Nivel
Braspenning JCC, Schellevis FG, Grol RPTM (red.) Tweede Nationale
Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Kwaliteit
huisartsenzorg belicht
NIVEL, 2004,
260 pag.
NIVEL bestelcode:W1.03
Prijs: 15,=
ISBN 90 6905 652 6
Meeste patiënten tevreden over huisartsenzorg
8 juni 2004
Ruim 90 procent van de patiënten krijgt van hun huisarts de zorg die
zij verwachten. De overige tien procent geeft de huisarts een
onvoldoende op inhoudelijk gebied. Wel vindt bijna een kwart (22%) van
de patiënten dat de huisartspraktijk telefonisch niet goed genoeg
bereikbaar is.
Mensen die ontevreden zijn over de inhoud van de huisartsenzorg vinden
bijvoorbeeld dat de huisarts soms te snel lichamelijke klachten in
psychische problemen vertaalt of te weinig tijd neemt voor het
bespreken van niet-medische zaken.
Een ander organisatorisch knelpunt dat, net als de slechte
telefonische bereikbaarheid, vaak genoemd wordt is het gebrek aan
privacy aan de balie of in de spreekkamer. Mensen ervaren het als
onprettig wanneer zij naast een volle wachtkamer hun volledige 'hebben
en houden' op tafel moeten leggen bij de balie.
Dit blijkt uit de Tweede Nationale Studie; een omvangrijke studie naar
ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk die in opdracht van
het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is
verricht. Het onderdeel kwaliteit is uitgevoerd door het NIVEL in
samenwerking met de WOK.
Download dit NS2-deelrapport
Bestel dit NS2-deelrapport
Laatste update door: Thea Visser, op 8 juni 2004
Palliatieve zorg
Dossier palliatieve zorg
Tweede Nationale Studie
Tweede Nationale studie
Landelijk Informatienetwerk Huisartsenzorg Databank Zorgvernieuwing
European Association for Communication in Health Care European
Influenza Surveillance Scheme
Panel verpleegkundigen en verzorgenden Landelijke
Informatievoorziening Paramedische Zorg
Nationaal Kompas Volksgezondheid European Association of Public Health
NIVEL, Postbus 1568, 3500BN Utrecht, Tel. 030 2729700, Fax. 030 2729
729, email: nivel@nivel.nl