Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 3 juni 2004

Markten in Bedrijfskleding, Veiligheidskleding en Corporate Identity kleding in beweging

Dit blijkt uit het grootschalige onderzoek dat marktonderzoekbureau Heliview begin 2004 heeft uitgevoerd onder 640 bedrijven.

De markt voor veiligheidskleding
De markt voor veiligheidskleding is groeiende. De belangrijkste stuwende factoren achter deze groei zijn: de groei van het totaal aantal bedrijven in de populatie (er zijn simpelweg meer bedrijfsvestigingen dan in 1999) én de groei van het aantal bedrijfsvestigingen die veiligheidskleding in het bedrijf geïntroduceerd hebben. Dit laatste feit is een resultaat van de strenger wordende wetgeving op het gebied van (externe en interne) veiligheid en de toename en verzwaring van veiligheidsrisico's, waardoor de eisen van de verzekeraars steeds dwingender worden.

De markt voor veiligheidskleding is een koopmarkt. Een bedrijf betaalt gemiddeld 3.444 euro en verwacht in 2004 een gemiddeld bedrag van 3.829 euro te gaan besteden. De belangrijkste leverancier in deze versnipperde deelmarkt is Lausalec. De huurmarkt voor veiligheidskleding is zoals vermeld aanzienlijk kleiner dan de koopmarkt. Het gemiddelde bestedingsbedrag is echter aanzienlijk hoger. De belangrijkste reden voor dit verschil is dat de reinigingskosten in het huurcontract inbegrepen zijn.

De markt voor corporate identity-kleding (CIK)
Deze markt is ogenschijnlijk stabiel. Zeker als wij dit vanuit het totaal aantal dragers van deze kleding in ogenschouw nemen: ongeveer 470.000 versus pakweg 500.000 in 1999. Er zijn echter significante verschuivingen waar te nemen. Het blijkt dat bedrijven steeds scherper het aantal functies afkaderen die in aanmerking komen voor CIK. Het gemiddelde aantal dragers per bedrijfsvestiging is een belangrijke aanwijzing (pakweg gemiddeld 18 dragers per vestiging versus 32 in 1999). Ondanks dat het aantal van 32 uit 1999 overtrokken is, kunnen wij niets anders concluderen dat minder functionarissen deze kleding dragen.

Opmerkelijk is het groeiende aantal MKB-bedrijven (50 - 100 medewerkers) die CIK introduceren. Wij geloven dat, wanneer de economie zal aantrekken steeds meer kleinere bedrijven CIK zullen introduceren, hetgeen gecombineerd met de penetratiegroei bij de grote bedrijven een zonnige toekomst betekent voor deze markt!

De markt voor corporate identity-kleding is meer dan de andere deelmarkten een koopmarkt. Zij betalen gemiddeld 2.366 euro en zij verwachten in 2004 meer te gaan besteden. De belangrijkste leverancier in deze versnipperde deelmarkt is de Waard. Lokale aanbieders spelen hier een belangrijke rol (35% van alle leveranciers). De huurmarkt is zoals vermeld aanzienlijk kleiner dan de koopmarkt. Verreweg de grootste leverancier is Berendsen.

De markt voor bedrijfskleding
De markt voor bedrijfskleding gaat groeien in 2004. Het gemiddelde bestedingsbedrag bij koop is ongeveer 2.266 euro per bedrijfsvestiging. Dat bij huur is circa 13.120 euro per bedrijfsvestiging. Uiteraard zijn hier de bestedingen voor het reinigen van de kleding hierbij inbegrepen. In deze deelmarkt is het aandeel van de huursector aanzienlijk hoger dan bij de andere 2 deelmarkten. De verwachting is dat deze markt zal gaan groeien. In de komende 12 maanden (2004), geeft nu 27% van alle bedrijfsvestigingen aan dat zij (vrijwel) zeker (15%) of bijna zeker (12%)bedrijfskleding gaan kopen/huren.

Conclusies alle markten
Heliview gelooft dat de proactief ingestelde leveranciers, die hun propositie de komende maanden nadrukkelijk onder de aandacht van de prospects brengen, goede scoringskansen hebben. Zeer belangrijk is dat men niet de fout gaat maken een prijs-gedomineerde propositie neer te zetten. De duurzaamheid van de kleding en het gebruik maken van real-life business cases (dus tevreden klanten aan het woord zetten wiens verwachtingen zijn waargemaakt) zijn tenminste even belangrijk als de prijs/kwaliteitsverhouding.