Aanpassing Amsterdamse Wvg-regeling voor gehandicapten en ouderen
Veranderingen in vervoersvoorzieningen en meer maatwerk voor
gehandicapten
26 mei 2004 - Marjan Lansdaal
Het college is akkoord gegaan met het voorstel aan de gemeenteraad om
het vervoer voor gehandicapten en ouderen opnieuw in te richten. Dit
voorstel gaat over alle vervoers-voorzieningen die de gemeente
uitvoert op basis van de Wet voorziening gehandicapten: de
vervoerskostenvergoedingen, individuele vervoersmiddelen en het
collectieve vervoer dat momenteel wordt uitgevoerd door Stadsmobiel en
VZA. Ook wil het college meer maatwerk bieden aan gehandicapten met
complexe zorgvragen, zoals mensen met een progressieve ziekte
Belangrijkste wijzigingen
Het college wil de dienstverlening van het collectief Wvg-vervoer
uitbreiden. Ook wil het college structureel geld reserveren voor
750.000 in plaats van 550.000 ritten per jaar.
Daarnaast maakt het college structureel geld vrij voor maatwerk aan
gehandicapten, zoals individuele begeleiding aan ouders van
gehandicapte kinderen. De consequentie van deze wijzigingen is een
financiële ombuiging, die hoofdzakelijk wordt gerealiseerd door het
stopzetten van de Aanvullend Openbaar Vervoer Plus-vergoeding. Dat is
mogelijk, omdat dit een `dubbele' voorziening is geworden, het
collectief vervoer voorziet nu in datgene waarvoor de regeling
oorspronkelijk in het leven is geroepen. Het college stelt daarnaast
voor om per 2005 een maximum te verbinden aan het aantal ritten dat
ouderen per jaar met het collectieve vervoer kunnen maken.
Aanleiding
Momenteel kent Amsterdam een aantal incidenteel gefinancierde
regelingen en een overlap aan voorzieningen. Bovendien heeft de
gemeente structureel middelen gereserveerd voor 550.000 collectief
vervoerritten, terwijl hiervan in de praktijk veel meer gebruik wordt
gemaakt. Daarnaast wil het college - net als de
gehandicaptenorganisaties - dat er maatwerk kan worden geboden aan
mensen met complexe zorgvragen. Verantwoordelijk wethouder Hannah
Belliot wil kunnen garanderen dat gehandicapten en ouderen nu en in de
toekomst gebruik kunnen maken van Wvg-vervoer. "Daarom zijn deze
veranderingen noodzakelijk. Ik vind het van groot belang dat zowel
gehandicapten als ouderen structureel toegang hebben tot goede en
betaalbare voorzieningen. De maatregelen uit het voorstel leveren hen
veel verbeteringen op. En waar het minder wordt, verdelen we de pijn
zo eerlijk mogelijk."
Collectief vervoer
Het college wil de dienstverlening van het collectief Wvg-vervoer
verbeteren door onder meer de rijtijden te verruimen van 08.00 tot
23.00 uur naar 06.00 tot 01.00 uur. Daarnaast wil het college diverse
verbeteringen die de afgelopen jaren tot stand zijn gebracht,
structureel van karakter maken. Een voorbeeld hiervan is het handhaven
van het roze strippenkaarttarief. Ook wil het college cliënten
structureel de mogelijkheid bieden één reisgenoot mee te nemen en wil
het college maatwerk (zoals deur-tot-deur-vervoer) blijven bieden.
Daar staat tegenover dat per 2005 voor ouderen jaarlijks een maximum
aantal ritten wordt ingesteld. In de Wvg-begroting is structurele
financiering voor 550.000 ritten (enkele reizen), terwijl het huidige
aantal ritten is gegroeid tot bijna 850.000. Dit enorme aantal ritten
kan niet binnen de Wvg-begroting worden gefinancierd. Om ouderen wel
de mogelijkheid te blijven bieden om gebruik te maken van het
collectief vervoer, is de maximering van het aantal ritten
noodzakelijk. Het college wil structureel geld reserveren voor 750.000
ritten per jaar. Het maximum zal elk jaar worden vastgesteld. In 2005
mag iedere oudere 75 ritten met Stadsmobiel rijden.
Vergoedingen
Mensen die door hun handicap niet met het collectieve vervoer kunnen
reizen, krijgen een vervoerskostenvergoeding die gebaseerd is op de
meerkosten als gevolg van de handicap. De vergoeding wordt daaraan
aangepast. Zo wordt bijvoorbeeld de benzinevergoeding aangepast aan de
grootte van de auto. De hoogte van de vergoeding voor cliënten
waarvoor geen adequate voorzieningen beschikbaar zijn, blijft op het
huidige niveau dat ruim boven de wettelijke zorgplicht ligt.
De Aanvullend Openbaar Vervoer Plus-vergoeding kan worden stopgezet,
omdat het collectieve vervoer inmiddels volledig voorziet in datgene
waarvoor de vergoeding oorspronkelijk in het leven is geroepen. Een
aantal jaren geleden kon men met Stadsmobiel bijvoorbeeld niet over de
gemeentegrenzen reizen, nu is dat wel mogelijk. Door het stopzetten
van de AOV-plus-vergoeding komt 4,6 miljoen euro beschikbaar; geld dat
wordt besteed aan structurele financiering van het collectief
Wvg-vervoer en aan maatwerk. De vergoeding wordt niet ineens
stopgezet, cliënten krijgen een overgangsregeling van twee jaar.
Maatwerk
Voor gehandicapten met een complexe zorgvraag wil het college maatwerk
ontwikkelen. Het gaat hierbij om het bieden van begeleiding aan
gehandicapte kinderen, mensen met een progressieve ziekte (zoals
multiple sclerose) en mensen die in verband met hun handicap moeten
verhuizen. De begeleider biedt deze mensen ondersteuning bij het
aanvragen van alle Wvg-voorzieningen, zoals huisaanpassingen en
vervoersmiddelen. Later dit jaar zal het college een besluit nemen
over de uitwerking van dit aanbod. Daarnaast is de gemeente een pilot
gestart met een persoonsgebonden budget voor de aanschaf van
hulpmiddelen zoals een rolstoel.
"Met dit besluit slaagt de gemeente erin om een robuust collectief
vervoerssysteem van 550.000 ritten tot 750.000 ritten te verhogen, een
eerste stap in maatwerk te bieden voor die mensen die het het hardst
nodig hebben en tegelijkertijd ook binnen de grenzen van de begroting
te blijven. Want in een tijd dat alle rijksbudgetten onder druk staan,
hoeven we geen extra geld van het rijk te verwachten", aldus Hannah
Belliot.
Als de gemeenteraad met het voorstel instemt, dan gaat de aangepaste
regeling per juli in. De gebruikers van de Wvg-vervoersregeling
krijgen individueel bericht als zich wijzigingen in hun situatie
voordoen. Behandeling van het voorstel in de Raadscommissie voor Zorg
is op 10 juni en in de gemeenteraad op 7/8 juli.
Pb-104
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam