Gemeente Dordrecht


Kaarten helpen bezoeker dordrecht.nl verder op weg

De elektronische dienstverlening op www.dordrecht.nl en het daaraan gekoppelde E-loket is vandaag uitgebreid met digitaal kaartmateriaal. Met behulp van kaartjes kunnen Dordtenaren met een paar muisklikken zien waar de wegen afgesloten zijn, waar zich sportaccommodaties of scholen in de stad bevinden en hoe het zit met bestemmingsplannen.

Dordrecht combineert nu haar dienstverlening via het E-loket met geografische informatie. Bezoekers die bijvoorbeeld een melding aan de Wijklijn willen doen, kunnen met behulp van een kaartje de locatie van het probleem aangeven. Ook de sportaccommodaties en scholen zijn snel via kaartjes in het E-loket te vinden. In de loop van het jaar komt meer informatie met kaartmateriaal beschikbaar. Onder andere speelplekken, culturele voorzieningen, bedrijventerreinen en uitbreiding van de bestemmingsplannen staan op het programma.

Digitale dienstverlening
De uitbreiding van de dienstverlening met kaartmateriaal past uitstekend in het beleid van het gemeentebestuur om steeds meer diensten op een gebruikersvriendelijke manier digitaal aan te bieden. In 2005 wil de gemeente alle informatiestromen van zowel binnen als buiten de gemeente digitaliseren.

Met behulp van de zogenoemde midoffice denkt Dordrecht dit te kunnen realiseren. De midoffice is de schakel tussen gegevens waarvoor Dordtenaren bij de gemeente aankloppen (frontoffice) en de informatie die wordt verzameld binnen gemeentelijke afdelingen (backoffice). De gegevens die gekoppeld zijn aan de kaartjes op de website en het E-loket komen uit deze midoffice.