Vlaamse overheid

Een Amerikaanse studie over E-Government in de Verenigde Staten leert dat de meeste burgers nog steeds de telefoon verkiezen boven internet en e-mail om met de overheid te communiceren. Patricia Ceysens, Vlaams minister van E-Government, vindt de studie een opsteker voor de Vlaamse E-Gov strategie: "Die bestaat er sinds kort in Vlamingen dezelfde informatie te geven op maat van de klant. Concreet: of je nu belt, schrijft, chat, faxt, emailt of binnenkort vragen stelt aan je interactieve tv, de Vlaamse overheid zal je hetzelfde eenvoudige en correcte antwoord bezorgen."

Amerikaanse studie

Het Pew Internet & American Life Project onderzocht hoe Amerikanen in contact treden met hun overheid en in welke mate ze gebruik maakten van de verbeterde, elektronische dienstverlening. In een jaar tijd contacteert ongeveer de helft van alle Amerikanen, of 109 miljoen van hen, de overheid. Nog altijd meer dan 40 procent van de Amerikanen verkiest de telefoon. Minder dan een derde gebruikt daarvoor het World Wide Web, terwijl minder dan een vijfde per email communiceert.

Daarbij is het opmerkelijk bij de internet gebruikers ook nog steeds meer dan 40% liever de telefoon oppikt om zijn overheid te contacteren. Bijna drie kwart van de internet gebruikers contacteerde de overheid het voorbije jaar terwijl slechts een kwart van de niet-internet gebruikers dat deed. Oudere mensen en mensen met een lagere scholingsgraad waren iets minder succesvol in het oplossen van hun problemen met de overheid. Meer dan één derde van de Amerikanen heeft geen toegang tot het internet.

Contactpunt Vlaanderen

Minister van E-Government, Patricia Ceysens: "We kunnen zeker wat leren uit de studie zoals het feit dat we extra aandacht moeten hebben voor oudere mensen en kansarmen die de overheid willen contacteren. Maar de studie is ook een opsteker voor waar we in Vlaanderen een paar maanden geleden mee begonnen zijn: de bundeling van de krachten van het Vlaamse E-Gov team en de Vlaamse Infolijn in Contactpunt Vlaanderen. Minister-President Bart Somers en ik hebben samen Contactpunt Vlaanderen opgericht zodat de Vlaming kan kiezen op welke manier hij of zij ons het liefst contacteert."

"Je bereikt als overheid maar genoeg burgers als je dezelfde informatie langs verschillende kanalen aanbiedt op maat van de klant. De Vlaming kan het Contactpunt Vlaanderen bereiken langs de telefoon, het internet, per e-mail, fax, of post en langs de Infomobiel-bussen. We werken ook aan het overbruggen van de digitale kloof want slechts 50% van de Belgen heeft toegang tot het internet. Binnenkort wordt in Vlaanderen de interactieve, digitale televisie beschikbaar. We ontwikkelen nu overheidsdiensten zodat we ook langs de televisie in meer dan 98% van de Vlaamse gezinnen kunnen terecht komen," zegt Ceysens.

E-Gov is niet enkel Internet

"Landen die E-Government nog te strikt definiëren en beperken tot internetdiensten alleen, zullen daar vroeg of laat van moeten terugkomen. Mensen zullen nog altijd graag een stem horen of een gezicht zien wanneer ze hun overheid contacteren en daar zijn we in Vlaanderen mee bezig", besluit de minister.

De studie van Pew Internet & American Life Project kan je gratis downloaden via:
http://www.pewinternet.org/reports/toc.asp?Report=127

info : Lorin Parys, woordvoerder van minister Ceysens- tel. (02) 553 12 39 GSM. 0476 45 34 01
e-mail: lorin.parys@vlaanderen.be; Michel.debruyne@vlaanderen.be www.ministerpatriciaceysens.be


---