Nivel


Braspenning JCC, Schellevis FG, Grol RPTM (red.) Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Kwaliteit huisartsenzorg belicht
NIVEL, 2004,
260 pag.
NIVEL bestelcode:W1.03
Prijs: 15,=
ISBN 90 6905 652 6
Meeste patiënten tevreden over huisartsenzorg

8 juni 2004

Ruim 90 procent van de patiënten krijgt van hun huisarts de zorg die zij verwachten. De overige tien procent geeft de huisarts een onvoldoende op inhoudelijk gebied. Wel vindt bijna een kwart (22%) van de patiënten dat de huisartspraktijk telefonisch niet goed genoeg bereikbaar is.
Mensen die ontevreden zijn over de inhoud van de huisartsenzorg vinden bijvoorbeeld dat de huisarts soms te snel lichamelijke klachten in psychische problemen vertaalt of te weinig tijd neemt voor het bespreken van niet-medische zaken.

Een ander organisatorisch knelpunt dat, net als de slechte telefonische bereikbaarheid, vaak genoemd wordt is het gebrek aan privacy aan de balie of in de spreekkamer. Mensen ervaren het als onprettig wanneer zij naast een volle wachtkamer hun volledige 'hebben en houden' op tafel moeten leggen bij de balie.

Dit blijkt uit de Tweede Nationale Studie; een omvangrijke studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk die in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is verricht. Het onderdeel kwaliteit is uitgevoerd door het NIVEL in samenwerking met de WOK.

Download dit NS2-deelrapport
Bestel dit NS2-deelrapport

Laatste update door: Thea Visser, op 8 juni 2004

Palliatieve zorg
Dossier palliatieve zorg

Tweede Nationale Studie

Tweede Nationale studie

Landelijk Informatienetwerk Huisartsenzorg Databank Zorgvernieuwing European Association for Communication in Health Care European Influenza Surveillance Scheme Panel verpleegkundigen en verzorgenden Landelijke Informatievoorziening Paramedische Zorg Nationaal Kompas Volksgezondheid European Association of Public Health

NIVEL, Postbus 1568, 3500BN Utrecht, Tel. 030 2729700, Fax. 030 2729 729, email: nivel@nivel.nl