Gemeente Ede

5 miljoen euro bezuinigen

EDE BEZUINIGT 5 MILJOEN EURO - deel I

Maak hieronder uw keuze:

Deel I

* Fysiek

* Sociaal

* Personeel en organisatie

Deel II

* Frictiekosten

* Projecten / investeringen

* Inkomsten

* Afschaffing OZB

* Tot slot

Klik hier voor het persbericht

aan de gemeenteraad van Ede

Ede, 4 juni 2004

Onderwerp: extra bezuinigingsopgave

Wij hebben een Perspectiefnota uitgebracht waaruit blijkt dat er ten opzichte van de laatst vastgestelde meerjarenbegroting 2004 2007 tekorten ontstaan. Alhoewel er nog vele onzekerheden bestaan, wordt er rekening mee gehouden dat deze oplopen op tot EUR 5 miljoen. De definitieve omvang van dit perspectief kan verder bepaald worden na het uitkomen van de juni-circulaire en uiteindelijk vastgesteld worden na het uitkomen van de september-circulaire, waarin de laatste jaren traditiegetrouw de echte budgettaire consequenties concreet worden.

Het financiële beeld is dus uitermate somber. De gemeente Ede staat door de rijksbezuinigingen vanwege de economische recessie nu voor een extra ombuigingsopgave. Dat geldt ook voor andere gemeenten. De meeste gemeenten met vergelijkbare omvang staan voor vergelijkbare grote opgaven. Wel hebben we enig voordeel met het feit dat wij voorgaande jaren reeds geanticipeerd hebben met ingrijpende herschikkingsoperaties. Maar om nu weer zon EUR 5 miljoen te bezuinigen zonder dat de burger het merkt, is onmogelijk. Pijnlijke en voelbare keuzes zijn absoluut onontkoombaar. Maar we willen dat wel zo verantwoord mogelijk doen.

Bij de afwegingen rondom de concrete invulling, zoals u toegezegd middels deze juni-brief, hebben wij onze keuzes mede gebaseerd op de onderstaande visie.

Als uitgangspunt hanteren wij dat we de minder draagkrachtigen in onze samenleving zoveel mogelijk ontzien. Ook willen we dat belangrijke structuren overeind blijven; met name die structuren die van vitaal belang zijn voor onze gemeenschap. Op het gebied van wonen en woonvoorzieningen, economie en werkgelegenheid, onderwijs en wezenlijke ontplooiingsmogelijkheden.

De tijden zijn veranderd en het huidige financiële beeld beïnvloedt de ambities die we ons kunnen stellen. We willen een zorgvuldige overheid blijven. Dat betekent dat we onze ambities moeten bijstellen. We zullen in de komende jaren niet veel nieuwe financiële inspanningen op ons kunnen nemen. Dit betekent bijvoorbeeld dat we, ook in financiële zin soms een groter beroep zullen doen op de eigen verantwoordelijkheid van de burgers en organisaties in onze gemeente. Ook al zit de conjunctuur nu tegen, het gaat de meeste mensen nog tamelijk goed. De welvaart blijft over een langere periode genomen per huishouden toenemen.

In het beroep op eigen verantwoordelijkheid houden we wel rekening met de mensen die zonder werk zijn en niet of veel minder hebben geprofiteerd van de gunstige ontwikkelingen in de afgelopen jaren. De mensen die voor hun eerste levensbehoeften van de gemeente afhankelijk zijn, willen we daarom zoveel mogelijk ontzien.

De speerpunten in het convenant dat we in 2002 maakten, met name de thema's zorg, veiligheid en onderwijs willen we ook nu handhaven. Met daaraan toegevoegd het grote belang van werkgelegenheid, vooral voor jongeren. Maar ook wonen en het voorzien in passende en betaalbare huisvesting behoren tot ons prioriteitenpakket.

Een belangrijk uitgangspunt bij onze bezuinigingsvoorstellen is, om niet alleen de `kaasschaafmethode` te gebruiken, maar vooral bewuste keuzes te maken ten aanzien van het schrappen of temporiseren van concrete projecten of werkzaamheden. Temporiseren willen we hier nadrukkelijk niet als een pleisterwoord gebruiken. We gaan er vanuit dat de economische conjunctuur weer zal verbeteren en dat we op termijn in staat zullen zijn om voorgenomen projecten dan als nieuw beleid uit te voeren. Het gaat er nu om, op een zo goed en verantwoord mogelijke manier door de malaise van dit moment te laveren. Zonder teveel schade toe te brengen aan belangrijke structurele voorzieningen in onze gemeenschap en met het waar mogelijk stimuleren van sociaal en economisch belangrijke dragers daarin.

