8-6-2004
Hoofdrol voor Europese Fords in Beijing
Tijdens de Auto China 2004 in Beijing zullen de schijnwerpers zijn
gericht op de verjongde modellenreeks van Ford Europa. In het
middelpunt van de belangstelling zal de geheel nieuwe Ford Focus
Concept staan, een vierdeurs sedan waarin de oplettende kijker reeds
de contouren ziet van wat de meest geavanceerde Focus ooit wordt.
De Focus Concept wordt in Beijing omringd door een keur aan Europese
modellen, zoals de Ford Fiesta, de Fusion Plus, de Focus C-MAX en de
Mondeo 2,5-liter Duratec V6 die zal worden geïntroduceerd als het
paradepaardje voor de Chinese productreeks.
De krachtige aanwezigheid in Beijing benadrukt het belang dat Ford
hecht aan wat zich snel ontwikkelt tot de meest dynamische markt ter
wereld. Daarnaast onderstreept het ook de belangrijke rol die is
weggelegd voor het Europese productontwikkelingsteam van Ford bij het
inspelen op de wensen en behoeften van de snel groeiende groep
autokopers in Azië.
"Onze auto's spelen een centrale rol in onze bedrijfsstrategie die is
gericht op een succesvolle en steeds grotere aanwezigheid op de
markten van Azië en Afrika", zegt Lewis Booth, Chairman en CEO van
Ford Europa. "Wij verwachten dat onze aanwezigheid daar beduidend zal
groeien en met deze nieuwe vierdeurs Focus Concept wordt er voor de
autokopers in China reeds een tipje van de sluier opgelicht van wat
zij kunnen verwachten."
China en Azië staan centraal in de internationale groei en er is
sprake van een bloeiende markt voor middelgrote personenauto's. Dit
maakt dat de rol van Ford Europa voor het bedrijf van essentieel
belang is. Bij de nieuwe modellen die momenteel in West-Europa in
ontwikkeling zijn, wordt er vanaf het begin rekening gehouden met de
specifieke wensen en behoeften van de klanten in deze regio's.
Het succesverhaal van de Mondeo
De meest recente Mondeo-versie, met succes geïntroduceerd in 2003,
wordt nu in China en Taiwan gebouwd. In Beijing wordt de Mondeo
2,5-liter Duratec V6 geïntroduceerd als het paradepaardje voor de
Chinese markt.
Hoewel dit model qua details en functionaliteit speciaal is ontwikkeld
voor de consument in Azië, zorgt de moderne Europese vormgeving en de
uitmuntende techniek voor een enorme populariteit in China en is de
auto pas weer in september leverbaar.
"De Mondeo die we nu in China bouwen, verkoopt goed en wordt in China
gezien als standaard voor sedans," aldus Mei Wei Cheng, president en
CEO van Ford Motor China. "De Mondeo 2,5-liter Duratec V6 beschikt
over een uitstekende aandrijving en telt veel voorzieningen die
Chinese klanten zeer waarderen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit
nieuwe model verder zal bijdragen aan dit succes en het merk Ford tot
nog grotere hoogten zal opstuwen."
"Chinese klanten hebben een voorkeur voor precisietechniek en moderne
Europese vormgeving en dat is precies wat zij herkennen in de
uitstekende prestaties van de Ford Mondeo", zegt Cheng. "Chinese
autokopers zijn op zoek naar betrouwbaarheid, comfort en moderne
vormgeving zij werken hard en verwachten dat hun auto hen helpt bij
het verminderen van de stress die het leven van alledag met zich
meebrengt. Dit betekent niet alleen dat het een genot moet zijn om in
deze auto te rijden, hoe druk de wegen ook zijn, maar ook dat
onderhoud geen problemen moet opleveren. En evenzeer belangrijk: een
vormgeving waaraan de status van de eigenaar kan worden afgelezen",
voegt Cheng hieraan toe.
"Aziatische klanten zijn bij het kiezen van een nieuwe auto niet
minder veeleisend dan onze klanten in Europa", zegt Lewis Booth
hierover. "Zij zijn goed geïnformeerd en kritisch. Fraaie vormgeving,
afwerking en rijkwaliteit zijn voor hen zeer belangrijk en deze
kenmerken vinden zij in de auto's van Ford Europa, zoals de Mondeo."
Focus voor de toekomst
Voortbordurend op het succes van de Mondeo en op de recente
introductie in deze regio van de nieuwe Ford Fiesta, ligt voor de
toekomst, met name in China, de nadruk op het marktsegment voor de
middelgrote sedan.
Naar verwachting zal het verkoopvolume in het zogenaamde C-segment in
de regio Azië de komende tien jaar verdubbelen. De Ford Focus heeft
alles in zich om een belangrijke rol te spelen in de snelle
ontwikkelingen die in dit segment plaatsvinden.
Gebaseerd op DNA ontwikkeld door de Ford Europa-teams die zich
bezighouden met techniek en vormgeving, is de roemrijke Ford Focus
toegesneden op de behoeften die in China bestaan.
De huidige Ford Focus geldt als een van de meest succesvolle producten
uit de honderdjarige geschiedenis van Ford. Sinds de introductie in
1998, behoort de Focus tot de bestverkochte auto's ter wereld. In
zowel Europa als in Noord-Amerika is de Focus uitgeroepen tot Auto van
het Jaar en op de Europese markten blijft hij het goed doen.
"In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we reeds alle
verkoopdoelen overtroffen en we hebben de productie moeten verhogen om
aan de vraag te kunnen voldoen", zegt Lewis Booth.
