Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
27-05-04: Holland promotie door Nuna 2
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) ondersteunt de
toer door Europa van de snelste zonneauto van de wereld Nuna 2. In
ruil daarvoor zal het www.holland.com logo met de tekst 'Follow me to
Holland' en 'Here comes Holland' op de Nuna 2 en de volgauto's te zien
zijn. De Nuna 2 maakt - op initiatief van studenten van de TU Delft -
van 29 mei tot en met 11 juni een toer door Europa van 6.500 kilometer
van Griekenland via Centraal en West Europa naar Portugal. De naam van
de toer is 'Adiante', Portugees voor 'voorwaarts'.
De Adiante vormt een schakel tussen de twee grootste sportevenement in
Europa in 2004, want hij begint bij de activiteiten van de Culturele
Olympiade en eindigt vlak voor het begin van het Europees
kampioenschap voetbal. De Adiante doorkruist 15 Europese landen. In
ieder land is wordt de gelegenheid geboeden om met eigen ogen te zien
dat zonneenergie milieuvriendelijk is, en daarmee een bijdrage leert
aan een duurzame en betere toekomst.
Tekenwedstrijd voor duurzame toekomst
De Nuna 2 is gebouwd door een studenten van de TU Delft en de Erasmus
Universiteit in Rotterdam. Het afgelopen jaar heeft de Nuna 2 de World
Solar Challenge 2003 in Australië gewonnen. Het primaire doel van
Adiante is om kinderen in heel Europa de mogelijkheden te laten zien
van duurzame techniek. Bovendien laat de zien dat rijden op
zonne-energie niet alleen voor voorbestemd voor zonnig Australië, maar
ook in Europa kan worden toegepast. In elke stopplaats wordt een
presentatie over de Nuna 2 en de toekomst van zonne-energie gegeven.
Via een tekenwedstrijd kunnen kinderen hun beeld van een duurzame
toekomst op papier zetten. Na Adiante worden alle tekeningen gebundeld
om ze vervolgens aan te bieden aan de Verenigde Naties als een
boodschap van Europese kinderen voor een duurzame toekomst.
Nederland Kennisland
In ieder land waar de Adiante komt en het NBTC een Vestiging heeft,
ondersteunt NBTC de promotie van de toer door pers en PR activiteiten.
Bovendien wordt tijdens de kindertekenwedstrijden promotiemateriaal
met het Holland logo en het Holland.com logo met uitgedeeld. Hans van
Driem, Algemeen Directeur NBTC: "De Nuna 2 is ontwikkeld door
Nederlandse studenten. In de promotie van ons land benadrukken wij de
kennis die ons land heeft op het gebied van techniek en milieu, anders
gezegd Nederland Kennisland. En dat ons land bovendien zeer geschikt
is voor het houden van internationale congressen. De Nuna 2 laat zien
dat Nederland voorop loopt met deze technieken. En spreekt bovendien
een groot publiek aan, de toeristen en zakelijke reizigers van de
toekomst".