AutoRai

28-5-2004

Porsche 911 Turbo S met nog meer vermogen

Porsche breidt het modellenprogramma uit met de 911 Turbo S. Het nieuwe model wordt wereldwijd aangeboden en is vanaf augustus 2004 verkrijgbaar als coupé en cabriolet. Met een vermogen van 331 kW (450 pk) bij 5.700 toeren levert hij 30 pk meer dan de 911 Turbo. In Nederland zal de coupé worden aangeboden voor een prijs van 203.250,- en de cabriolet voor 217.300,- (beide prijzen incl. BTW/BPM).

Dankzij de toepassing van een grotere turbocompressor, een verder geoptimaliseerde interkoeling en aangepaste motorelektronica realiseert Porsche met de 911 Turbo S een maximum koppel van maar liefst 620 Nm, dat tussen 3.500 en 4.500 toeren beschikbaar is. De topsnelheid bedraagt 307 km/h en voor de acceleratie van 0 tot 200 km/h heeft de Turbo S Coupé met handgeschakelde versnellingsbak slechts 13,6 seconden nodig. Dat is 0,8 seconden sneller dan bij de 911 Turbo.

Kenmerkend voor de 911 Turbo S is bovendien het standaard keramische remsysteem PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Dit beschikt over geventileerde en geperforeerde, keramische remschijven met een diameter van 350 millimeter vóór en achter (911 Turbo: stalen remschijven met een diameter van 330 millimeter vóór en achter), en vaste monobloc-remklauwen met zes zuigers vóór (911 Turbo: vier zuiger-remklauwen).

Visueel is de nieuwe 911 Turbo S herkenbaar aan de Turbo S-tekst op de motorkap, de dorpellijsten en de middenconsole, en aan de 18-inch Turbo-velgen in de kleur GT-zilvermetallic. De naafkap van de velgen wordt gesierd door een gekleurd Porsche-logo. Ten opzichte van de 911 Turbo is de standaarduitrusting uitgebreid met cruisecontrol, 6 CD-wisselaar en groene baan bovenin de voorruit. De speciale lakkleur donkerolijf metallic is bij dit nieuwe model zonder meerprijs leverbaar.

Bij een blik op het instrumentenpaneel vallen niet alleen de aluminiumkleurige wijzerplaten op, maar ook het Turbo S-logo in de toerenteller. Kiest de koper bij de uitrusting voor een bekleding in natuurleder, dan wordt dit materiaal op de middenbanen van de stoelen, de stuurwielrand (in het greepgebied), de pookknop en de handremgreep voorzien van een bijzondere, ingeperste structuur.