Leider in stijl
De elegante en ambitieuze nieuwe vierdeurs Focus concept is speciaal
voor Beijing ontworpen en vormt het de leidraad voor een nieuwe
generatie Ford Focus.
"De ontwikkelingen in het design vloeien voort uit een zelfverzekerde
en natuurlijke evolutie van het merk Ford Focus," zegt Chris Bird,
directeur ontwerp bij Ford Europa. "Het positioneert de Focus C-MAX
als pionier van de komende generatie nieuwe Focus-modellen."
"Wat het ontwerp betreft is onze benadering holistisch", vervolgt
Bird. "De vierdeurs Focus Concept laat zien hoe de Focus de zich
ontwikkelende smaak en verwachtingen van de klant volgt. De auto is
herkenbaar als Ford en onmiskenbaar een Focus, en toch is het geheel
eleganter en geraffineerder, een duidelijker design-statement."
Paul Gibson, designmanager bij Ford Asia-Pacific, heeft een
belangrijke rol gespeeld bij het ontwerp van de nieuwe generatie Ford
Focus. Op het Ford Product Development Centre in Keulen heeft hij
leiding gegeven aan de ontwikkeling van de vierdeurs Focus Concept.
Gibsons doel was het ontwerpen van een unieke sedan voor de Aziatische
klant die kan worden omschreven als een "authentieke Europese auto met
een vleugje Azië."
De unieke en dynamische Focus Concept is prachtig afgewerkt, een
duidelijk bewijs van de voortgang die Ford op dit gebied heeft geboekt
en die reeds zichtbaar was in de vorig jaar geïntroduceerde Focus
C-MAX.
Met zijn strakke lijnen en de aantrekkelijke uiterlijk, straalt hij
betrouwbaarheid en degelijkheid uit, wat nog wordt versterkt door de
prachtige rondingen en de indrukwekkende schouderpartij. Een laag
aflopende daklijn en de scherpe hoek met de achterruit, verlengen de
vorm van de auto en versterken het idee van sportiviteit. De
opvallende voor- en achterlampen van de Focus Concept zijn ontwikkeld
in overleg met Osram Opto Semiconductors en omvatten de nieuwste
LED-technologie.
Met ontstoken licht lijken de kop- en mistlampen op een ononderbroken
ring van koel, wit licht.
"De LED-koplampen zijn uniek voor de Focus Concept", verklaart Gibson.
"De ononderbroken lichtring is volstrekt anders dan bij een
conventionele gloeilamp en parabool. Zelfs wanneer zij niet branden,
hebben de kop- en mistlampen de diepte en de eigenschappen van diep
glas."
Aan de achterzijde combineert de driedimensionaal ontworpen lamp de
schoonheid van de innovatieve nieuwe LED-technologie met de voordelen
van verbeterde lichtdistributie en efficiëntie, een combinatie die
staat voor een optimale en betrouwbare verlichting. In ontstoken
toestand produceren zij een helder, ononderbroken licht, zij het met
unieke 'bubble'-details.
De geprononceerde wielkasten bieden plaats aan unieke 19-inch wielen
die verwijzen naar de superieure rij-eigenschappen waarom de Focus
bekend staat. De lichtmetalen wielen bevatten zeven gepolijste spaken
en een rubberachtig inzetstuk dat zorgt voor een hightech afwerking.
De Ford Focus Concept is afgewerkt in een unieke kleur, Sapphire Ice.
Deze diepe metallic lak combineert zilver en blauw in een prachtige,
nieuwe kleur die een schitterende aanvulling vormt op de eigentijdse
vormgeving van de auto.
Focus voor groei
"Meer dan de helft van de mensheid woont in Azië. Deze regio wordt
gekenmerkt door een grote diversiteit en dit gegeven neemt een
centrale plaats in in onze inspanningen", zegt Mark Schulz, executive
vice president voor Ford Azië en Afrika bij Ford Motor Company. "Het
komende jaar zal de nieuwe Focus in deze regio op diverse locaties in
productie gaan. Op elk van deze locaties zullen we veel samenwerken
met plaatselijke bedrijven. Daarnaast zal ook de geïntegreerde
assemblagebenadering merkbaar zijn bij onze inspanningen om de regio
te bedienen."
"Men zal zien dat Ford het principe 'think globally, act locally'
serieus neemt. De nieuwe Focus zal het bewijs vormen dat wij ons
overal ter wereld thuisvoelen", legt Schulz uit. "Wij willen op het
gebied van design de dialoog aangaan met de Chinese klanten. Deze
ultramoderne sedan is dus een instrument bij het onderzoek naar
toekomstige behoeften van de Chinese markt. Het is onze interpretatie
van een gezinssedan voor de 21e eeuw."
Lewis Booth, Chairman en CEO van Ford Europa: "De introductie van de
Ford Focus Concept in Beijing vervult ons met trots. Dit is een
uitdagende markt, met zijn vraag naar innovatieve nieuwe auto's met
ultramoderne technologie, een eigentijds design en uitmuntende
kwaliteit."
"Nu wij bezig zijn om later dit jaar de Europese versie van de nieuwe
Ford Focus aan de wereld te presenteren, ervaren we de Aziatische
reacties op de bestaande Europese modellen als de Mondeo en de Fiesta
als zeer bemoedigend", zo voegt hij hieraan toe. "Wij koesteren hoge
verwachtingen voor de Focus Concept en zijn vastbesloten om zijn
ongeëvenaarde reputatie van betrouwbaarheid, stijl en rijkwaliteit met
deze nieuwe generatie nog verder te versterken."
AutoRai