KLM

04/025

vanaf vandaag maandelijkse rapportage operationele gegevens

AMSTELVEEN, 28 MEI 2004 - Vanaf vandaag maakt KLM maandelijkse operationele resultaten bekend, onder andere op het gebied van vertrek- en aankomstpunctualiteit, in navolging van de maandelijkse AEA publicatie. De resultaten worden vergeleken met de belangrijke andere Europese lijndienstmaatschappijen; Lufthansa, Air France en British Airways.

De punctualiteit in de maand april van 2004 is, ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, minder goed. Redenen zijn het sterk toegenomen vervoer op Schiphol Airport. Daarnaast zorgde hevige wind op enkele dagen voor beperkte baanbeschikbaarheid op Schiphol Airport. Ook zorgen de lange taxitijden naar en vanaf de Polderbaan op Schiphol Airport, voor slechtere resultaten zowel voor de aankomst- als vertrektijden.

Dergelijke factoren hebben direct invloed op de maandelijkse operationele statistieken. Ondanks deze externe factoren was de completion factor (het percentage volgens plan uitgevoerd vluchten) in de maand april 2004 hoog.

Van alle korte en middellange afstandsvluchten vluchten van KLM is 87,3% op tijd aangekomen en is 84,8% op tijd vertrokken. Dit was vorig jaar april 4 procentpunt hoger. Dit levert respectievelijk een tweede en een derde plaats op ten opzichte van de vergelijkbare Europese luchtvaartmaatschappijen. Van alle vluchten is 99.4% ook daadwerkelijk uitgevoerd zoals gepland. KLM deelt op dit gebied de tweede plaats met British Airways.

De punctualiteit van de lange afstandsvluchten ligt 5.5 procentpunt lager dan in april 2004, resulterend in 80.1% voor aankomst en 76.5% voor vertrek. Deze score is zowel op aankomst als vertrek, goed voor een derde Europese plaats, na Lufthansa en British Airways. Maar liefst 99.8% van de lange afstandsvluchten van KLM is ook daadwerkelijk uitgevoerd volgens plan.

Het aantal wereldwijd vermiste bagage blijft relatief laag; 1.49% van alle koffers kwam niet tegelijkertijd met de passagier op hun bestemming.