AutoRai

8-6-2004

Hoofdrol voor Europese Fords in Beijing

Tijdens de Auto China 2004 in Beijing zullen de schijnwerpers zijn gericht op de verjongde modellenreeks van Ford Europa. In het middelpunt van de belangstelling zal de geheel nieuwe Ford Focus Concept staan, een vierdeurs sedan waarin de oplettende kijker reeds de contouren ziet van wat de meest geavanceerde Focus ooit wordt.

De Focus Concept wordt in Beijing omringd door een keur aan Europese modellen, zoals de Ford Fiesta, de Fusion Plus, de Focus C-MAX en de Mondeo 2,5-liter Duratec V6 die zal worden geïntroduceerd als het paradepaardje voor de Chinese productreeks.

De krachtige aanwezigheid in Beijing benadrukt het belang dat Ford hecht aan wat zich snel ontwikkelt tot de meest dynamische markt ter wereld. Daarnaast onderstreept het ook de belangrijke rol die is weggelegd voor het Europese productontwikkelingsteam van Ford bij het inspelen op de wensen en behoeften van de snel groeiende groep autokopers in Azië.

"Onze auto's spelen een centrale rol in onze bedrijfsstrategie die is gericht op een succesvolle en steeds grotere aanwezigheid op de markten van Azië en Afrika", zegt Lewis Booth, Chairman en CEO van Ford Europa. "Wij verwachten dat onze aanwezigheid daar beduidend zal groeien en met deze nieuwe vierdeurs Focus Concept wordt er voor de autokopers in China reeds een tipje van de sluier opgelicht van wat zij kunnen verwachten."

China en Azië staan centraal in de internationale groei en er is sprake van een bloeiende markt voor middelgrote personenauto's. Dit maakt dat de rol van Ford Europa voor het bedrijf van essentieel belang is. Bij de nieuwe modellen die momenteel in West-Europa in ontwikkeling zijn, wordt er vanaf het begin rekening gehouden met de specifieke wensen en behoeften van de klanten in deze regio's.

Het succesverhaal van de Mondeo
De meest recente Mondeo-versie, met succes geïntroduceerd in 2003, wordt nu in China en Taiwan gebouwd. In Beijing wordt de Mondeo 2,5-liter Duratec V6 geïntroduceerd als het paradepaardje voor de Chinese markt.

Hoewel dit model qua details en functionaliteit speciaal is ontwikkeld voor de consument in Azië, zorgt de moderne Europese vormgeving en de uitmuntende techniek voor een enorme populariteit in China en is de auto pas weer in september leverbaar.

"De Mondeo die we nu in China bouwen, verkoopt goed en wordt in China gezien als standaard voor sedans," aldus Mei Wei Cheng, president en CEO van Ford Motor China. "De Mondeo 2,5-liter Duratec V6 beschikt over een uitstekende aandrijving en telt veel voorzieningen die Chinese klanten zeer waarderen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit nieuwe model verder zal bijdragen aan dit succes en het merk Ford tot nog grotere hoogten zal opstuwen."

"Chinese klanten hebben een voorkeur voor precisietechniek en moderne Europese vormgeving en dat is precies wat zij herkennen in de uitstekende prestaties van de Ford Mondeo", zegt Cheng. "Chinese autokopers zijn op zoek naar betrouwbaarheid, comfort en moderne vormgeving zij werken hard en verwachten dat hun auto hen helpt bij het verminderen van de stress die het leven van alledag met zich meebrengt. Dit betekent niet alleen dat het een genot moet zijn om in deze auto te rijden, hoe druk de wegen ook zijn, maar ook dat onderhoud geen problemen moet opleveren. En evenzeer belangrijk: een vormgeving waaraan de status van de eigenaar kan worden afgelezen", voegt Cheng hieraan toe.

"Aziatische klanten zijn bij het kiezen van een nieuwe auto niet minder veeleisend dan onze klanten in Europa", zegt Lewis Booth hierover. "Zij zijn goed geïnformeerd en kritisch. Fraaie vormgeving, afwerking en rijkwaliteit zijn voor hen zeer belangrijk en deze kenmerken vinden zij in de auto's van Ford Europa, zoals de Mondeo."

Focus voor de toekomst
Voortbordurend op het succes van de Mondeo en op de recente introductie in deze regio van de nieuwe Ford Fiesta, ligt voor de toekomst, met name in China, de nadruk op het marktsegment voor de middelgrote sedan.

Naar verwachting zal het verkoopvolume in het zogenaamde C-segment in de regio Azië de komende tien jaar verdubbelen. De Ford Focus heeft alles in zich om een belangrijke rol te spelen in de snelle ontwikkelingen die in dit segment plaatsvinden.

Gebaseerd op DNA ontwikkeld door de Ford Europa-teams die zich bezighouden met techniek en vormgeving, is de roemrijke Ford Focus toegesneden op de behoeften die in China bestaan.

De huidige Ford Focus geldt als een van de meest succesvolle producten uit de honderdjarige geschiedenis van Ford. Sinds de introductie in 1998, behoort de Focus tot de bestverkochte auto's ter wereld. In zowel Europa als in Noord-Amerika is de Focus uitgeroepen tot Auto van het Jaar en op de Europese markten blijft hij het goed doen.

"In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we reeds alle verkoopdoelen overtroffen en we hebben de productie moeten verhogen om aan de vraag te kunnen voldoen", zegt Lewis Booth.

