Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties
Persbericht ministerraad
28 mei 2004

KABINET WIL AFREKENEN MET TRAGE AFHANDELING VAN BRIEVEN EN

ELEKTRONISCHE BERICHTEN

De ministerraad heeft op voorstel van minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van het actieplan professioneel omgaan met brieven en elektronische berichten. In het actieplan worden voorstellen gedaan om de trage en soms slordige manier waarop rijksdiensten brieven afhandelen te verbeteren. Niet de burger, maar overheden of uitvoeringsinstellingen moeten de gevolgen dragen van de overschrijding van de afgesproken termijnen. Dat kan bijvoorbeeld door de vergunning of uitkering zonder meer te verlenen, zodra de beslistermijn is verstreken. Het kabinet wil vaker gaan werken met voorlopige beschikkingen, waarbij de aanvraag voorlopig wordt gehonoreerd en de definitieve vaststelling achteraf plaats vindt.

Het kabinet wil mensen meer betrekken bij het functioneren van de overheid en wil daarom met kwaliteitshandvesten, burgerpanels en rechtstreekse verantwoording van de overheidsprestaties burgers meer zeggenschap geven over de dienstverlening. Het kabinet meent dat een zorgvuldige en voortvarende beantwoording van brieven in hoge mate neerkomt op de cultuur van de overheid en haar ambtenaren. Een overheid die haar burgers serieus neemt, geeft prioriteit aan contacten met mensen, bedrijven en andere maatschappelijke instellingen en zal er alles aan doen om betrouwbaar en professioneel te handelen. Deze cultuur begint met de houding van het overheidsbestuur en het topmanagement, omdat zij de prioriteiten bepalen in het werk en daarbij een voorbeeldfunctie hebben.

Daarnaast realiseert het kabinet zich dat bepaalde brieven, zoals aanvragen en bezwaarschriften, de nodige tijd vragen voordat een besluit kan worden genomen en iemand antwoord ontvangt. Dit komt voor wanneer extern advies moet worden ingewonnen of wettelijke procedures moeten worden doorlopen, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw medicijn. Het kabinet is van mening dat burgers en bedrijven dan op z'n minst op de hoogte kunnen worden gehouden over de voortgang en de verwachte termijn van besluitvorming.

Het plan maakt onderdeel uit van het actieprogramma Andere Overheid. Het is tevens een reactie op het rapport van de Nationale ombudsman van september 2003 waarin verslag wordt gedaan van het onderzoek naar de behandelingsduur van brieven en elektronische berichten van burgers aan de rijksoverheid.

RVD, 28.05.2004