Gemeente Haarlem


8 juni 2004
sector Concernstaf

155/2004
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Datum
Afzender
Informatie bij
Telefoon
E-mail
Nummer


Gemeente Haarlem ziet steeds meer mogelijkheden voor Open Office

Gemeente Haarlem wil Open Office steeds vaker gaan inzetten als alternatief voor MS Office van Microsoft. Hiermee wil de gemeente haar afhankelijkheid van één leverancier kleiner maken en kosten besparen. Door geen nieuwe licenties voor MS Office aan te schaffen worden extra, structurele uitgaven van 350.000 euro (tbv licentiekosten) voorkomen. Bij nieuwe ontwikkelingen wil het gemeentebestuur een keuze kunnen maken tussen minimaal twee alternatieven.

Uit een intern onderzoek van de gemeente is naar voren gekomen dat Open Office en MS Office weinig van elkaar verschillen. Wel is het nu nog zo dat bepaalde software pakketten van de gemeente hun informatie alleen met MS Office uitwisselen. Door de voortgang in de techniek zal dit aantal echter steeds verder afnemen. De zelf ontwikkelde web-based huisstijl van de gemeente geeft hiervoor een belangrijke opening.
Gemeente Haarlem blijft, samen met andere gemeenten, de ontwikkelingen alert volgen en zal een keuze tussen MS Office en Open Office maken als dit op basis van ontwikkelingen definitief mogelijk is.

Ellen van der Vossen/Communicatieadviseur
023-5113076
evosse@haarlem.nl

---- --