Leider in stijl
De elegante en ambitieuze nieuwe vierdeurs Focus concept is speciaal voor Beijing ontworpen en vormt het de leidraad voor een nieuwe generatie Ford Focus.

"De ontwikkelingen in het design vloeien voort uit een zelfverzekerde en natuurlijke evolutie van het merk Ford Focus," zegt Chris Bird, directeur ontwerp bij Ford Europa. "Het positioneert de Focus C-MAX als pionier van de komende generatie nieuwe Focus-modellen."

"Wat het ontwerp betreft is onze benadering holistisch", vervolgt Bird. "De vierdeurs Focus Concept laat zien hoe de Focus de zich ontwikkelende smaak en verwachtingen van de klant volgt. De auto is herkenbaar als Ford en onmiskenbaar een Focus, en toch is het geheel eleganter en geraffineerder, een duidelijker design-statement."

Paul Gibson, designmanager bij Ford Asia-Pacific, heeft een belangrijke rol gespeeld bij het ontwerp van de nieuwe generatie Ford Focus. Op het Ford Product Development Centre in Keulen heeft hij leiding gegeven aan de ontwikkeling van de vierdeurs Focus Concept.

Gibsons doel was het ontwerpen van een unieke sedan voor de Aziatische klant die kan worden omschreven als een "authentieke Europese auto met een vleugje Azië."

De unieke en dynamische Focus Concept is prachtig afgewerkt, een duidelijk bewijs van de voortgang die Ford op dit gebied heeft geboekt en die reeds zichtbaar was in de vorig jaar geïntroduceerde Focus C-MAX.

Met zijn strakke lijnen en de aantrekkelijke uiterlijk, straalt hij betrouwbaarheid en degelijkheid uit, wat nog wordt versterkt door de prachtige rondingen en de indrukwekkende schouderpartij. Een laag aflopende daklijn en de scherpe hoek met de achterruit, verlengen de vorm van de auto en versterken het idee van sportiviteit. De opvallende voor- en achterlampen van de Focus Concept zijn ontwikkeld in overleg met Osram Opto Semiconductors en omvatten de nieuwste LED-technologie.
Met ontstoken licht lijken de kop- en mistlampen op een ononderbroken ring van koel, wit licht.
"De LED-koplampen zijn uniek voor de Focus Concept", verklaart Gibson. "De ononderbroken lichtring is volstrekt anders dan bij een conventionele gloeilamp en parabool. Zelfs wanneer zij niet branden, hebben de kop- en mistlampen de diepte en de eigenschappen van diep glas."

Aan de achterzijde combineert de driedimensionaal ontworpen lamp de schoonheid van de innovatieve nieuwe LED-technologie met de voordelen van verbeterde lichtdistributie en efficiëntie, een combinatie die staat voor een optimale en betrouwbare verlichting. In ontstoken toestand produceren zij een helder, ononderbroken licht, zij het met unieke 'bubble'-details.
De geprononceerde wielkasten bieden plaats aan unieke 19-inch wielen die verwijzen naar de superieure rij-eigenschappen waarom de Focus bekend staat. De lichtmetalen wielen bevatten zeven gepolijste spaken en een rubberachtig inzetstuk dat zorgt voor een hightech afwerking. De Ford Focus Concept is afgewerkt in een unieke kleur, Sapphire Ice. Deze diepe metallic lak combineert zilver en blauw in een prachtige, nieuwe kleur die een schitterende aanvulling vormt op de eigentijdse vormgeving van de auto.

Focus voor groei
"Meer dan de helft van de mensheid woont in Azië. Deze regio wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en dit gegeven neemt een centrale plaats in in onze inspanningen", zegt Mark Schulz, executive vice president voor Ford Azië en Afrika bij Ford Motor Company. "Het komende jaar zal de nieuwe Focus in deze regio op diverse locaties in productie gaan. Op elk van deze locaties zullen we veel samenwerken met plaatselijke bedrijven. Daarnaast zal ook de geïntegreerde assemblagebenadering merkbaar zijn bij onze inspanningen om de regio te bedienen."

"Men zal zien dat Ford het principe 'think globally, act locally' serieus neemt. De nieuwe Focus zal het bewijs vormen dat wij ons overal ter wereld thuisvoelen", legt Schulz uit. "Wij willen op het gebied van design de dialoog aangaan met de Chinese klanten. Deze ultramoderne sedan is dus een instrument bij het onderzoek naar toekomstige behoeften van de Chinese markt. Het is onze interpretatie van een gezinssedan voor de 21e eeuw."

Lewis Booth, Chairman en CEO van Ford Europa: "De introductie van de Ford Focus Concept in Beijing vervult ons met trots. Dit is een uitdagende markt, met zijn vraag naar innovatieve nieuwe auto's met ultramoderne technologie, een eigentijds design en uitmuntende kwaliteit."

"Nu wij bezig zijn om later dit jaar de Europese versie van de nieuwe Ford Focus aan de wereld te presenteren, ervaren we de Aziatische reacties op de bestaande Europese modellen als de Mondeo en de Fiesta als zeer bemoedigend", zo voegt hij hieraan toe. "Wij koesteren hoge verwachtingen voor de Focus Concept en zijn vastbesloten om zijn ongeëvenaarde reputatie van betrouwbaarheid, stijl en rijkwaliteit met deze nieuwe generatie nog verder te versterken."