLANC
FRA
APRILIA
Leblanc Racing Team
1'41.855
29
J. STIGEFELT
SWE
APRILIA
Aprilia Germany
1'42.182
30
T. SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA
NC World Trade
1'42.214
Aubry, Eisen en Scaccia, de 3 Franse wildcards, wisten zich niet te kwalificeren.
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Team
Kwal. Tijd
1
S. GIBERNAU
SPA
HONDA
Telefonica Movistar Honda
1'33.425
2
C. CHECA
SPA
YAMAHA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'33.575
3
M. BIAGGI
ITA
HONDA
Camel Honda
1'33.579
4
V. ROSSI
ITA
YAMAHA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'33.668
5
C. EDWARDS
USA
HONDA
Telefonica Movistar Honda
1'34.014
6
M. MELANDRI
ITA
YAMAHA
Fortuna Gauloises Tech 3
1'33.920
7
N. HAYDEN
USA
HONDA
Repsol Honda Team
1'34.079
8
M. TAMADA
JPN
HONDA
Camel Honda
1'34.057
9
L. CAPIROSSI
ITA
DUCATI
Ducati Marlboro Team
1'34.095
10
T. BAYLISS
AUS
DUCATI
Ducati Marlboro Team
1'34.211
11
A. BARROS
BRA
HONDA
Repsol Honda Team
1'34.342
12
S. NAKANO
JPN
KAWASAKI
Kawasaki Racing Team
1'34.362
13
Ke. ROBERTS
USA
SUZUKI
Team Suzuki MotoGP
1'34.459
14
N. HODGSON
GBR
DUCATI
D'Antin MotoGP
1'34.526
15
R. XAUS
SPA
DUCATI
D'Antin MotoGP
1'34.578
16
J. HOPKINS
USA
SUZUKI
Team Suzuki MotoGP
1'34.597
17
N. ABE
JPN
YAMAHA
Fortuna Gauloises Tech 3
1'34.665
18
J. McWILLIAMS
GBR
APRILIA
MS Aprilia Racing
1'35.371
19
A. HOFMANN
GER
KAWASAKI
Kawasaki Racing Team
1'36.740
20
N. AOKI
JPN
PROTON
Proton Team KR
1'36.044
21
Ku. ROBERTS
USA
PROTON
Proton Team KR
1'36.373
22
S. BYRNE
GBR
APRILIA
MS Aprilia Racing
1.36,543
23
M. FABRIZIO
ITA
HARRIS
WCM
1.37,710
24
C. BURNS
GBR
HARRIS
WCM
1.38,097
************