Bij onze voorstellen om tot invulling te komen van het tekort op de Perspectiefnota is naast de bekende vierdeling van de programmas Fysiek, Sociaal, Projecten en Inkomsten ter wille van de herkenbaarheid nog een categorie aan toegevoegd, Personeel en Organisatie. Doordat we nu niet de eerder genoemde kaasschaaf hanteren, maar gericht projecten en werkzaamheden schrappen, is het beter mogelijk om ook de daarbij behorende personele capaciteit te benoemen. Uitgangspunt hierbij is dat taakreductie leidt tot het vervallen van functies en de erbij behorende overhead. Bij de reductie van personele capaciteit hebben de beheers- en uitvoeringsfuncties voorrang boven de beleidsfuncties.

Fysiek
Bij het toewijzen van de kortingsbedragen zijn de economisch gerelateerde beleidsvelden zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten, omdat juist deze functies voor onze gemeente belangrijke structuren bieden. De keuze is voornamelijk gericht op het beheer (met name de reiniging) van de openbare ruimte, het buitengebied, het taakveld milieu en de brandweer. Boven deze grens is het doorvoeren van kortingen voor de burger het minst belastend. In totaal willen wij circa EUR 925.000 op de betreffende programmas realiseren. Meer concreet gaat het om:

Programma/product

Bedrag

Toelichting wijze van uitvoering

Beheer Openbare Ruimte, IBOR

300.000

Hoofdzakelijk op schoonhouden van de wegen, voet- en fietspaden en groenvoorzieningen. Het onderhoud wordt ontzien om kapitaalvernietiging te voorkomen.

Milieu en landschap, milieuactiviteiten en educatie

150.000

Stopzetten van bovenwettelijke taken

Milieu en landschap, natuur en landschap

125.000

Bezuiniging op budgetten monumenten, sloop agrarische bebouwing, budgetten bosbeheer en subsidies/vergoedingen natuur, recreatie en toerisme

Ruimtelijke ontwikkeling en wonen, RO

125.000

Minimaliseren inventarisatie en onderzoek tbv bestemmingsplannen naar ondergrens wettelijk minimum; vermindering beleidsinzet ruimtelijke plannen

Brandweer

125.000

Teruggang in niveau brandweertaken

Beheer Openbare Ruimte, Verkeersveiligheid

75.000

Versobering naar minimaal wettelijk niveau; vermindering van budgetten voor bebording en VRIs

Recreatie

25.000

Stoppen SRE-subsidie

Naast deze taakstellingen dient in evenredigheid, met uitzondering van de brandweer aangezien deze korting al grotendeels op personeel moet worden gehaald, voor EUR 400.000 aan aanvullende personeelsmiddelen ingeleverd worden door de sector ROB. Deze sectorspecifieke personele invulling kent 4 lagen:

* Mens volgt taak;

* Minder directe overhead, zowel ondersteuning als management en leidinggeven;

* Minder beleid, nadruk op uitvoering;

* Minder interne dienstverlening.

De directie krijgt de opdracht tot concrete invulling te komen met inachtneming van bovenstaande, waarbij de nadruk op de eerste en tweede laag gelegd wordt. Toch zullen ook op de derde en vierde laag maatregelen genomen moeten worden, wat ertoe kan leiden dat de omvang van de taakstelling op de verschillende beleidsvelden toe kan nemen of op andere beleidsvelden ingevuld moet worden. Een groot deel van de productie in de categorie Fysiek wordt namelijk al door directe arbeid uitgevoerd.

Voor de begrotingsbehandeling worden de aanvullende consequenties vanuit de personele doorwerking in beeld gebracht.

Sociaal
Er is bewust voor gekozen om het beleidsveld Zorg zoveel mogelijk te ontzien. De nadruk is gelegd op Cultuur, Sport en Volwasseneneducatie. De gebruikers van deze categorieën moeten geacht worden ook met minder directe steun van de overheid hiervan gebruik te kunnen blijven maken, terwijl juist het onderdeel Zorg tot een bepaald niveau ook beschikbaar moet blijven voor onze minder draagkrachtige inwoners die van deze voorzieningen afhankelijk zijn.
Ook op de sociale programmas willen wij een korting van totaal circa EUR 875.000 doorvoeren. Meer concreet gaat het om:

Programma/product

Bedrag

Toelichting wijze van uitvoering

Cultuur

350.000

Verlagen subsidie Podiumkunsten, versoberen musea, verlagen subsidie Minderheden, verlagen subsidie Amateurkunst

Sport

175.000

Opheffen investeringssubsidie (zogeheten1/3 regeling), subsidie zwembad Bennekom verminderen, kleedkamers buitensport overdragen aan verenigingen

