FNV
Miljoen werknemers wil duurzaam werken en leven
Nederland telt bijna een miljoen werknemers die aangeven dat zij hun
werk en leven duurzaam willen inrichten. Omdat de meeste bedrijven nog
niet zo ver zijn, stellen zij zich aanmerkelijk kritischer op dan hun
collega's. Deze werknemers voldoen aan alle criteria van de marketing
doelgroep 'Cultural Creatives', die in Nederland zo'n 15 procent van
de bevolking boven de 18 jaar beslaat: in totaal anderhalf miljoen
landgenoten. Dit blijkt uit een vandaag bekend geworden onderzoek van
het onderzoeksbureau MarketResponse.
De 'Cultural Creatives' worden gekenmerkt voor een keuze voor
kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Zij kopen bewust producten en
diensten die geen verdere ecologische of maatschappelijke problemen
veroorzaken. Door minder te kopen, maken zij het prijsverschil weer
goed. Ook zoeken zij naar een evenwichtige balans in hun werk,
bijvoorbeeld door naar een gelijke positie van mannen en vrouwen te
streven.
De doelgroep werd enkele jaren in de Verenigde Staten ontdekt door de
socioloog prof. Paul Ray, waarna vele kleine duurzame ondernemingen
hun koers aanpasten. Niet langer werd er meer op 'schuldbesef'
gehamerd, maar werd gekozen voor het benadrukken van de kwalitatieve
aspecten van hun producten.
Naar nu voor het eerst blijkt voldoen ook circa 1.500.000 Nederlanders
aan de belangrijkste criteria van de doelgroep. 'Een markt van
anderhalf miljoen consumenten is voor marketeers een kritische massa',
stelt directeur Willem Brethouwer van MarketResponse, die het
onderzoek leidde. 'Bovendien zit om deze kerngroep een grotere schil
van consumenten heen die wel een aantal kenmerken van de Cultural
Creatives onderschrijven, maar niet alle. Bijvoorbeeld omdat zij niet
zo geïnteresseerd zijn in esoterische zaken', aldus Brethouwer.
MarketResponse in Leusden is het eerste bureau dat een steekproef
onder de Nederlandse bevolking heeft georganiseerd om de Amerikaanse
bevindingen te toetsen. In de Verenigde Staten zou de groep Cultural
Creatives zelfs nog groter zijn: 30 procent van de bevolking.
De FNV toont zich geïnteresseerd in het onderzoek, omdat de helft van
de gevonden groep in loondienst is, zowel in kleine als in heel grote
ondernemingen. Maar liefst 42 procent van de populatie geeft aan dat
de betrokkenheid van zijn of haar werkgever bij de werkvloer 'matig
tot slecht' is. Bijna de helft vindt dat de ondernemingsleiding iets
extra's moet doen voor de medewerkers. Ook is 50 procent ontevreden
over het gevoerde milieubeleid, tegenover 33 procent van de overige
Nederlanders. Alleen de aandacht voor Veiligheid en Gezondheid op de
werkplek is in de ogen van de Cultural Creatives-in-loondienst dik in
orde: 87 procent geeft aan dit dit goed tot zeer goed geregeld is.
Het volledige onderzoek van MarketResponse zal op 8 juni aanstaande
gepresenteerd worden op de werkdag 'Duurzame producten, van niche naar
mainstream!', dat onder meer wordt georganiseerd door het tijdschrift
P+ People Planet Profit, waarvan de vakcentrale FNV een van de
Founders is. Naast Brethouwer zal ook prof. Paul Ray spreken, evenals
de veel gevraagde Britse marketeer Simon Anholt. Op de dag worden
strategieën voor ondernemingen uitgewerkt om de nieuwe doelgroep te
bereiken. Opgave voor P+@Work is nog mogelijk bij: Truus Jansen, 0172
- 47 72 88 of truus.jansen@attica.nl
Voor verdere informatie: Jan Bom, hoofdredacteur van P+ People Planet
Profit: mob. 06 - 27 153 000
09 mei 04 12:00