Zorg

175.000

Inkomensafhankelijk maken en/of versoberen van verstrekkingen WVG

Educatie, volwasseneneducatie

150.000

Stopzetten subsidiëring Volksuniversiteit en Avondschool en verminderen subsidie ROC/A12

Educatie, godsdienstonderwijs

25.000

Niet meer subsidiëren godsdienstonderwijs op openbare scholen

Ook hier geldt dat naast deze kortingen, die voornamelijk in de subsidiesfeer liggen, de uitvoerende sector EWZ een personele bijdrage van EUR 400.000 dient te leveren, eveneens door de directie nader in te vullen over de voornoemde 4 lagen:

* Mens volgt taak;

* Minder directe overhead, zowel ondersteuning als management en leidinggeven;

* Minder beleid, nadruk op uitvoering;

* Minder interne dienstverlening.

In tegenstelling tot de uitvoeringsgeoriënteerde Fysieke categorie is aan het verstrekken van subsidies relatief weinig directe personeelsinzet verbonden. Ook hier geldt dat deels invulling via de derde en vierde laag zal plaats moeten vinden, hetgeen kan leiden tot vermindering van uitvoeringscapaciteit op andere taken.

De aanvullende consequenties zullen voorafgaand aan de begrotingsbehandeling in beeld worden gebracht.

Personeel en organisatie

Uit de taakreductie binnen de Fysieke en Sociale beleidsvelden vloeit aanvullend een personele reductie voort. Voor zowel Fysiek als Sociaal betreft dit een personele bijdrage van EUR 400.000 die wordt opgelegd aan de sectoren ROB en EWZ.

Naast deze specifieke personeelsreductie op de lijnsectoren, neemt ook de behoefte aan centrale overhead af. Dit is vertaald in een bedrag van EUR 200.000 die als taakstelling aan de centrale organisatieonderdelen FBB en CZ is opgelegd. Daarbovenop voeren wij een efficiencysurplus door op de hele organisatie. Dit betreffen taken en voorzieningen die ondersteunend zijn voor het bestuur en de organisatie in algemene zin. Hiervoor hebben wij een taakstelling bepaald van EUR 500.000. Voor het onderdeel Personeel en Organisatie wordt hiermee EUR 1.500.000 direct ingeboekt. Het indirecte aandeel, de materiële invulling van de taakstelling op de fysieke programmas, wordt geraamd op EUR 500.000 waarmee het totale aandeel personeel en organisatie zon EUR 2.000.000 bedraagt. Daarmee vragen we van de eigen organisatie opnieuw een zeer forse bijdrage. Omgerekend in arbeidsplaatsen houden wij rekening met het vervallen van tussen de 40 en 60 fte.

Het algemene organisatiedeel moet ingevuld worden door voorzieningen versoberen, te verminderen, stop te zetten dan wel te privatiseren. Het betreft voorzieningen die ten dienste staan voor de hele organisatie en het bestuur.

Deze maatregel komt bovenop de eerder opgelegde efficiencykorting van EUR 1.500.000 in 2003, die op dit moment nog ingevuld wordt. Op welke manier we dat vorm en inhoud zullen geven, moet nog worden uitgewerkt. Met name de cumulerende effecten op de bezuinigingsronde van 2003 zijn nog niet inzichtelijk, maar deze moeten beslist niet onderschat worden. Hierover zullen wij met de ambtelijk verantwoordelijken en de ondernemingsraad overleg voeren.

Wij gaan er vanuit dat directe dienstverlening aan de burgers zoveel mogelijk in stand blijft, al zal op onderdelen een teruggang niet geheel vermeden kunnen worden. Door eerdere bezuinigingen (efficiencyslag 2003) zijn hier al grenzen bereikt die wij zo min mogelijk verder willen oprekken.

Wij streven naar zoveel mogelijk invulling op basis van natuurlijk verloop, maar het zal noodzakelijk zijn specifiek beleid voor uitstroom te ontwikkelen. Daarbij kan worden gedacht aan fpu-bevorderende maatregelen. Aanvullend kan er ook gewerkt worden met vertrekpremies en dergelijke. Vanwege de omvang, 40 tot 60 fte. is een voorwaarde voor effectieve uitvoering dat er een verdere aanscherping op het openstellen vacatures doorgevoerd moet worden en dat we eventueel praktisch overgaan tot een vacaturestop.

Gelet op de omvang van deze operatie in combinatie met de bezuinigingen van voorgaande jaren gaan wij ervan uit dat gedwongen ontslagen noodzakelijk zijn.

_______________________

Genoemde bedragen bestaan gemiddeld voor ongeveer de helft uit personeelskosten, omdat de uitvoering sterk arbeidsgerelateerd is.

Laatste wijziging: 03-06-2004